fot. M. SzymajdaPendolino Kolei Portugalskich na stacji Porto Campanha
10 października Portugalia formalnie ogłosiła start budowy swojej linii dużych prędkości. 70 kilometrowy odcinek między Porto a miejscowością Oiã będzie kosztować prawie 2 miliardy euro.
Linia będzie budowana w partnerstwie publiczno-prywatnym. Po zakończeniu budowy wybrany zostanie operator, który na podstawie 30 letniej koncesji będzie jeździł po szybkich torach.
Nie stanie się to jednak prędko, bo budowa została podzielona na cztery odcinki, a 70 kilometrowy fragment od Porto do Oiã jest tylko jednym z nich. Kolejne to Oiã - Soure, Soure – Carregado i Carregado – Lizbona. Cała linia ma być gotowa w 2034 roku. Wymaga budowy wielu skomplikowanych mostów (największy z nich w Porto), a także nowej podziemnej stacji w sąsiadującym z Porto rozwijającym się miastem Vila Nova de Gaia.
Do budowy pierwszego fragmentu linii wybrano konsorcjum LusoLav. W jego skład wchodzą firmy: Mota-Engil, Engenharia e Construção, S.A. Teixeira Duarte – Engenharia e Construções, S.A. Podróż z Porto do Lizbony ma trwać godzinę i 30 minut. Pociągi rozpędzą się do 300 km/h, będą jechać po torze o szerokości 1668 mm.
Już w 2025 roku znacznie szybciej dojedziemy pod hiszpańską granicę
W 2025 roku dojdzie natomiast do otwarcia nowej linii o długości 90 km. z Evory do Elvas, gdzie pociągi będą mogły rozpędzić się do 250 km/h. Stanie się ona elementem połączenia Lizbona - Elvas, które dzięki temu fragmentowi znacznie skrócą czas przejazdu. Szybka linia zakończy się w Elvas, zaledwie 7 kilometrów od granicy z Hiszpanią. Do przygranicznej hiszpańskiej stacji Badajoz z Elvas na razie można się dostać wyłącznie dwa razy dziennie autobusami szynowymi Kolei Portugalskich (w relacji Entroncamento - Badajoz), chociaż nie jest wykluczone, że w 2025 siatka połączeń z sąsiednim krajem ulegnie poprawie. Bez tego potencjał nowej linii nie będzie do końca wykorzystany.
Dopiero w 2034, gdy Hiszpanie skończą budować szybką linię do Badajoz, pociągi z Lizbony do Madrytu mają kursować w około 3 godziny. Po likwidacji nocnego pociągu Lizbona – Madryt/Hendaye obsługiwanego składami Talgo, nie ma już żadnych pociągów łączących obie stolice. Obecnie w przygotowaniu są także przetargi na budowę szybkiej linii z Porto na północ, do hiszpańskiego Vigo.
Nowe lotnisko także w 2034 roku
Budowa nowej linii kdp ma trwać jednocześnie z budową nowego lotniska w Lizbonie, po drugiej stronie Tagu, na terenie byłego lotniska wojskowego Alcochete. Lotnisko także ma być gotowe w 2034 roku i kosztować 9 miliardów euro. Ale projekt lotniczy i kolejowy nie są ze sobą połączone, jak w wypadku polskiego CPK. Lotnisko, zlokalizowane ok. 35 kilometrów od Lizbony, prawdopodobnie otrzyma linię kolejową dedykowaną transportowi podmiejskiemu. Dla rządu hiszpańskiego jest jasne, że głównym generatorem ruchu nie będzie lotnisko, lecz rozbudowana stacja Lizbona Oriente w pobliżu centrum miasta.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.