Od kilku dni w aplikacji Portal Pasażera PKP Polskich Linii Kolejowych niedostępna jest już funkcja mapy. Funkcjonalność ma wrócić dopiero pod koniec roku, ale na razie nie wiadomo w jakim kształcie.
Portal Pasażera – zarówno w wersji internetowej, jak i w aplikacji – umożliwia pasażerom zapoznanie się z oficjalnie obowiązującym rozkładem jazdy na krajowej sieci kolejowej. W ramach współpracy, PKP PLK prezentuje także dane rozkładowe innych zarządów, jak Dolnośląska Służba Dróg i Kolei, Pomorska Kolej Metropolitalna, Warszawska Kolej Dojazdowa czy Szybka Kolej Miejska w Trójmieście.
Utrzymanie na wysokim poziomie podstawowej funkcji
Jedną z funkcjonalności Portalu Pasażera – prócz wyszukiwarki połączeń, generowania plakatów stacyjnych czy sprawdzania opóźnień – jest mapa. Można było na niej zobaczyć pociągi w wybranym województwie czy zobrazowaną trasę składu, który wybraliśmy.
Od końca sierpnia br. pasażerowie korzystający z aplikacji znów nie skorzystają z funkcji mapy. Mogą przeczytać jedynie komunikat. Zarządca infrastruktury informuje w nim, że podjęto "decyzję o zaprzestaniu prezentowania danych w zakładce ‘Pociągi na mapie' oraz prezentacja trasy danego połączenia lub pociągu w zakładce ‘Trasa na mapie’ w szczegółach połączenia. Decyzja spowodowana jest koniecznością przebudowy funkcji mapa oraz utrzymania na wysokim poziomie podstawowej funkcji Portalu, czyli prezentacji rozkładu jazdy pociągów oraz wyszukiwania połączeń".
W tym miejscu warto wspomnieć o planach poprzedniego już zarządu PKP PLK. W grudniu 2023 roku na posiedzeniu sejmowej Komisji Infrastruktury dowiedzieliśmy się bowiem, że rozważane było przeniesienie niektórych funkcjonalności na ogólnodostępną stronę,
tak by nie obciążało to bezpośrednio systemu. To pokazuje, że najważniejsza aplikacja rozkładowa dla pasażerów może wymagać inwestycji nie tylko w serwery, ale również w samo oprogramowanie.
Mapa w Portalu Pasażera ponownie w grudniu
PKP PLK informuje w aplikacji, że planowane ponowne włączenie funkcjonalności mapy przewidywane jest w grudniu 2024. Jednocześnie nie wiadomo, jak zostanie ulepszona za kilka miesięcy.
W związku z tym zapytaliśmy zarządcę infrastruktury czy mapa w obecnej formie powodowała destabilizację aplikacji lub strony www oraz czy przewoźnicy kolejowi zgodzili się udostępnić dane GPS, żeby faktyczne pozycje pociągów mogły być prezentowane na mapie.
– Funkcja 'pociągi na mapie' znacząco obciąża pracę serwerów, co przy dużej liczbie zapytań, przekłada się na utrudnione korzystanie z niezbędnych funkcji Portalu Pasażera, między innymi z wyszukiwania połączeń – przyznaje Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
I dodaje: – W skrajnych przypadkach skutkowało to całkowitym brakiem dostępności Portalu Pasażera. Jak przyznaje przedstawiciel spółki, aktualnie "trwają prace nad udoskonaleniem" aplikacji i strony www. Nie wiadomo jednak nadal, czy tym razem uda się zgromadzić potrzebne dane GPS.