W internetowym systemie zawierającym dane o bieżącym ruchu pociągów zdarzają się pewne istotne rozbieżności względem stanu rzeczywistego. Dane są wprowadzane na bieżąco – zapewnia zarządca infrastruktury. Przyznaje jednak, że są sytuacje, w których aktualizacja informacji może nastąpić z pewnym opóźnieniem – w tym wówczas, gdy jednocześnie dojdzie do wielu nieprzewidzianych zdarzeń, a pasażerowie mogą najbardziej potrzebować szczegółowych wskazań.
Czy zarządzane przez PKP PLK systemy dynamicznej informacji pasażerskiej udostępnione podróżnym na łamach Portalu Pasażera można uznać za niezawodne? Czytelnicy zgłaszali do naszej redakcji przypadki niezgodnego z rzeczywistością położenia pociągów na terenie aglomeracji poznańskiej. Polegały one m.in. na nieuwzględnieniu opóźnienia kursu (zgodnie z informacją graficzną pociąg został już wyprawiony ze stacji, podczas gdy od kilkunastu minut stał na niej w oczekiwaniu na odjazd). Wpływało to mocno na wskazania opóźnień na kolejnych przystankach.
Dane w systemie zawsze musi zatwierdzić człowiek
– Funkcja „Pociągi na mapie” to graficzne przybliżenie użytkownikowi ruchu pociągów, pewna symulacja ruchu – mówi Magdalena Janus z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Tłumaczy, że prezentowane dane bazują na wpisach dyspozytorów i dyżurnych ruchu do wewnętrznych systemów informatycznych zarządcy infrastruktury. Prognoza dotycząca dalszej części trasy wyliczana jest na podstawie zatwierdzonych na poszczególnych stacjach czasów przyjazdu danego kursu. Przedstawiane położenie ma więc charakter mocno przybliżony.
Nasza rozmówczyni zapewnia, że wszelkie dane aktualizowane są przy tym na bieżąco. Przyznaje jednocześnie, że w sytuacjach kryzysowych, np. przy wystąpieniu zaników napięcia czy podczas przerw w łączności, mogą wystąpić nieznaczne opóźnienia. Zwraca też uwagę, że jeśli obsługa stacji musi obsłużyć większą liczbę wydarzeń, konieczne jest dokonanie większej liczby wpisów w systemach wewnętrznych. – Tym samym nieco dłuższy jest proces przetwarzania – stwierdza. Nowości dotyczą głównie wyszukiwania połączeń
PKP PLK zapewniają, że stale obserwują działanie Portalu Pasażera i aplikacji o tej samej nazwie, by wyciągać wnioski dotyczące możliwości dalszego udoskonalania działania systemu. Niedawno w aplikacji pojawił się widget „Szybkie połączenia”, dzięki któremu użytkownik może zdefiniować kilka wyszukiwań i łatwiej znajdować wyniki dotyczące najczęściej wykorzystywanych przez niego tras. Wprowadzone zostały także pewne ułatwienia w wyborze opcji agregujących odjazdy ze wszystkich ważniejszych stacji w dużych miastach.
Wśród nowych udogodnień nie ma jednak takich, które zniwelowałyby pojawiające się czasem rozbieżności między stanem faktycznym a wpisami dostępnymi w aplikacji. Pomocne w podróży narzędzie nie zastąpi więc w pełni komunikatów stacyjnych czy tych ogłaszanych w pociągach przez obsługę.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.