Morze Czarne odgrywa znaczącą rolę w transporcie towarów jednak nie jest zbyt często wspominane w kontekście wymiany handlowej pomiędzy Europą a Azją, zwłaszcza jeśli mamy na uwadze transport kolejowy. Port w Warnie daje jednak takie możliwości łącząc Europę Południowo Wschodnią z najważniejszymi transazjatyckimi szlakami komunikacyjnymi.
Pierwsze połączenie promowe pomiędzy Warną a Związkiem Radzieckim zostało uruchomione w roku 1978 na linii Warna – Ilczewsk. W roku 1998 uruchomiono połączenie Varna – Poti/Batumi w Gruzji, zaś w roku 2009 Varna – Kavkaz w Rosji. To ostatnie połączenie pozwala na bezpośredni transport ładunków do Rosji co przed dłuższy czas po rozpadzie ZSRR nie było możliwe.
Towary z takich państw jak Turcja, Grecja, Serbia, Kosowo, Macedonia czy Bułgaria mogą być przewożone przy wykorzystaniu transportu lądowego do portu w Warnie i tam zostać przeładowane do wagonów towarowych. Jeśli zachodzi taka potrzeba na terenie portu możliwa jest wymiana wózków na szerokotorowe. Obecnie przez port w Warnie w kierunku wschodnim przewożone są przede wszystkim towary wysoko przetworzone, zaś do Warny ze wschodu trafiają głównie surowce.
Port w Warnie może się pochwalić 21 torami odstawczymi o szerokości 1520 mm oraz możliwościami przeładunkowymi na poziomie 80 wagonów na dobę oraz jest w stanie wymienić wózki w 280 wagonach na dobę.
Rekordowym pod względem przeładunków był rok 1988 kiedy to osiągnięto 3 345 tys. ton. Obecnie przeładunki te są znacząco mniejsze. W roku 2010 dla połączeń z Ilchewskiem oraz Poti/Batumi było to 126 tys, ton, dla połączenia Kavkaz – Warna 1993 wagonów co dało ponad 73 tys. ton, zaś dla połączenia Warna – Kavkaz przy 2009 wagonach jedynie nieco ponad 6,5 tys. ton, co oznacza że ponad 80% wagonów wracało próżnych.
Władze portu w Warnie mają nadzieję, że będzie on wykorzystywany do przewozu ładunków z Azji Centralnej i Rosji przez Kaukaz, oczywiście z wykorzystaniem transportu kolejowego, do Europy Południowo-Wschodniej. Na początek zakładają zwiększenie przeładunków w kompleksie promowym do 250 tys. ton na rok co zapewniłoby wyrównanie ponoszonych kosztów. Szansę dla rozwoju połączeń promowych z portu w Warnie widzie dr Ivan Petrov, przewodniczący grupy roboczej transportu kolejowego ze stowarzyszenia FIATA, który podkreśla, że Warna może stać się również ważnym punktem na dla transportu ładunków na Bliski Wschód.