Partnerzy serwisu:
Biznes

Port w Warnie a wymiana handlowa Europa – Azja

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
24-03-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
łm, 24 marca 2011

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Port w Warnie a wymiana handlowa Europa – Azja
Morze Czarne odgrywa znaczącą rolę w transporcie towarów jednak nie jest zbyt często wspominane w kontekście wymiany handlowej pomiędzy Europą a Azją, zwłaszcza jeśli mamy na uwadze transport kolejowy. Port w Warnie daje jednak takie możliwości łącząc Europę Południowo Wschodnią z najważniejszymi transazjatyckimi szlakami komunikacyjnymi.

Pierwsze połączenie promowe pomiędzy Warną a Związkiem Radzieckim zostało uruchomione w roku 1978 na linii Warna – Ilczewsk. W roku 1998 uruchomiono połączenie Varna – Poti/Batumi w Gruzji, zaś w roku 2009 Varna – Kavkaz w Rosji. To ostatnie połączenie pozwala na bezpośredni transport ładunków do Rosji co przed dłuższy czas po rozpadzie ZSRR nie było możliwe.

Towary z takich państw jak Turcja, Grecja, Serbia, Kosowo, Macedonia czy Bułgaria mogą być przewożone przy wykorzystaniu transportu lądowego do portu w Warnie i tam zostać przeładowane do wagonów towarowych. Jeśli zachodzi taka potrzeba na terenie portu możliwa jest wymiana wózków na szerokotorowe. Obecnie przez port w Warnie w kierunku wschodnim przewożone są przede wszystkim towary wysoko przetworzone, zaś do Warny ze wschodu trafiają głównie surowce.

Port w Warnie może się pochwalić 21 torami odstawczymi o szerokości 1520 mm oraz możliwościami przeładunkowymi na poziomie 80 wagonów na dobę oraz jest w stanie wymienić wózki w 280 wagonach na dobę.

Rekordowym pod względem przeładunków był rok 1988 kiedy to osiągnięto 3 345 tys. ton. Obecnie przeładunki te są znacząco mniejsze. W roku 2010 dla połączeń z Ilchewskiem oraz Poti/Batumi było to 126 tys, ton, dla połączenia Kavkaz – Warna 1993 wagonów co dało ponad 73 tys. ton, zaś dla połączenia Warna – Kavkaz przy 2009 wagonach jedynie nieco ponad 6,5 tys. ton, co oznacza że ponad 80% wagonów wracało próżnych.

Władze portu w Warnie mają nadzieję, że będzie on wykorzystywany do przewozu ładunków z Azji Centralnej i Rosji przez Kaukaz, oczywiście z wykorzystaniem transportu kolejowego, do Europy Południowo-Wschodniej. Na początek zakładają zwiększenie przeładunków w kompleksie promowym do 250 tys. ton na rok co zapewniłoby wyrównanie ponoszonych kosztów. Szansę dla rozwoju połączeń promowych z portu w Warnie widzie dr Ivan Petrov, przewodniczący grupy roboczej transportu kolejowego ze stowarzyszenia FIATA, który podkreśla, że Warna może stać się również ważnym punktem na dla transportu ładunków na Bliski Wschód.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Metro w Sofii ogłosiło przetarg na zakup unijnych składów dla drugiej linii

Przetargi

Metro w Sofii ogłosiło przetarg na zakup unijnych składów dla drugiej linii

R.von Bagratuni, 5 listopada 2010 05 listopada 2010

Sofijczy zaoszczędzą 30 tys. godzin dzięki 2. linii metra

Warte uwagi

Strajk kolejarzy w Bułgarii

Biznes

Strajk kolejarzy w Bułgarii

lp, Rynek Kolejowy, 28 lutego 2011 01 marca 2011

Bułgaria: Porozumienie kolejowych związkowców z rządem

Warte uwagi

Bułgaria: Porozumienie kolejowych związkowców z rządem

lp/Railway Market CEE Review, 11 marca 2011 11 marca 2011

Bułgarzy zbudowali trzeci najdłuższy tunel kolejowy w Niemczech

ښwiat

Strajki w Portugalii i Bułgarii

ښwiat

Strajki w Portugalii i Bułgarii

PAP 24 listopada 2011

Zobacz również:

Metro w Sofii ogłosiło przetarg na zakup unijnych składów dla drugiej linii

Przetargi

Metro w Sofii ogłosiło przetarg na zakup unijnych składów dla drugiej linii

R.von Bagratuni, 5 listopada 2010 05 listopada 2010

Sofijczy zaoszczędzą 30 tys. godzin dzięki 2. linii metra

Warte uwagi

Strajk kolejarzy w Bułgarii

Biznes

Strajk kolejarzy w Bułgarii

lp, Rynek Kolejowy, 28 lutego 2011 01 marca 2011

Bułgaria: Porozumienie kolejowych związkowców z rządem

Warte uwagi

Bułgaria: Porozumienie kolejowych związkowców z rządem

lp/Railway Market CEE Review, 11 marca 2011 11 marca 2011

Bułgarzy zbudowali trzeci najdłuższy tunel kolejowy w Niemczech

ښwiat

Strajki w Portugalii i Bułgarii

ښwiat

Strajki w Portugalii i Bułgarii

PAP 24 listopada 2011

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5