Bombardier Transportation oraz Transmashholding ogłosiły powstanie spółek joint-ventures w Rosji. Nowe przedsięwzięcie oznaczać będzie dla rynku rosyjskiego dostęp do wysoko specjalistycznej wiedzy oraz najbardziej zaawansowanej technologii napędowej.
Firmy Bombardier Transportation oraz Transmashholding, wiodący producent technologii kolejowej na rynku rosyjskim, podpisały w dniu dzisiejszym umowę o utworzeniu dwóch spółek typu joint venture: zakres działalności pierwszej z nich obejmować będzie prace rozwojowe nad zaawansowaną technologią napędową oraz rozwiązaniami technicznymi dla urządzeń kolejowych, zaś druga spółka joint venture produkować będzie gamę przekształtników trakcyjnych bazujących na sprawdzonych rozwiązaniach zastosowanych w opracowanej przez Bombardiera technologii napędowej MITRAC.
Umowa podpisana została w rosyjskiej miejscowości Soczi w obecności Władimira Jakunina, Prezesa Kolei Rosyjskich.
Centrum inżynieryjne zlokalizowane zostanie w Moskwie i obsługiwać będzie zarówno klientów z Rosji jak i zza granicy. Centrum rozpocznie swoją działalność najprawdopodobniej jesienią 2007 r. Obydwie firmy planują je wykorzystać w celu promowania rozwoju sprzętu i urządzeń kolejowych.
Produkcyjna spółka joint venture wytworzy pierwszy z gamy przekształtników trakcyjnych w zakładach Transmashholding w Nowoczerkasku w Rosji. W początkowej fazie działania, spółka joint venture produkować będzie zaawansowane technologicznie przekształtniki do lokomotyw nowej generacji z napędem asynchronicznym. Sprzęt napędowy stosowany będzie zarówno w lokomotywach Kolei Rosyjskich jak i pojazdach innych klientów, w tym spółek zagranicznych. Do 2012 r. planuje się wyprodukować co najmniej 600 przekształtników.
Aby zrealizować to założenie, rosyjscy pracownicy przechodzić będą organizowane przez Bombardiera w Europie szkolenia. Europejscy specjaliści służyć będą również pomocą
w podczas rozruchu produkcji, czuwając nad tym, aby nowe zakłady odpowiadały najnowszym standardom europejskim.
Udziały w obydwu spółkach joint venture (spółka inżynieryjna i spółka produkcyjna) będą równomiernie rozdzielone miedzy firmy Bombardier Transportation i Transmashholding. W obydwie spółki partnerzy zainwestują razem kwotę 12,5 mln EUR.
Dostarczając najlepsze technologie oraz wiedzę inżynieryjną, w dłuższej perspektywie spółki joint venture pomogą zaspokoić popyt rynku na 7500 nowych lokomotyw, których do 2015 r. potrzebować będzie Rosja.
25 maja 2007 r., podczas ceremonii podpisania umowy, Wolfgang Tölsner, Prezes Bombardier Transportation, powiedział: - Niniejsza umowa jest dowodem na zaangażowanie obydwu stron w rozwój długofalowej przemysłowej współpracy, która odpowiada potrzebom dynamicznie rozwijającego się rynku rosyjskiego. Zdobyte doświadczenie przemysłowe wykorzystane zostanie również przy wspólnym wejściu naszych firm na nowe rynki. Jesteśmy dumni, że wraz z Transmashholding możemy uczestniczyć w rozwoju rosyjskiego przemysłu kolejowego oraz że możemy zaoferować naszemu partnerowi innowacyjne produkty oraz najwyższej klasy technologię.
Prezes Zarządu Transmashholding, Dimitrij Komissarow tak skomentował to wydarzenie: - Po raz pierwszy w rosyjskiej historii produkcji urządzeń kolejowych utworzone zostanie technologicznie niezależne centrum inżynieryjne. Dzięki współpracy z naszymi zagranicznymi partnerami, centrum opracowywać będzie nowe zaawansowane produkty. Tworzone z wykorzystaniem wspólnego doświadczenia, wiedzy i technologii trafiać będą nie tylko na rynek rosyjski, ale również i zagranicę.

* Uroczystość podpisania umowy w Soczi. Po lewej Dmitri Komissarov, Prezes Zarządu Transmashholding i Wolfgang Tölsner, Prezes Bombardier Transportation (fot. Bombardier).