Jesteśmy coraz bliżej ponownej modernizacji linii nr 151 na należącym do ciągu C-E59 odcinku Kędzierzyn-Koźle – Chałupki. Trwa nietypowy przetarg na dokumentację projektową i – być może – nadzór nad pracami.
W 2019 PKP PLK
ogłosiła przetarg na studium wykonalności modernizacji linii kolejowej 151 na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Chałupki na magistrali C-E59. To o tyle ciekawe, że przygotowania do modernizacji rozpoczęto... jeszcze przed zakończeniem poprzedniej modernizacji, prowadzonej według wcześniejszych założeń. Jak
wyjaśniał wówczas PKP PLK Ireneusz Merchel, celem kolejnych modernizacji już modernizowanych linii kolejowych jest m.in. ujednolicenie standardów dla przewozów towarowych, poprawa przepustowości, czy możliwości prowadzenia dłuższych składów.
Przetarg na projekt z opcją nadzoru
Po opracowaniu studium przyszedł czas na projekt drugiej modernizacji. Postępowanie jest bardzo nietypowe; podzielono je na fazy. W zakresie podstawowym (Faza I) znalazło się opracowanie dokumentacji projektowej w ramach projektu pn.: „Prace na linii kolejowej E59, odcinek Kędzierzyn-Koźle – Chałupki – dokumentacja projektowa”. W zakresie opcji (Faza II) umieszczono pełnienie nadzoru autorskiego w trakcie trwania robót budowlanych. PLK zastrzega, że pomiędzy Fazą I a Fazą II odbędzie się procedura przetargowa, której zakładany czas trwania to 365 dni.
Wadium w postępowaniu to 1,3 mln zł. Jedynym kryterium wyboru projektanta/nadzorcy jest cena. PKP PLK czeka na oferty, po zmianie terminu, do 27 kwietnia.
Jakie korzyści z prac?
Jak poinformowała Polska Agencja Prasowa, realizacja prac na 54-km linii ma prowadzić do podniesienia prędkości ze 120 km/h do 160 km/h. PLK zamawiają m.in.: projekty budowlane z dokumentacją geotechniczną i geologiczno-inżynierską, materiały do decyzji środowiskowej, komplet materiałów do pozwoleń na budowę i uzyskanie tych pozwoleń. Docelowo projekty mają umożliwić przebudowę linii do osiągnięcia prędkości maksymalnych 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych, przebudowę stacji do obsługi pociągów towarowych o długości 780 metrów – m.in. Kędzierzyn-Koźle, Bierawa, Kuźnia Raciborska, Nędza, Racibórz i Chałupki. Zaprojektowana ma zostać modernizacja istniejących stacji i przystanków na linii, z wydłużeniem peronów do 200 metrów, a także budowa nowych przystanków osobowych: Racibórz Fabryczny oraz Racibórz Ostróg.
Zakładana jest też przebudowa i modernizacja istniejących obiektów inżynieryjnych. Planowane są nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, nowa telekomunikacja kolejowa oraz nowa sieć trakcyjna – informuje PAP.