W ramach kończącej się perspektywy finansowej 2014-2020, PKP Intercity pozyskało z funduszy unijnych ponad miliard złotych na inwestycje taborowe oraz infrastrukturalne. Ich realizacja jest jednak znacząco opóźniona.
Jak informuje spółka, w zbliżającej się do końca unijnej perspektywie finansowej na lata 2014-2020 z rozliczeniem do 2023 roku, PKP Intercity realizuje dwa duże projekty inwestycyjne łącznie warte ponad 2 mld zł, dofinansowane środkami unijnymi z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Oba projekty – „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity” oraz „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity” – obejmują strategiczne dla spółki inwestycje. W 2018 roku przewoźnik pozyskał dla nich środki unijne o łącznej kwocie ponad 653 mln zł zawierając z Centrum Unijnych Projektów Transportowych dwie umowy o dofinansowanie. W czerwcu 2022 roku spółka podpisała aneksy do przedmiotowych umów podnoszące wysokość dofinansowania do ponad miliarda zł.
Warto tu przypomnieć, że konkursy celowane były w PKP Intercity - w praktyce nie mógł w nich wystartować żaden inny przewoźnik. Mimo to, PKP Intercity udało się jeden z tych konkursów... przegrać. Dopiero po odwołaniu przewoźnik otrzymał dofinansowanie, ale zostało ono znacznie obniżone. O szczegółach
piszemy tutaj.
Opisywane projekty obejmują łącznie 58 zadań, w tym modernizację 335 wagonów (60 sztuk taboru z przestrzenią pierwszej i drugiej klasy, 215 wagonów klasy drugiej oraz 60 wagonów typu COMBO), a także zakup i modernizację 53 lokomotyw (spalinowych oraz EU160 Griffin).
Realizacja strategii taborowej PKP Intercity jest znacznie opóźniona. W 2018 wydłużono jej obowiązywanie, jak i zakres - tak, by zatrzeć wrażenie o niedotrzymaniu terminów. Jednak i tak przemodelowanych zakupów nie udało się zrealizować.
Do końca tego roku PKP Intercity miało bowiem posiadać m. in. 185 nowych wagonów, 118 lokomotyw, 2 składy typu push-pull, a także 200 zmodernizowanych lokomotyw i aż 16 stacji postojowych.