Ostatnie postępowanie mediacyjne między Trakcją SA a PKP PLK zakończyło się ugodą. Zarządca infrastruktury ma wypłacić spółce, która tymczasem przeszła pod jej kontrolę, dodatkowe 66,4 mln zł za prace budowlane w obszarze LCS Łowicz – informuje Trakcja SA w komunikacie giełdowym.
Trakcja SA (
od lipca 2022 r. w grupie PKP PLK) oraz połączona z nią umową konsorcjum hiszpańska Comsa otrzymają za wykonanie prac na odcinku Żychlin – Sochaczew – Łowicz Główny – Placencja 66 444 134,75 zł brutto. Uzgodniona kwota wyczerpuje wzajemne roszczenia inwestora i wykonawcy. Kwota zostanie wypłacona w ciągu tygodnia po zatwierdzeniu ugody przez warszawski Sąd Okręgowy.
Ugodę zawarto przy udziale mediatora Sądu Polubownego przy Prokuratorii Generalnej RP. Jak informuje Trakcja, skutki porozumienia zostały już uwzględnione w procesie cyklicznego przeglądu kontraktów długoterminowych.
Jest to ostatnia ze spraw spornych między Trakcję a PKP PLK. Rozmowy mediacyjne dotyczące
LCS Terespol, magistrali E59 (odcinki
Szczecin Dąbie – Stargard i Stargard – Choszczno), a także
Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej zostały pomyślnie zakończone już wcześniej. – Podpisanie oraz wykonanie niniejszej ugody ma znaczący wpływ na poprawienie bieżącej płynności finansowej Spółki oraz jest wypełnieniem jednego z kluczowych warunków wydłużenia finansowania, tj. zawarcia porozumień ugodowych z PKP PLK w trwających procesach mediacyjnych – podkreślono w komunikacie giełdowym Trakcji. Niezależnie od tego - jak ostatnio pisaliśmy - Trakcja SA przechodzi trudny czas z powodu
zatrzymania swojego prezesa przez prokuraturę.
Umowę na modernizację linii 3 (magistrala E20) na odcinku Żychlin – Sochaczew oraz krótkiego odcinka linii 11 Łowicz Główny – Placencja
podpisano 18 kwietnia 2017 r.. Modernizacja objęła 86 km torów, 147 km sieci trakcyjnej, 50 rozjazdów, cztery mosty i 17 przejazdów kolejowo-drogowych. W Łowiczu powstało Lokalne Centrum Sterowania, zdalnie sterujące ruchem Modernizacja obejmie 86 kilometrów torów i cztery mosty. Wykonawca wymieni też 147 kilometrów sieci trakcyjnej, zamontuje 50 nowoczesnych rozjazdów i zmodernizuje 17 przejazdów kolejowo-drogowych. W Łowiczu powstało Lokalne Centrum Sterowania, zdalnie sterujące ruchem pociągów na całym odcinku. Niestety,
inwestycja mocno się opóźniła: zamiast w październiku 2020 r., prace zakończyły się (po kilkakrotnym przesuwaniu terminu)
w listopadzie roku 2023.