W związku z wzrostem udziału transportu kolejowego w przewozie osób oraz towarów, zapotrzebowanie na maszynistów z każdym kolejnym rokiem będzie wzrastać minimum o 1,5% w stosunku do poprzedzającego go roku. Szacuje się, że rynek mógłby wchłonąć obecnie nawet 2000 maszynistów.
Z analizy danych posiadanych przez Urząd Transportu Kolejowego wynika, że na koniec kwietnia 2019 roku najliczniejszą grupę stanowią maszyniści, którzy mają ukończone 55 lat. Było ich aż 4401, co stanowi 26,21% całej grupy zawodowej. Z tej grupy aż 1313, czyli 7,82% maszynistów ukończyło wiek 60 lat, a więc nabyło uprawnienia emerytalne. Maszyniści w przedziale wiekowym od 50 do 55 lat stanowią 15,34% grupy zawodowej. Jest ich 2575. Oznacza to, że 41,5% maszynistów przekroczyła 50 lat.
Uwzględniając obecny deficyt maszynistów na rynku pracy (1000 osób), szacowany konieczny wzrost zatrudnienia, który powinien uwzględniać rosnącą pracę przewozową o 1,5% rok do roku, oraz 312 maszynistów, którzy odejdą z pracy przed 60 rokiem życia i tych, którzy odejdą po nabyciu uprawnień emerytalnych (483 osoby), okaże się, że na rynku pracy brakuje obecnie nawet 2000 prowadzących pojazdy trakcyjne. Co więcej: istnieje realne zagrożenie, że rozwój połączeń kolejowych zostanie zatrzymany przez brak pracowników do obsługi taboru. Grozi to zwłaszcza połączeniom pasażerskim, ponieważ przewoźnicy cargo z reguły lepiej wynagradzają swoich maszynistów.
W wyniku szacowanego wzrostu pracy przewozowej oraz po uwzględnieniu dzisiejszego braku maszynistów na rynku pracy, do roku 2031 do zawodu powinno wejść 4732 nowych pracowników, co daje średniorocznie 364 osoby.
W związku z masowym przechodzeniem pracowników na emeryturę i występowaniem tzw. „luki pokoleniowej” wśród maszynistów, grupa pracowników z krótkim stażem sukcesywnie będzie się zwiększać.
– Ważne jest zatem, aby osoby przystępujące do zawodu maszynisty uczestniczyły w szkoleniu dającym możliwość zdobycia jak najszerszej wiedzy. Weryfikacja skuteczności szkolenia będzie mogła zostać przeprowadzona przez Prezesa UTK podczas niezależnego, państwowego egzaminu – poinformowało ministerstwo w treści pisma, które ma wyjaśniać potrzebę zmian w sprawdzaniu kompetencji przyszłych i czynnych zawodowo maszynistów.
O projektowanych zmianach piszemy
tutaj.