W 2020 r. podróżni w Białej Podlaskiej, Małaszewiczach i Terespolu będą korzystać z komfortowych peronów. Przebudowane stacje i nowe nastawnie zapewnią sprawniejszą obsługę pociągów, zwiększy się poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały wartą ponad 417 mln zł (netto) umowę na ostatnie prace na linii Siedlce – Terespol.
– Dzisiejsza umowa to kolejny przykład sprawnego realizowania Krajowego Programu Kolejowego. Już niedługo na całej trasie z Warszawy, przez Siedlce, aż do granicy w Terespolu pojedziemy z prędkością 160 km/h. Skróci się czas przejazdu i zwiększy komfort obsługi pasażerów na ostatnim odcinku tej trasy – mówi Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.
Inwestycja za ponad 400 mln zł obejmuje głównie modernizację i przebudowę trzech stacji w Białej Podlaskiej, Małaszewiczach i Terespolu oraz przystanku Biała Podlaska Rozrządowa. Zwiększy się na nich komfort obsługi podróżnych. Na peronach będą nowe wiaty, ławki i oświetlenie. Czytelne oznakowanie oraz tablice informacyjne ułatwią orientację. Zamontowany zostanie nowoczesny system nagłośnienia, a nad bezpieczeństwem czuwać będą kamery monitoringu. Wszystkie obiekty dostosowane zostaną do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. W Małaszewiczach i Terespolu podróżni będą mogli skorzystać z wind, natomiast w Białej Podlaskiej zaplanowano wygodny podjazd.
– Ostatni etap modernizacji linii z Warszawy przez Siedlce do Terespola to wyczekiwana i ważna inwestycja, która zwiększy atrakcyjność naszego regionu. Przebudowa wpłynie również na polepszenie transgranicznego ruchu pociągów w komunikacji pomiędzy Polską a wschodnimi sąsiadami – podkreśla Robert Gmitruczuk, wicewojewoda lubelski.
Modernizacja stacji obejmie urządzenia sterowania ruchem kolejowym i system telekomunikacji. Nowe Lokalne Centrum Sterowania Terespol, wyposażone w komputerowe urządzenia, zagwarantuje bezpieczną i sprawną jazdę pociągów. Wymienionych zostanie również 113 rozjazdów. Przebudowana będzie sieć trakcyjna oraz tory. Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Zmodernizowany tor i wzmocnione obiekty inżynieryjne pozwolą na prowadzenie ciężkich składów towarowych (o nacisku do 221 kN/oś). Poprawi się konkurencyjność kolei w transporcie towarów przez wschodnią granicę.
– Dobrze przygotowane stacje na międzynarodowej trasie E 20, m.in. w Białej Podlaskiej, Małaszewiczach i Terespolu, to niezbędny zakres prac PKP Polskich Linii Kolejowych. Inwestycje istotnie zwiększają komfort obsługi pasażerów, ale także, dzięki modernizacji torów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym, powstają nowe możliwości dla przewoźników towarowych i zwiększa się konkurencyjność kolei względem innych środków transportu – mówi Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Prace PLK zdecydowanie podniosą poziom bezpieczeństwa pasażerów. W ramach inwestycji zaplanowana jest budowa bezkolizyjnych skrzyżowań. W Białej Podlaskiej PLK wspólnie z miastem wybudują tunel drogowy. Zaplanowano również przebudowę 18 przejazdów kolejowo – drogowych i wyposażenie 12 w nowy system zabezpieczeń.
Projekt „Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na linii kolejowej E20 Siedlce – Terespol dla zadania pn. „Prace na linii kolejowej E20 na odcinku Siedlce – Terespol, etap III – LCS Terespol” finansowany jest z instrumentu unijnego CEF. Koszt zadania: 417 593 693,56 zł (netto). Dofinansowanie unijne wynosi 354 929 166,48 zł (netto).
Wykonawcą modernizacji jest firma Trakcja PRKiI S.A. z Warszawy. Prace projektowe rozpoczną się jeszcze w tym roku, a zakończenie całej inwestycji planowane jest w sierpniu 2020 r.