PKP PLK kontynuuje podpisywanie umów z samorządami na realizację projektów z programu Kolej Plus. Dziś (8 listopada) podpisano pięć umów na projekty na Lubelszczyźnie. To największy beneficjent programu.
Jak informuje Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego, umowy w Janowie Lubelskim w obecności ministra Adamczyka parafowali: marszałek Jarosław Stawiarski i prezes PKP PLK Ireneusz Merchel. Łączny koszt projektów wynosi blisko 4,25 mld zł.
Pięć inwestycji w województwie
– Długość nowych i zmodernizowanych odcinków na terenie województwa lubelskiego to 315 km. Jesteśmy liderem pod tym względem. Jesteśmy również liderem pod kątem kwoty dofinansowania. W ramach Programu Kolej Plus na terenie województwa lubelskiego zostanie zrealizowanych pięć projektów. Wszystkie projekty realizowane będą na wniosek samorządu województwa lubelskiego – mówił w kwietniu wojewoda lubelski Lech Sprawka na konferencji prasowej dotyczącej inwestycji zakwalifikowanych do realizacji na terenie województwa lubelskiego w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus.
Do realizacji zakwalifikowano pięć inwestycji w województwie lubelskim: Lublin – Łęczna/LW Bogdanka, Szastarka – Janów Lubelski – Biłgoraj, Chełm – Włodawa, Łuków –
Lublin, Rejowiec – Zawada – Zamość Szopinek. Szeroko na ich temat
pisaliśmy w tym miejscu.
– Te pięć zadań opiewa na kwotę 3,5 mld zł według szacunków Polskich Linii Kolejowych. Zakres prac Lublin-Łęczna: Lublin Lotnisko – Łęczna – Bogdanka o długości 24 km, to jest budowa nowej linii kolejowej. Szacunkowa wartość to 736 mln zł. Kolejny projekt to
Szastarka – Janów Lubelski – Biłgoraj. Tu są trzy inwestycje. Pierwsza to Janów Lubelski –Szastarka o długości 18 km, budowa linii kolejowej z Janowa poprzez Szastarkę, Kraśnik, do Lublina i włączenie do sieci kolejowej. Jest tu połączenie Kraśnika Fabrycznego z Kraśnikiem i mamy prace studyjne nad częścią Biłgoraj – Janów. Kolejna inwestycja Chełm – Włodawa. Tu jest modernizacja 41 km i nowy odcinek do stacji Włodawa Miasto – prawie 10 km. Następna inwestycja to elektryfikacja linii objazdowej. To jest linia z Lublina do Łukowa. Inwestycja oszacowana na 377 mln zł. I inwestycja Rejowiec – Zawada –
Zamość Szopinek – budowa nowej linii prawie 2 km o wartości prawie 1 mld zł – informował marszałek województwa Jarosław Stawiarski. Wówczas łączną wartość projektów szacowano na kwotę 3,5 mld zł netto (4,3 mld zł brutto).
Są kontrowersje
Wątpliwości ekspertów budzą przede wszystkim
planowane nowe linie kolejowe w dość słabo zaludnionych obszarach województwa, szczególnie linii Szastarka – Biłgoraj. Przy bardzo wysokim koszcie budowy inwestycje mogą się nigdy nie zwrócić – szczególnie jeśli po nowych liniach zapewniona zostanie niewielka oferta przewozowa.
Podpisywanie umów na realizację programu Kolej Plus opóźniło się m.in. dlatego, że samorządy obawiały się, że rząd i PLK nie podniosą dofinansowania w przypadku wzrostu kosztów inwestycji, przerzucając całe ryzyko na samorządy. Ostatecznie udało się dojść do porozumienia i w sierpniu
rozpoczęto podpisywanie umów.
Szczegóły projektów
PKP PLK przestawia szczegóły inwestycji w następujący sposób:
- Budowa linii kolejowej Szastarka – Janów Lubelski – Biłgoraj wraz z poprawą dostępności transportu kolejowego w m. Kraśnik
W ramach inwestycji o szacowanej wartości ok. 906 mln zł planowana jest budowa 18 km linii kolejowej Szastarka – Janów Lubelski oraz ok. 12 km jednotorowej linii kolejowej do Kraśnika Fabrycznego wraz z łącznicą Kraśnik Miasto – Kraśnik. Obie trasy zostaną zelektryfikowane, dzięki czemu przewoźnicy będą mogli wykorzystywać ciche, ekologiczne pojazdy i tym samym przygotować lepszą ofertę dla podróżnych. Mieszkańcy południowej Lubelszczyzny zyskają szybkie i wygodne połączenia kolejowe ze stolicą regionu. Czas przejazdu pociągiem między Kraśnikiem Fabrycznym a Lublinem szacowany jest na 52 min, a między Biłgorajem a Lublinem na 1 h 36 min. Projekt przewiduje budowę ok.15 stacji i przystanków, które będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dodatkowo w ramach inwestycji powstanie także studium projektowo-techniczne dla budowy oraz elektryfikacji kolejnej 35 km jednotorowej linii kolejowej Janów Lubelski – Biłgoraj.
- Utworzenie połączenia kolejowego Lublin – Łęczna/KWK Bogdanka
Połączenie kolejowe Łęcznej z Lublinem zapewni budowa nowej, zelektryfikowanej linii kolejowej, Lublin Lotnisko – Łęczna. Mieszkańcy zyskają wygodny dojazd do stolicy województwa w około 40 minut. Budowa linii pozwoli również na poprawę warunków przewozów towarowych – nowa linia obejmuje także odcinek od Łęcznej do Kopalni Węgla Kamiennego w Bogdance. Łącznie w ramach projektu powstanie 25 km jednotorowej linii. Pociągi zatrzymają się na 12 nowych i dostępnych dla wszystkich pasażerów stacjach i przystankach: Lublin Lotnisko, Trzeszkowice, Krzesimów, Ciechanki Krzesimowskie, Łęczna Szpital, Łęczna Akacjowa, Łęczna Polna, Łęczna, Stara Wieś, Turowola, Puchaczów, Bogdanka. Szacowana wartość projektu to ok. 736 mln zł.
- Rewitalizacja połączenia Chełm – Włodawa wraz z poprawą dostępności transportu kolejowego w m. Włodawa
Również mieszkańcy Włodawy dojadą pociągiem do Lublina. Projekt o szacowanej wartości ponad 500 mln zł obejmuje modernizację ok. 41 km linii kolejowej nr 81 na odcinku Chełm – Okuninka Białe oraz budowę ok. 10 km jednotorowej niezelektryfikowanej linii kolejowej przez Okuninkę do Włodawy. Pociągi pojadą z prędkością do 120 km/h. Czas przejazdu między Włodawą a Chełmem wyniesie ok. 53 min. Dzięki realizacji projektu możliwe będzie przywrócenie regularnych połączeń pasażerskich na tej linii. W ramach prac planowana jest modernizacja 9 przystanków: Koza-Gotówka, Karolinówka, Ruda-Huta, Ruda-Opalin, Uhrusk, Wola Uhruska, Stulno, Sobibór, Okuninka Białe oraz budowa stacji Włodawa Miasto. Wszystkie obiekty będą przystosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
- Elektryfikacja linii kolejowej nr 30 Łuków – Lublin
Kolejna umowa, o szacowanej wartości ok. 378 mln zł, przewiduje w ramach Programu Kolej Plus elektryfikację linii Łuków – Lublin Północny. Przewoźnicy będą mogli wykorzystać nowoczesne, ekologiczne pociągi i przygotować atrakcyjną ofertę podróży. Znacznemu usprawnieniu ulegną również podróże do Warszawy. Nie będzie konieczności wymieniania lokomotyw ze spalinowych na elektryczne, co wpłynie na sprawniejsze i krótsze podróże do stolicy.
- Prace na liniach kolejowych 69 i 72 na odc. Rejowiec – Zawada – Zamość Szopinek wraz z budową łącznicy omijającej stację Zawada
Szybsze i sprawniejsze podróże koleją między Zamościem a Lublinem zapewni modernizacja i elektryfikacja linii nr 69 i 72 na odcinku Rejowiec – Zamość Szopinek oraz odbudowa i elektryfikacja łącznicy kolejowej omijającej stację Zawada. Czas przejazdu na trasie Zamość Wsch. – Rejowiec – Lublin Gł. wyniesie około 1 h 54 min (ze wszystkimi postojami) – obecnie czas przejazdu na tej trasie to ok. 2 h 15 min. Umowa o szacowanej wartości 926 mln zł przewiduje również modernizację 10 stacji i przystanków – Zagrody Kościół, Krasnystaw Fabryczny, Krasnystaw Miasto, Wólka Orłowska, Izbica, Tarzymiechy, Krzak, Złojec, Mokre, Zamość oraz budowę 2 nowych przystanków: Bzite, Zawada Wschodnia. Wszystkie obiekty będą przystosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zapewnią one komfortowe warunki oczekiwania na pociąg. Będą wyposażone w wiaty, ławki, jasne oświetlenie. Odpowiednia wysokość peronów ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu.