Do połowy roku zamrożona była decyzja o dosypaniu PKP IC jeszcze 50 mln złotych do już przyznanej dotacji w wysokości 1,84 mld złotych. Ostatecznie kolejne pieniądze nie trafią do przewoźnika, ale i tak otrzyma on prawie dwa razy większą kwotę, niż rok temu.
Na początku tego roku, po wielkiej burzy medialnej i parlamentarnej, PKP Intercity wycofało się z planowanych na 1 marca podwyżek cen biletów. Było to możliwe dzięki ogromnym środkom, przekazanym z budżetu państwa
w wysokości aż 625 mln zł. Co zastanawiające, pozwoliło to obniżyć nie tylko ceny połączeń dotowanych, ale też, teoretycznie nie mających związku z budżetem państwa, połączeń EIC i EIP.
Formalności zakończone... w maju
Jak sprawa wygląda z formalnego punktu widzenia? Jak tłumaczy rzecznik resortu infrastruktury Szymon Huptyś, Minister Finansów wydał decyzję o zapewnieniu finasowania wydatków w ramach zadania „dofinansowanie międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich wykonywanych w ramach usług publicznych” w wysokości 625 mln zł. Co ciekawe, decyzja została wydana trzy miesiące po całej sprawie - w maju 2023 roku.
- Na podstawie tej decyzji minister właściwy do spraw transportu podpisał ze spółką PKP Intercity aneks do umowy rocznej o świadczenie usług publicznych w celu zwiększenia rekompensaty z kwoty 1 218 696 000 zł do kwoty 1 843 696 000, czyli z uwzględnieniem dodatkowych środków z rezerwy celowej budżetu państwa w wysokości 625 mln zł - podał rzecznik MI.
Jak
pisaliśmy, do połowy roku 2023 miała zostać wydana decyzja o ewentualnym przekazaniu kolejnych 50 mln zł przewoźnikowi "w zależności od potrzeb związanych z sytuacją na rynku energii elektrycznej" – jak tłumaczył wiceminister Andrzej Bittel. Ostatecznie te pieniądze nie były potrzebne. I tak jednak przewoźnik otrzyma w tym roku prawie dwukrotnie większą dotację niż rok temu (1,01 mld złotych), mimo że wzrost liczby pasażerów będzie najwyżej kilkunastoprocentowy.
Rekordowa dotacja
Pod tym względem spadnie zatem efektywność dotacji przewozowej. – Oszacowane w 2020 r.
zapotrzebowanie na rekompensatę w ramach zawartej z PKP Intercity SA wieloletniej umowy ramowej o świadczenie usług publicznych jest niewystarczające na pokrycie rzeczywistego deficytu i tzw. rozsądnego zysku w związku z realizacją zamówionych przez ministra usług użyteczności publicznej. Sytuacja gospodarcza wywołana pandemią, wojną na Ukrainie, dynamicznym wzrostem cen energii elektrycznej, inflacją i wzrostem stóp procentowych w sposób istotny wpływa na wysokość środków finansowych niezbędnych do finansowania międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerski w ramach umowy o świadczenie usług publicznych z PKP Intercity – odpowiada na to rzecznik resortu.
W tym roku PKP Intercity praktycznie w każdym miesiącu
notuje rekordowe wyniki przewozowe. W październiku wystartuje kolejna promocja, która ma
udostępnić niespotykaną wcześniej liczbę tanich biletów pasażerom. Zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią, przewoźnik rozpoczął też pewne działania w kierunku obniżenia zużycia energii -
razie przetestował tzw. eco driving, czyli bardziej oszczędne prowadzenie pociągów.
Uzupełnienie: Stanowisko PKP IntercityNa prośbę PKP Intercity, publikujemy stanowisko przewoźnika w sprawie zwiększonej dotacji przewozowej:
Strategia rozwoju do 2030 roku PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji – to długofalowy plan rozwoju spółki wprowadzony w 2021 r. i aktualizowany w 2022 r. Przyjęte w strategii założenia dotyczące ilostanu taboru, jak też liczby przewożonych pasażerów bazowały na prognozach z najlepszych lat przed pandemią oraz analizach możliwych trendów po jej ustąpieniu. W 2019 roku PKP Intercity przewiozło 49 mln pasażerów, co było najlepszym wynikiem w historii spółki. Potem nastąpiła pandemia, która załamała rynek kolejowy. Przy ostatniej aktualizacji strategii w 2022 r. spółka dysponowała danymi z 2019 r. oraz słabymi wynikami za 2021 r., w którym PKP Intercity przewiozło zaledwie 35,5 mln podróżnych. Dlatego też prognoza - 88 mln pasażerów rocznie i 640 pociągów w 2030 r. - stanowiła wówczas ambitne wyzwanie. Warto też dodać, że planowana efektywność przewozów w odniesieniu do tych liczb była wyższa niż obecnie. Rok 2022 i każdy miesiąc tego roku przynoszą kolejne rekordy przewozowe, pokazujące masowy powrót pasażerów na kolej. W tym roku spółka PKP Intercity przewiezie ponad 60 mln pasażerów, co było do niedawna trudne do przewidzenia. W związku z tym może okazać się, że przewoźnik wcześniej osiągnie zakładane 88 mln pasażerów rocznie. Przy stałym trendzie wzrostowym może okazać się, że ilostan taboru będzie musiał być jeszcze sukcesywnie zwiększany, a strategia zaktualizowana. Spółka będzie podejmować jednak takie decyzje w oparciu o analizy rynkowe i cele biznesowe.