Partnerzy serwisu:
Biznes

Ponad 1,8 mld zł dotacji dla PKP Intercity w tym roku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
28-09-2023
Ostatnia modyfikacja:
04-10-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Ponad 1,8 mld zł dotacji dla PKP Intercity w tym roku
Fot. Mariusz Tuszyński, SM42.pl
Do połowy roku zamrożona była decyzja o dosypaniu PKP IC jeszcze 50 mln złotych do już przyznanej dotacji w wysokości 1,84 mld złotych. Ostatecznie kolejne pieniądze nie trafią do przewoźnika, ale i tak otrzyma on prawie dwa razy większą kwotę, niż rok temu.

Na początku tego roku, po wielkiej burzy medialnej i parlamentarnej, PKP Intercity wycofało się z planowanych na 1 marca podwyżek cen biletów. Było to możliwe dzięki ogromnym środkom, przekazanym z budżetu państwa w wysokości aż 625 mln zł. Co zastanawiające, pozwoliło to obniżyć nie tylko ceny połączeń dotowanych, ale też, teoretycznie nie mających związku z budżetem państwa, połączeń EIC i EIP.

Formalności zakończone... w maju


Jak sprawa wygląda z formalnego punktu widzenia? Jak tłumaczy rzecznik resortu infrastruktury Szymon Huptyś, Minister Finansów wydał decyzję o zapewnieniu finasowania wydatków w ramach zadania „dofinansowanie międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich wykonywanych w ramach usług publicznych” w wysokości 625 mln zł. Co ciekawe, decyzja została wydana trzy miesiące po całej sprawie - w maju 2023 roku.

- Na podstawie tej decyzji minister właściwy do spraw transportu podpisał ze spółką PKP Intercity aneks do umowy rocznej o świadczenie usług publicznych w celu zwiększenia rekompensaty z kwoty 1 218 696 000 zł do kwoty 1 843 696 000, czyli z uwzględnieniem dodatkowych środków z rezerwy celowej budżetu państwa w wysokości 625 mln zł - podał rzecznik MI.

Jak pisaliśmy, do połowy roku 2023 miała zostać wydana decyzja o ewentualnym przekazaniu kolejnych 50 mln zł przewoźnikowi "w zależności od potrzeb związanych z sytuacją na rynku energii elektrycznej" – jak tłumaczył wiceminister Andrzej Bittel. Ostatecznie te pieniądze nie były potrzebne. I tak jednak przewoźnik otrzyma w tym roku prawie dwukrotnie większą dotację niż rok temu (1,01 mld złotych), mimo że wzrost liczby pasażerów będzie najwyżej kilkunastoprocentowy.

Rekordowa dotacja

Pod tym względem spadnie zatem efektywność dotacji przewozowej. – Oszacowane w 2020 r. zapotrzebowanie na rekompensatę w ramach zawartej z PKP Intercity SA wieloletniej umowy ramowej o świadczenie usług publicznych jest niewystarczające na pokrycie rzeczywistego deficytu i tzw. rozsądnego zysku w związku z realizacją zamówionych przez ministra usług użyteczności publicznej. Sytuacja gospodarcza wywołana pandemią, wojną na Ukrainie, dynamicznym wzrostem cen energii elektrycznej, inflacją i wzrostem stóp procentowych w sposób istotny wpływa na wysokość środków finansowych niezbędnych do finansowania międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerski w ramach umowy o świadczenie usług publicznych z PKP Intercity – odpowiada na to rzecznik resortu.
W tym roku PKP Intercity praktycznie w każdym miesiącu notuje rekordowe wyniki przewozowe. W październiku wystartuje kolejna promocja, która ma udostępnić niespotykaną wcześniej liczbę tanich biletów pasażerom. Zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią, przewoźnik rozpoczął też pewne działania w kierunku obniżenia zużycia energii - razie przetestował tzw. eco driving, czyli bardziej oszczędne prowadzenie pociągów.

Uzupełnienie: Stanowisko PKP Intercity

Na prośbę PKP Intercity, publikujemy stanowisko przewoźnika w sprawie zwiększonej dotacji przewozowej:

Strategia rozwoju do 2030 roku PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji – to długofalowy plan rozwoju spółki wprowadzony w 2021 r. i aktualizowany w 2022 r. Przyjęte w strategii założenia dotyczące ilostanu taboru, jak też liczby przewożonych pasażerów bazowały na prognozach z najlepszych lat przed pandemią oraz analizach możliwych trendów po jej ustąpieniu. W 2019 roku PKP Intercity przewiozło 49 mln pasażerów, co było najlepszym wynikiem w historii spółki. Potem nastąpiła pandemia, która załamała rynek kolejowy. Przy ostatniej aktualizacji strategii w 2022 r. spółka dysponowała danymi z 2019 r. oraz słabymi wynikami za 2021 r., w którym PKP Intercity przewiozło zaledwie 35,5 mln podróżnych. Dlatego też prognoza - 88 mln pasażerów rocznie i 640 pociągów w 2030 r. - stanowiła wówczas ambitne wyzwanie. Warto też dodać, że planowana efektywność przewozów w odniesieniu do tych liczb była wyższa niż obecnie. Rok 2022 i każdy miesiąc tego roku przynoszą kolejne rekordy przewozowe, pokazujące masowy powrót pasażerów na kolej. W tym roku spółka PKP Intercity przewiezie ponad 60 mln pasażerów, co było do niedawna trudne do przewidzenia. W związku z tym może okazać się, że przewoźnik wcześniej osiągnie zakładane 88 mln pasażerów rocznie. Przy stałym trendzie wzrostowym może okazać się, że ilostan taboru będzie musiał być jeszcze sukcesywnie zwiększany, a strategia zaktualizowana. Spółka będzie podejmować jednak takie decyzje w oparciu o analizy rynkowe i cele biznesowe.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zakup biletów na pociągi do Czech, Austrii i na Słowację? Bez szans

Tabor i technika

Rusza nowa promocja PKP Intercity na bilety

Pasażer

Rusza nowa promocja PKP Intercity na bilety

Jakub Madrjas 04 kwietnia 2024

Tylko Newag może dostarczyć hybrydowe pociągi dla PKP Intercity

Tabor i technika

Kto kupuje lokomotywy od PKP Intercity?

Tabor i technika

Kto kupuje lokomotywy od PKP Intercity?

Jakub Madrjas 26 marca 2024

Zobacz również:

Zakup biletów na pociągi do Czech, Austrii i na Słowację? Bez szans

Tabor i technika

Rusza nowa promocja PKP Intercity na bilety

Pasażer

Rusza nowa promocja PKP Intercity na bilety

Jakub Madrjas 04 kwietnia 2024

Tylko Newag może dostarczyć hybrydowe pociągi dla PKP Intercity

Tabor i technika

Kto kupuje lokomotywy od PKP Intercity?

Tabor i technika

Kto kupuje lokomotywy od PKP Intercity?

Jakub Madrjas 26 marca 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5