Wraca pomysł na budowę kolei aglomeracyjnej dla Lublina. Za sprawą przedsięwzięcia o wartości ok. 100 mln zł mają powstać nowe przystanki na terenie miasta, a także dwie krótkie linie kolejowe. Utworzenie kolei metropolitarnej popiera kandydat Prawa i Sprawiedliwości na stanowisko Prezydenta Miasta Lublina.
Idea LKA
Lubelski Urząd Wojewódzki poinformował o konferencji prasowej, na której najważniejszym temat była koncepcja Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej. Podstawowym celem przedsięwzięcia ma być rozwój transportu zbiorowego, co ma zachęcić do korzystania z komunikacji publicznej mieszkańców miasta i okolic. Ma to przyczynić się do zmniejszenia liczby podróży samochodami, a tym samym usprawnić poruszanie się po zatłoczonych ulicach Lublina, a także mieć pozytywny wpływ na stan powietrza w mieście. Zachętą do skorzystania z pociągów kursujących w ramach LKA ma być ich wysoka częstotliwość kursowania, poprawa dostępności do transportu kolejowego poprzez budowę nowych przystanków oraz ich lepsze „podłączenie” do miasta. To ostatnie deklaruje Sylwester Tułajew, poseł na Sejm RP (Prawo i Sprawiedliwość) i zarazem kandydat na Prezydenta Miasta Lublina.
Nowe przystanki i... linie kolejowe
Na konferencji koncepcję LKA przedstawił Tomasz Gontarz, pełnomocnik wojewody ds. rozwoju infrastruktury kolejowej w woj. lubelskim. W ramach przedsięwzięcia zakłada się uruchamianie połączeń zachód – wschód z Puław do Świdnika (stacja przy lotnisku), w tym z wykorzystaniem linii nr 67 Lublin – Świdnik (obecnie nieczynna w ruchu pasażerskim) oraz Lubartów – Kraśnik. W przypadku ostatniego z wymienionych miast pociągi miałyby docierać do dzielnicy Kraśnik Fabryczny. Będzie to możliwe po wybudowaniu nowej linii kolejowej, zapewne po śladzie dawnej bocznicy do Fabryki Łożysk Tocznych.
W celu poprawy dostępu do pociągów mają powstać nowe przystanki osobowe na linii nr 7 Warszawa – Dorohusk (Lublin Rury, Marynin) oraz linii nr 67 (Lublin Marko, Lublin Grygowej). Ponadto odtworzony ma zostać, fizycznie zlikwidowany podczas trwającej obecnie modernizacji odcinka linii nr 68 Lublin – Przeworsk, przystanek osobowy Lublin Zalew. W planach jest również budowa łącznicy między liniami nr 7 i nr 68 Lublin – Przeworsk. Nie będzie ona wykorzystywana w ruchu pasażerskim, lecz towarowym. Powstanie w celu usprawnienia ruchu kolejowego w rejonie stacji Lublin, w szczególności poprawy jej przepustowości. Wartość realizacji projektu, wraz z opracowaniem dokumentacji przedprojektowej, została oszacowana na ponad 90 mln zł, z czego ponad połowa środków ma trafić na budowę nowych linii kolejowych.
Stara koncepcja z modyfikacjami...
Budowa Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej (wcześniej metropolitarnej) nie jest pomysłem nowym. Ostatni raz pomysł jej budowy pojawił się na etapie przygotowań listy projektów kolejowych do realizacji podczas unijnej perspektywy finansowej na lata 2013-2020. Jednak przedsięwzięcie nie trafiło na listę projektów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego. Jak poinformował na konferencji Tomasz Gontarz, wynikało to z nieprzystąpienia do przedsięwzięcia miasta Lublin.
Należy jednak zwrócić uwagę na nowe elementy LKA. Zasadniczym jest budowa łącznicy omijającej stację Lublin od zachodu. Będzie ona miała istotne znaczenie w ruchu towarowym. Zadanie to wpisuje się również w tzw. Magistralę Wschodnią, poprzez usprawnienie ruchu po liniach zelektryfikowanych na kierunku północ – południe.
Pełnomocnik wojewody wspomniał również o możliwościach dalszego rozwoju infrastruktury LKA, który mógłby nastąpić po realizacji omawianego przedsięwzięcia. Wspomniał o dobudowie drugiego toru linii nr 68 oraz dalszej modernizacji linii nr 30 Łuków – Lublin Północny. Wartość obu zadań oszacował na ok. 350 mln zł. Koncepcja natomiast nie wspomina o planowanej linii Warszawa – Lublin – Zamość – Hrebenne (Lwów), która zgodnie z zapowiedziami ma skrócić czas podróży między najludniejszymi miastami województwa z ok. 135 do 45 minut. Ma ona powstać w ramach budowy Centralnego Portu Lotniczego. O przedsięwzięciu więcej można przeczytać
tutaj.
Środki raczej nie z RPO...
Zakres rzeczowy projektu wpisuje się w zadania realizowane z dofinansowaniem z regionalnych programów operacyjnych. Jak ustalił „Rynek Kolejowy” w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubelskiego, na liście projektów proponowanych do realizacji w kolejnej perspektywie finansowej nie znalazło się to zadanie, podobnie jak inne przedsięwzięcie popierane przez Wojewodę Lubelskiego – budowa łącznicy między liniami nr 69 i 72, omijającej stację Zawada od zachodu. O proponowanych przez samorząd województwa lubelskiego projektach do realizacji w ramach przyszłego RPO można przeczytać
tutaj.