Pomorze Zachodnie wystawiło na sprzedaż kolejnych sześć EN57AL, w tym dwie jednostki dostosowane do przewozu dużej liczby rowerów. Samorząd planuje zastąpić zmodernizowane "kible" nowymi Impulsami z Newagu, które dotrą na Pomorze Zachodnie w przyszłym roku.
Województwo zachodniopomorskie kontynuuje politykę odnowy swojej floty taborowej i regularnie pozbywa się najstarszych pociągów. Do tej pory region sprzedał już
kilka zmodernizowanych EN57 oraz spalinowe Linki czy
trzy pojazdy SA136. Co ciekawe, wszystkie pociągi kupiło od Zachodniego Pomorza przez Polregio.
Region sprzedaje i kupuje
Sprzedaż starszych szynobusów oraz zmodernizowanych “kibli” to konsekwencja dużych zakupów taborowych, które realizuje region. Samorząd w ciągu kilku ostatnich lat kupił bowiem 40 elektrycznych oraz 12 dwutrakcyjnych Impulsów z Newagu. W przyszłym roku do floty ma dołączyć
kolejnych 8 nowych, elektrycznych Impulsów. Niestety duże zakupy taborowe nie przekładają się na poprawę oferty przewozowej, która w wielu miejscach wciąż pozostawia wiele do życzenia.
Sześć zmodernizowanych “Alicji”
W związku z ostatnim zakupem nie dziwi więc fakt, że województwo właśnie wystawiło na sprzedaż kolejne zmodernizowane EN57. Przedmiotem sprzedaży jest sześć jednostek EN57AL o numerach 1530, 1528, 1519, 1296, 1574, 1522. Każdy z pojazdów został wystawiony na sprzedaż za kwotę 6,3 mln złotych netto.
Pięć z sześciu sprzedawanych pociągów zostało zmodernizowanych w 2016 roku, natomiast jeden rok wcześniej, w 2015. Wszystkie pojazdy przeszły naprawę P4 w 2022 roku. Co ciekawe,
dwa spośród sześciu sprzedawanych pociągów to pojazdy przystosowane do przewozu co najmniej 30 sztuk rowerów, a województwo zmodernizowało je w ten sposób bardzo niedawno, w 2022 roku, właśnie przy okazji naprawy P4.
Rozwój turystyki rowerowej a przewóz jednośladów w pociągach
Pojazdy zostały przystosowane do przewozu dużej liczby jednośladów z myślą o obsłudze połączenia ze Szczecina do Świnoujścia, które w sezonie cieszy się ogromnym zainteresowaniem rowerzystów. Województwo uruchomiło w tym celu s
pecjalne połączenie rowerowe, dedykowane cyklistom oraz regularnie promuje turystykę rowerową budując nowe odcinki dróg rowerowych.
Sprzedaż “urowerowionych” pojazdów może dziwić również z innego powodu. Najnowsze Impulsy, które dotrą na Pomorze Zachodnie w 2025 roku, mimo tego, że będą miały więcej miejsc dla rowerzystów niż poprzednie EZT z Newagu, to i tak liczba przewożonych jednośladów nie zbliży się do tej oferowanej przez zmodernizowane EN57. Przypomnijmy, że w nowych jednostkach Impuls
ma zmieścić się minimum 16 rowerów, natomiast w sprzedawanych właśnie “kiblach” mieściło się ich co najmniej 30.
Koniec ery “kibli” jest blisko
Pomorze Zachodnie posiada aktualnie siedem zmodernizowanych EN57. Sześć właśnie wystawiono na sprzedaż, natomiast siódmy pojazd prawdopodobnie zostanie zezłomowany, co jest efektem śmiertelnego wypadku z początku tego roku, o którym pisaliśmy
tutaj. Województwo zapewniło sobie możliwość unieważnienia postępowania bez wyboru jakiejkolwiek oferty, bez podania przyczyny. W przypadku, gdy dwóch oferentów złoży ofertę opiewającą na tę samą, najwyższą cenę, odbędzie się między nimi aukcja elektroniczna. W postępowaniu można złożyć ofertę dotyczącą zakupu wszystkich sześciu pociągów, bowiem województwo nie dopuszcza kupna pojedynczych jednostek.