Kolejny pociąg z podwójnym napędem – elektrycznym i spalinowym – rozpoczyna służbę na Pomorzu Zachodnim. To już ósma "hybryda" zakupiona przez samorząd województwa. Prezentacja kolejnego pojazdu, z jeszcze innym schematem malowania niż poprzednie, odbyła się dziś (14 czerwca) w Szczecinie.
W grudniu Newag zakończył dostawy Impulsów z podwójnym napędem dla Pomorza Zachodniego. Oficjalna prezentacja hybryd, piątej, szóstej i siódmej, odbyła się
na stacji Szczecin Główny. Na tym jednak nie skończyły się zakupy – zarząd województwa
zatwierdził w lutym decyzję o zakupie jeszcze pięciu pociągów hybrydowych.
Nowa "hybryda" w jeszcze innym malowaniu
Dostawy dwutrakcyjnych Impulsów z nowego zamówienia właśnie się rozpoczęły. Na peronie 1 stacji Szczecin Główny we wtorek (14 czerwca) odbyła się oficjalna prezentacja przed pierwszym przejazdem do Kołobrzegu. Do końca roku Newag dostarczy jeszcze cztery takie pojazdy.
Dotychczas "hybrydy" dostarczane były w różnokolorowym malowaniu. Na jeszcze inny wzór zdecydowano się tym razem. – Jesteśmy krajowym liderem, jeśli chodzi o jakość taboru. Nasze pociągi są wygodne, bezpieczne, przyjazne środowisku. I efektowne. Oprócz pojazdów ze standardową malaturą przygotowujemy również hybrydy, których barwy podkreślają piękno Pomorza Zachodniego, symbolizują nasze naturalne skarby, wyrażają ważne dla nas wartości – podkreśla marszałek Olgierd Geblewicz cytowany w komunikacie.
Ekologia na torach
Dwunapędowe zespoły trakcyjne 36 WEh (o oznaczeniu kolejowym EN63H) obsługują połączenia na trasach częściowo zelektryfikowanych, m.in. Szczecin – Kołobrzeg – Koszalin oraz Szczecin – Szczecinek. Mogą również kursować do portu lotniczego w Goleniowie.
Jak podkreśla samorząd, podwójny napęd to ułatwienie w organizacji przewozów kolejowych, komfort i bezpieczeństwo podróżnych, korzyści dla środowiska. Hybrydy kursują tam, gdzie dotychczas wysyłano tylko spalinówki. Możliwość zmiany źródła zasilania oznacza oszczędność paliwa i ograniczenie emisji zanieczyszczeń.
Jedna "hybryda" na torach to zdaniem UMWP 338 ton dwutlenku węgla mniej rocznie (przy średnim rocznym przebiegu 150.000 km, z czego około 40,7% przypada na odcinki zelektryfikowane). Zmniejszenie emisji tlenku azotu szacuje się na 650 kg. Tlenku węgla – ok. 52 kg. Dzięki możliwości zmiany napędu ze spalinowego na elektryczny – do atmosfery nie trafia ok. 130 kilogramów sadzy HS. Oszczędność paliwa szacuje się na ponad 70 ton.
W Impulsach jest 150 miejsc siedzących (ogółem 302) i przestrzeń do przewozu 10 rowerów. Pojazdy są wyposażone w klimatyzację, internet bezprzewodowy, monitoring, elektroniczny system informacji pasażerskiej, sygnalizację przeciwpożarową, defibrylator, rampy ładunkowe dla wózków. Na wyposażeniu 36WEh znajduje się również defibrylator AED – sprzęt ratujący życie w przypadku nagłego zatrzymania krążenia. Hybrydowy napęd tworzą cztery elektryczne silniki trakcyjne o łącznej mocy 1600 kW zasilane z sieci elektrycznej za pomocą odbieraka prądu oraz jednostka napędowa, składająca się z dwóch silników spalinowych i generatorów prądu, która zasila silniki elektryczne na odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej.