Pomorze Zachodnie stawia na pojazdy dwunapędowe. Dziś (13 marca) Urząd Marszałkowski ogłosił przetarg na zakup dwóch pociągów z możliwością zwiększenia o kolejne dziesięć pojazdów.
Przedmiotem zamówienia jest dostawa dwóch dwunapędowych zespołów trakcyjnych z możliwością zwiększenia zamówienia o kolejne dziesięć pojazdów. Wartość całego zamówienia szacowana jest na 240 mln zł netto, w tym 40 mln zł na zamówienie podstawowe.
– Posiadanie żółtej koszulki lidera w Polsce pod względem jakości taboru zobowiązuje. Jako pierwsi w kraju wymieniliśmy swoje pojazdy na nowoczesne. Nie stajemy w miejscu i szukamy ciągle najlepszych rozwiązań. Zakup taboru dwunapędowego pozwoli nam połączyć ekologię z ekonomią. To lepsza oferta podróżowania dla mieszkańców i turystów oraz dbałość o środowisko. To wyjątkowo ważna inwestycja, zważywszy, że Pomorze Zachodnie jest rozległym regionem, a linie kolejowe na wielu odcinkach nie są zelektryfikowane. Na około 1200 km używanych torów, zelektryzowanych jest około 750 km – komentuje marszałek Olgierd Geblewicz.
Pomorze Zachodnie jest jednym z pierwszych regionów, który postawił na pojazdy dwutrakcyjne, łączące najważniejsze zalety pojazdów elektrycznych (wysokie przyspieszania, brak emisji spalin), i wyposażonych w przekładnię elektryczną pojazdów spalinowych (możliwość poruszania się po liniach niezelektryfikowanych). Każdy pojazd ma posiadać 150 miejsc siedzących.
Termin składania ofert mija 21 kwietnia. Startować mogą firmy, które w ciągu ostatnich pięciu lat zrealizowały co najmniej jedną dostawę minimum trójczłonowego, fabrycznie nowego elektrycznego zespołu trakcyjnego oraz jedną dostawę, minimum dwuczłonowego, fabrycznie nowego zespołu trakcyjnego przystosowanego do poruszania się po liniach niezelektryfikowanych. Pojazdy te, wykazywane w ramach doświadczenia, mają być przeznaczone do realizowania przewozów pasażerskich, posiadających zezwolenie Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego na dopuszczenie do eksploatacji lub dokument równoważny. O wyborze zdecydują cena (60%), okres gwarancji (20%) oraz współcznynnik niezawodności (20%). Minimalny okres gwarancji wynosi 24 miesiące.
Pojazdy z zamówienia podstawowego powinny zostać dostarczone do 20 grudnia 2021 r., a z opcji do 20 grudnia 2022 r. Założono, że zakup pojazdów w ramach zamówienia podstawowego będzie sfinansowany z regionalnego programu operacyjnego na lata 2014–2020, natomiast opcji w ramach środków z przyszłej perspektywy unijnej na lata 2021–2027.
Tabor dwunapędowy stworzy możliwość uatrakcyjnienia rozkładu jazdy dla podróżnych poprzez wprowadzenie do dotychczasowej oferty bezpośrednich pociągów relacji Szczecin Gł. – Kołobrzeg – Koszalin. Jest to relacja o całkowitej długości 177 km łącząca dwa największe miasta Pomorza Zachodniego, przebiegająca z wykorzystaniem niezelektryfikowanego odcinka Kołobrzeg – Goleniów o długości 100 kilometrów. Ponadto nowe pociągi stworzą korzystne warunki obsługi zmodernizowanej linii kolejowej nr 210 Szczecinek – Runowo Pomorskie obsługując bezpośrednią relację Szczecin Gł. – Szczecinek przez Stargard, Drawsko Pomorskie, Złocieniec i Czaplinek.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.