Rok 2024 przyniósł pozytywne zmiany na kolei w województwie zachodniopomorskim. Podróżni wygodniej wsiadają do pociągów na 13 nowych przystankach, m. in. w Szczecinie, Koszalinie i Kołobrzegu. Lepszy dostęp do kolei zapewniają również zmodernizowane perony na linii Poznań – Szczecin, a najszybsze pociągi trasę między tymi miastami pokonują w mniej niż 2 godziny – przypominają PKP PLK.
Wszystkie nowe oraz zmodernizowane perony mają wysokość ułatwiającą pasażerom wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Platformy zostały dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Wykonano wygodne dojścia do peronów i antypoślizgową nawierzchnię wraz ze ścieżkami naprowadzającymi dla osób niewidomych i niedowidzących. Nowe wiaty i ławki poprawiły komfort oczekiwania na pociąg. Jaśniejsze LED-owe oświetlenie zapewnia bezpieczne podróżowanie po zmroku. Orientację podróżnym ułatwiają tablice z czytelnym oznakowaniem i gabloty z rozkładami jazdy. Obok peronów są stojaki na rowery, dzięki którym osoby podróżujące koleją, mogą połączyć dwa ekologiczne środki transportu.
13 nowych przystanków
Lepszy dostęp do kolei zapewnia 13 nowych przystanków: Szczecin Żydowce, Szczecin Trzebusz, Szczecin Łasztownia, Szczecin Dunikowo, Koszalin Politechnika, Koszalin Wschodni, Kołobrzeg Amfiteatr, Kołobrzeg Ogrody, Kołobrzeg Radzikowo, Szczecinek Bugno, Świdwin Zamek, Radziszewo oraz Goleniów Park Przemysłowy. Podróżni korzystają również ze zmodernizowanych peronów na stacjach w Łubowie i Złocieńcu oraz na przystankach Recz Pomorski, Czepino i Daleszewo.
Nowe i zmodernizowane perony powstały w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” (wartość prac w zachodniopomorskim to ok. 40 mln zł) oraz „Budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 273, 351”, w której łączna wartość realizowanych przez nas robót inwestycyjnych wynosi ponad 700 mln zł. Obecnie PKP PLK oczekują na podpisanie umowy o dofinansowanie z programu FEnIKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko).
Między Poznaniem a Szczecinem poniżej 2 godzin
Szybciej i wygodniej koleją podróżuje się na trasie z Poznania do Szczecina. W ubiegłym roku w województwie zachodniopomorskim pasażerowie skorzystali z kolejnych zmodernizowanych peronów w Słonicach, Morzycy, Kolinie i Witkowie, a także w pobliskim Dobiegniewie w województwie lubuskim. Dzięki modernizacji linii kolejowej między stolicami Wielkopolski a Pomorza Zachodniego pasażerowie wygodniej wsiadają do pociągów z nowych peronów już w 30 miejscowościach. Na zachodniopomorskiej części trasy to perony w: Bierzwniku, Rębuszu, Słonicach, Starym Klukomiu, Choszcznie, Ziemomyślu, Dolicach, Morzycy, Kolinie, Witkowie, Stargardzie, Grzędzicach, Miedwiecku, Reptowie i Szczecinie Zdunowie.
Sprawniejsze i bezpieczniejsze przejazdy pociągów zapewniają nowe tory, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Najszybsze pociągi między Szczecinem a Poznaniem jadą z prędkością do 160 km/h w czasie poniżej 2 godzin. Dzięki inwestycji skrócił się też czas przejazdu na trasie Szczecin – Poznań – Warszawa, którą najszybsze pociągi pokonują w ok. 4 h 20 min. Inwestycja „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie” warta ponad 4 mld zł współfinansowana jest z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF).
Efektywny przewóz towarów koleją
Dzięki zakończonym pracom została przywrócona możliwość prowadzenia towarowego ruchu kolejowego na nieczynnym od 1996 r. odcinku linii nr 410 między Grotnikami Drawskimi a Drawnem. W ramach inwestycji wymieniono 55 kilometrów torów oraz zmodernizowano ponad 34 obiekty inżynieryjne, m.in. most na rzece Drawa w okolicy Złocieńca, wiadukt w Kaliszu Pomorskim a także przepusty i ściany oporowe. Płynny i bezpieczny ruch pociągów na odnowionej linii zapewnia 5 nowych rozjazdów oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym i nowe urządzenia radiołączności. Pociągi towarowe mogą poruszać się po linii z prędkością maksymalną 40 km/h. Przebudowano również plac ładunkowy o powierzchni ponad 3700 m2 oraz rampę czołowo-boczną na stacji w Złocieńcu. Wartość inwestycji „Rewitalizacja linii kolejowej nr 410 oraz punktów ładunkowych na stacji Złocieniec” wynosi ponad 148 milionów złotych, pochodzących z budżetu państwa.
Aby zapewnić możliwość sprawnego i wygodnego przeładowywania towarów, przebudowano rampy czołowo-boczne, zmodernizowano tory dochodzące do ramp oraz oświetlenie na stacjach w Stargardzie i Szczecinie Podjuchach. Wartość robót wykonanych w ramach projektu „Prace na punktach ładunkowych zlokalizowanych na sieci TEN-T”, współfinansowanego z programu CEF Military Mobility wynosiła blisko 6,1 mln zł.
W 2024 r. ogłoszono także przetarg na wyłonienie wykonawcy inwestycji, dzięki które pociągi towarowe pierwszy raz w historii będą dojeżdżały do portu morskiego w Policach. W ramach wspólnej inwestycji ze spółką Zarząd Morskiego Portu Police, wybudowana zostanie zelektryfikowana linia kolejowa 437, łącząca stację Police z nowo wybudowaną stacją towarową Port Morski Police. Przewidywany termin zakończenia inwestycji to II kwartał 2027 r. Koszty inwestycji pokryją wspólnie PKP PLK oraz Zarząd Morskiego Portu Police Sp. z o.o., gdzie każda ze stron finansuje budowę swojej części infrastruktury kolejowej. Część zadania leżąca po stronie zarządcy infrastruktury kolejowej zostanie sfinansowana ze środków budżetu państwa.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.