Przewozy Regionalne złożyły korzystniejszą cenowo niż Arriva RP ofertę w przetargu na obsługę odcinków „stykowych” na liniach niezelektryfikowanych łączących woj. pomorskie i kujawsko-pomorskie.
Przetarg został ogłoszony przez Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego. Dotyczył dwóch zadań przewozowych w okresie od grudnia 2014 r. do grudnia 2015 r. Jedno zadanie dotyczyło obsługi kilku odcinków zelektryfikowanych oraz niezelektryfikowanej trasy Malbork – granica województwa (fragment linii Malbork – Grudziądz). W przypadku tego zadania jedynym oferentem były Przewozy Regionalne (zaproponowana stawka dopłaty do 1 km to 14,25 zł brutto). Natomiast drugie zadanie dotyczyło obsługi pomorskich odcinków linii 215 (Czersk – granica woj./Szlachta) i 208 (Chojnice – granica woj./Silno), które w tym momencie w całości obsługuje Arriva RP, posiadająca kontrakt na realizację, do 2020 r., przewozów na liniach niezelektryfikowanych na terenie woj. kujawsko-pomorskiego.
W przetargu na zadanie dotyczące linii 208 i 215, oferty złożyli dwaj przewoźnicy. Propozycja cenowa Przewozów Regionalnych (dopłata 22,50 zł) okazała się korzystniejsza od propozycji Arrivy (24,90 zł). UMWP zakończył już postępowanie przetargowe w przypadku obu zadań i ogłosił zwycięzców.
Czy wygrana Przewozów Regionalnych będzie oznaczać zmianę przewoźnika na stykowych odcinkach, czy raczej PR i Arriva dojdą do porozumienia, dzięki któremu siatka połączeń będzie zbliżona do obecnej, a Arriva na pomorskich odcinkach linii 208 i 215 będzie np. podwykonawcą Przewozów Regionalnych? Czekamy na oficjalną deklarację przedstawicieli obu przewoźników w tej sprawie. Nieoficjalnie wiemy, że w najbliższym czasie ma się odbyć spotkanie PR z Arrivą ws. ustalenia zasad współpracy.
Należy przypomnieć, że rok temu została wypracowana współpraca na „stykach” woj. kujawsko-pomorskiego i województw ościennych na liniach zelektryfikowanych, na których w grudniu 2013 r. ruch od Przewozów Regionalnych przejęła Arriva. Zgodnie z wypracowanymi mechanizmami, Arriva wyjeżdża poza województwo na trasie do Kutna, PR wjeżdżają na teren woj. kujawsko-pomorskiego do Laskowic Pom. i Jabłonowa Pom., natomiast trasę Bydgoszcz – Piła przewoźnicy obsługują wspólnie. Przewozy Regionalne, jako podwykonawca Arrivy, realizują część połączeń na liniach przejętych przez Arrivę, celem utrzymania bezpośrednich międzywojewódzkich relacji (Bydgoszcz – Gdynia, Bydgoszcz – Olsztyn, Bydgoszcz – Iława i Toruń – Łódź). Z kolei Arriva, celem zbilansowania pracy eksploatacyjnej, jako podwykonawca PR wykonuje pojedyncze połączenia na trasach Toruń – Bydgoszcz, Toruń – Inowrocław i Bydgoszcz – Inowrocław.