PKP PLK i Budimex podpisały umowę na modernizację fragmentów linii 201 i 214, obejmujących odcinek Kościerzyna – Somonino – Kartuzy. Wartość kontraktu to blisko 1,3 mld zł netto. Pieniądze pochodzą ze środków krajowych.
– Drogowcy podczas podpisywania umów często stosują określenie „droga życia”. W przypadku podpisania umowy na modernizację linii kolejowej Kościerzyna – Gdynia mówimy o takiej właśnie drodze życia dla polskiego intermodalu – mówi podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotr Malepszak. – Linia 201 będzie stanowić alternatywne połączenie Bydgoszczy z Trójmiastem, istotne dla sprawnego przewozu ładunków na trasie północ – południe kraju i umożliwiające przewoźnikom pasażerskim przygotowanie nowych, atrakcyjnych połączeń – uzupełnia prezes PKP PLK Piotr Wyborski. Modernizacja linii 201 ma znaczenie także w kontekście elektryfikacji trasy PKM oraz rozbudowy Portu Lotniczego w Gdańsku.
Będzie 140 km/h – i to bez zwolnień
Przeznaczony do modernizacji odcinek liczy łącznie 35 km (27 km linii 201 między Kościerzyną a Somoninem oraz nieczynna dziś linia 214 Somonino – Kartuzy na całej długości 8 km). Obydwa fragmenty zostaną zelektryfikowane. Na linii 201 zostanie dobudowany drugi tor dla zwiększenia przepustowości. Stacje i przystanki w Kościerzynie, Skorzewie, Gołubiu Kaszubskim, Krzesznej, Wieżycy, Sławkach i Somoninie zostaną przebudowane, a ich perony wraz z dojściami – dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Przewidziano też budowę nowego przystanku Somonino Bernardyno na linii 214. W Kościerzynie powstanie Lokalne Centrum Sterowania. Jak wyliczają przedstawiciele PKP PLK, prace obejmą ponad 120 mostów, wiaduktów i przepustów.
Po zakończeniu inwestycji (2028 r.) pociągi pasażerskie na linii 201 pojadą maksymalnie 140 km/h (obecnie dopuszczalna prędkość wynosi tu 120 km/h, ale występują ograniczenia do 30 km/h) Na linii 214 parametr ten będzie wynosił 120 km/h. Pociągi towarowe będą mogły rozwijać prędkość 100 km/h (również wzrost o 20 km/h).
Kwota kontaktu to 1 275 856 322,48 zł netto dla zakresu podstawowego. – Rok 2024 był bardzo dobry dla polskiej kolei. PLK SA zamkną ten rok podpisanymi umowami na budowę i modernizację linii o wartości ponad 17 mld zł. Jeszcze większa kwota, bo aż 17,5 mld zł, to wartość ogłoszonych w tym roku przetargów. Modernizacja linii 201 jest ważna nie tylko z punktu widzenia zwiększenia atrakcyjności połączeń pasażerskich na Pomorzu, ale także ze względu na zapewnienie sprawnego i bezpiecznego przewozu towarów koleją do portu w Gdyni – komentuje minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Przetarg trzeba było powtórzyć – a opóźnienie rośnie
Zadanie „Odcinek A – Roboty budowlane na liniach kolejowych nr 201 odc. Kościerzyna – Somonino oraz nr 214 Somonino – Kartuzy” jest częścią przedsięwzięcia o nazwie „Prace na odcinku Kościerzyna – Gdynia". Pierwszy przetarg na inwestycję ogłoszono jeszcze
latem roku 2022, został on jednak
unieważniony w roku następnym. Dopiero jego
powtórzenie umożliwiło wybór wykonawcy.
W efekcie inwestycje na całym ciągu linii 201, zapewniającym alternatywne połączenie Bydgoszczy z Trójmiastem, są mocno opóźnione. W ubiegłej dekadzie
planowano zakończyć je w roku 2022, tymczasem np. dopiero we wrześniu bieżącego roku podpisano umowę na odcinek
Somonino – Gdańsk Osowa. Jego modernizacja ma zakończyć się w roku 2027. Wykonawcą będzie konsorcjum spółek z grupy kapitałowej PKP PLK; PPM-T, ZRK DOM i Trakcja SA.