Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Pomorze: Budimex zmodernizuje odcinek Kościerzyna – Somonino

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
13-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
13-12-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Pomorze: Budimex zmodernizuje odcinek Kościerzyna – Somonino
fot. PKP PLK
PKP PLK i Budimex podpisały umowę na modernizację fragmentów linii 201 i 214, obejmujących odcinek Kościerzyna – Somonino – Kartuzy. Wartość kontraktu to blisko 1,3 mld zł netto. Pieniądze pochodzą ze środków krajowych.

– Drogowcy podczas podpisywania umów często stosują określenie „droga życia”. W przypadku podpisania umowy na modernizację linii kolejowej Kościerzyna – Gdynia mówimy o takiej właśnie drodze życia dla polskiego intermodalu – mówi podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotr Malepszak. – Linia 201 będzie stanowić alternatywne połączenie Bydgoszczy z Trójmiastem, istotne dla sprawnego przewozu ładunków na trasie północ – południe kraju i umożliwiające przewoźnikom pasażerskim przygotowanie nowych, atrakcyjnych połączeń – uzupełnia prezes PKP PLK Piotr Wyborski. Modernizacja linii 201 ma znaczenie także w kontekście elektryfikacji trasy PKM oraz rozbudowy Portu Lotniczego w Gdańsku.

Będzie 140 km/h – i to bez zwolnień

Przeznaczony do modernizacji odcinek liczy łącznie 35 km (27 km linii 201 między Kościerzyną a Somoninem oraz nieczynna dziś linia 214 Somonino – Kartuzy na całej długości 8 km). Obydwa fragmenty zostaną zelektryfikowane. Na linii 201 zostanie dobudowany drugi tor dla zwiększenia przepustowości. Stacje i przystanki w Kościerzynie, Skorzewie, Gołubiu Kaszubskim, Krzesznej, Wieżycy, Sławkach i Somoninie zostaną przebudowane, a ich perony wraz z dojściami – dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Przewidziano też budowę nowego przystanku Somonino Bernardyno na linii 214. W Kościerzynie powstanie Lokalne Centrum Sterowania. Jak wyliczają przedstawiciele PKP PLK, prace obejmą ponad 120 mostów, wiaduktów i przepustów.

Po zakończeniu inwestycji (2028 r.) pociągi pasażerskie na linii 201 pojadą maksymalnie 140 km/h (obecnie dopuszczalna prędkość wynosi tu 120 km/h, ale występują ograniczenia do 30 km/h) Na linii 214 parametr ten będzie wynosił 120 km/h. Pociągi towarowe będą mogły rozwijać prędkość 100 km/h (również wzrost o 20 km/h).

Kwota kontaktu to 1 275 856 322,48 zł netto dla zakresu podstawowego. – Rok 2024 był bardzo dobry dla polskiej kolei. PLK SA zamkną ten rok podpisanymi umowami na budowę i modernizację linii o wartości ponad 17 mld zł. Jeszcze większa kwota, bo aż 17,5 mld zł, to wartość ogłoszonych w tym roku przetargów. Modernizacja linii 201 jest ważna nie tylko z punktu widzenia zwiększenia atrakcyjności połączeń pasażerskich na Pomorzu, ale także ze względu na zapewnienie sprawnego i bezpiecznego przewozu towarów koleją do portu w Gdyni – komentuje minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Przetarg trzeba było powtórzyć – a opóźnienie rośnie

Zadanie „Odcinek A – Roboty budowlane na liniach kolejowych nr 201 odc. Kościerzyna – Somonino oraz nr 214 Somonino – Kartuzy” jest częścią przedsięwzięcia o nazwie „Prace na odcinku Kościerzyna – Gdynia". Pierwszy przetarg na inwestycję ogłoszono jeszcze latem roku 2022, został on jednak unieważniony w roku następnym. Dopiero jego powtórzenie umożliwiło wybór wykonawcy.

W efekcie inwestycje na całym ciągu linii 201, zapewniającym alternatywne połączenie Bydgoszczy z Trójmiastem, są mocno opóźnione. W ubiegłej dekadzie planowano zakończyć je w roku 2022, tymczasem np. dopiero we wrześniu bieżącego roku podpisano umowę na odcinek Somonino – Gdańsk Osowa. Jego modernizacja ma zakończyć się w roku 2027. Wykonawcą będzie konsorcjum spółek z grupy kapitałowej PKP PLK; PPM-T, ZRK DOM i Trakcja SA.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Stacja Maksymilianowo będzie modernizowana w ramach odrębnego zadania

Infrastruktura

Stacja Maksymilianowo będzie modernizowana w ramach odrębnego zadania

PKP PLK, oprac. ms. 28 listopada 2024

Pilotaż połączeń Kolej+Bus na trasie Koronowo - Stronno - Bydgoszcz

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Stacja Maksymilianowo będzie modernizowana w ramach odrębnego zadania

Infrastruktura

Stacja Maksymilianowo będzie modernizowana w ramach odrębnego zadania

PKP PLK, oprac. ms. 28 listopada 2024

Pilotaż połączeń Kolej+Bus na trasie Koronowo - Stronno - Bydgoszcz

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5