Województwo Pomorskie chce skorzystać z nowych inicjatyw pomocowych. Przygotowało dwa projekty zakupu pasażerskiego taboru kolejowego, obejmujące łącznie aż 44 pojazdy.
Samorząd województwa pomorskiego nie złożył żadnego projektu do programu Kolej Plus (
zrobiły to jednak dwa samorządy niższego szczebla, Kępice i Wejherowo). Jak zaznacza dyrektor departamentu infrastruktury Eugeniusz Manikowski, nie oznacza to, że samorząd nie będzie inwestować w kolej. Wprost przeciwnie, już teraz realizowane są przedsięwzięcia dotyczące rewitalizacji linii kolejowych nr 207 Grudziądz – Malbork oraz nr 405 Szczecinek – Ustka w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Nie zabraknie projektów infrastrukturalnych
– Umowę na dofinansowanie inwestycji z RPO WP w zakresie infrastruktury kolejowej podpisała także PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście, która dzięki udzielonej dotacji przeprowadzi ważne zmiany na trasie SKM, tj. linii nr 250 z Gdańska Śródmieścia do Rumi. Trójmiejska SKM-ka stworzy na zarządzanej linii system monitowania bezpieczeństwa oraz zarządzania informacją pasażerską oraz zmodernizuje dworzec podmiejski na stacji Gdynia Główna (wraz z peronem SKM) oraz 8 przystanków/stacji na linii kolejowej nr 250 – wylicza Manikowski.
Ponadto Województwo Pomorskie zawarło umowy na unijne dofinansowanie projektów, których celem będzie
przygotowanie dokumentacji technicznej pod rewitalizację sześciu pomorskich linii kolejowych. Opracowanie dokumentacji pozwoli na realizacje inwestycji w kolejnej perspektywie finansowej funduszy europejskich na lata 2021-2027. - Oczywiście nie sposób nie wspomnieć o największym projekcie transportowym Samorządu Województwa Pomorskiego – pierwszej w Polsce linii kolejowej wybudowanej przez samorząd – Pomorskiej Kolei Metropolitalnej – podkreśla Manikowski. Linia jest
przygotowywana do elektryfikacj.
Nowe projekty taborowe
Jak poinformował Manikowski, województwo pomorskie przygotowało dwa projekty zakupu pasażerskiego taboru kolejowego. Jeden obejmuje zakup 30 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych przeznaczonych do obsługi przewozów aglomeracyjnych. Planowany on jest do dofinansowania w
ramach Krajowego Programu Odbudowy i zgodnie z założeniami dostawy pojazdów nastąpiły by w latach 2024-2025.
Drugi projekt zakłada zakup 14 pojazdów kolejowych w tym 6 hybrydowych (spalinowo-elektrycznych) oraz 8 elektrycznych zespołów trakcyjnych, które przeznaczone będą do obsługi przewozów kolejowych na terenie województwa pomorskiego. Ten projekt planowanych jest do dofinansowania ze środków Rządowego Funduszu Wsparcia Inwestycji Lokalnych, a dostawy pojazdów planowane są do końca 2022 roku. Oznacza to przyspieszenie planów zakupowych,
o których pisaliśmy w lipcu.