Władze woj. pomorskiego interweniują w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju w sprawie ograniczenia liczby pociągów TLK łączących Pomorze z innymi regionami kraju. Od 9 marca TLK Słowiniec (Gdynia – Słupsk – Poznań) kursować będzie tylko 3 razy w tygodniu, a TLK Monciak do Krakowa i Zakopanego został efektywnie zawieszony do wakacji.
W przypadku Pomorza, cięcia w ofercie PKP IC, jakie wejdą w życie 9 marca, dotyczą dwóch pociągów. Nocny TLK „Monciak” do Krakowa i Zakopanego będzie kursować tylko w sezonie wakacyjnym (do tej pory kursował codziennie), natomiast TLK Słowiniec, w relacji Gdynia – Słupsk – Poznań, kursować będzie tylko 3 razy w tygodniu: do Poznania w poniedziałki, piątki i soboty, a do Gdyni w poniedziałki, piątki i niedziele.
– 28 lutego władze województwa pomorskiego wystosowały do minister infrastruktury i rozwoju pismo, w którym wyraziły zaskoczenie dotyczące ograniczenia oferty tych pociągów. Środkowe Pomorze zostało w ten sposób pozbawione dogodnego transportu do i z Poznania. – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Małgorzata Pisarewicz, rzecznik UMWP.
– Układ połączeń regionalnych [pociągi Słupsk-Szczecinek – red.] z przesiadką na linii komunikacyjnej Poznań-Piła-Słupsk nie zapewni tak efektywnego transportu jak TLK Słowiniec. Dlatego też zwróciliśmy się jednocześnie z prośbą o przywrócenie codziennego kursowania pociągu TLK Słowiniec. Uznano również za zasadne, by przed podjęciem niekorzystnych decyzji przeprowadzać konsultacje, zwłaszcza z zainteresowanymi województwami, co pozwoli na wspólne podjęcie działań w celu wyeliminowania lub złagodzenia ewentualnych skutków odwołań i korekt kursowania pociągów międzywojewódzkich – dodaje Małgorzata Pisarewicz.
Ograniczenie liczby połączeń TLK wynika z bardzo złej sytuacji finansowej PKP IC – spółka w ub. r. odnotowała stratę w wysokości 110 mln zł. Jedną z przyczyn zawieszenia kursowania „Monciaka” do wakacji jest wstrzymanie ruchu na linii do Zakopanego z powodu budowy zapory Świnna Poręba – co jednak nie przeszkodziło spółce wprowadzić zastępczą komunikację autobusową na trasie Kraków-Zakopane za inne pociągi PKP IC. O skali zmian w siatce połączeń TLK (jak również o formie informowania o niej pasażerów) można przeczytać tutaj.