Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Pomorskie podpisze umowę na przygotowanie koncepcji „bajpasa kartuskiego”

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
15-05-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

„Rewitalizacja fragmentu linii kolejowej nr 234 z budową przystanku Gdańsk Karczemki wraz z budową infrastruktury towarzyszącej” wchodzi w kolejny etap. 15 maja samorząd województwa pomorskiego podpisze umowę na opracowanie wielobranżowej koncepcji programowo-przestrzennej dla rewitalizacji fragmentu linii kolejowej nr 234 na odcinku Kokoszki – Gdańsk Kiełpinek, wraz z budową przystanku Gdańsk Karczemki. 

Wprawdzie pierwotnie – zgodnie z szacunkową wyceną pozyskaną z rynku tego typu usług – PKM SA przeznaczyła na realizację tego zamówienia 598,6 tys. zł, ale Samorząd Województwa Pomorskiego i Miasto Gdańsk zgodziły się na zwiększenie wspólnego finansowania przygotowania koncepcji do 977,85 tysięcy zł, dzięki czemu możliwe było rozstrzygnięcie tego przetargu. 

Tzw. „bajpas kartuski” to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229. Ma ona powstać do końca 2021 roku w związku z przygotowywaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii Gdynia – Kościerzyna – Maksymilianowo. Z powodu tej inwestycji ruch kolejowy do Kartuz i w kierunku Kościerzyny – jaki od ponad 3 lat jest systematycznie rozwijany na linii PKM – może zostać nawet całkowicie wstrzymany i zastąpiony komunikacją zastępczą.

Aby zminimalizować związane z tym utrudnienia dla pasażerów korzystających z kolejowych połączeń pomiędzy Kaszubami a Trójmiastem powstał pomysł reaktywacji dawnej linii kolejowej z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz i wykorzystania jej jako kolejowego objazdu na czas modernizacji linii 201. Dzięki powstaniu tzw. „bajpasa kartuskiego” i przy odpowiednim etapowaniu przez PKP PLK prac na linii 201 mieszkańcy powiatów kartuskiego i kościerskiego mieliby cały czas zapewnione połączenia kolejowe z Gdańskiem.

Prace przy „bajpasie kartuskim” będą się składać z dwóch części: modernizacji ok. 15 km istniejącej linii Gdańsk Kokoszki – Stara Piła – Żukowo – Glincz (należącej do PKP PLK i przez nie realizowanej) oraz odbudowy niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk Kiełpinek – Gdańsk Kokoszki (realizowanej przez należącą do samorządu Województwa Pomorskiego spółkę PKM SA przy współpracy z miastem Gdańsk). I właśnie tego odcinka dotyczyć będzie przygotowywana na zlecenie PKM SA koncepcja „Rewitalizacji fragmentu linii kolejowej nr 234 z budową przystanku Gdańsk Karczemki wraz z budową infrastruktury towarzyszącej”, która ma zawierać minimum dwa alternatywne warianty realizacji tej inwestycji.

Przygotowana w ramach podpisywanej w środę umowy dokumentacja uwzględniać ma m.in. analizę możliwych wariantów wyjścia z linii kolejowej nr 248 (PKM), wskazanie optymalnej lokalizacji dla przystanku Gdańsk Karczemki oraz niezbędnych obiektów inżynierskich. Powstanie też projekt infrastruktury towarzyszącej przystankowi Gdańsk Karczemki, w tym m.in.: drogi dojazdowej, ścieżki rowerowej, ciągów pieszych parkingu i zatoki autobusowej, których realizacja – podobnie jak w przypadku tego typu infrastruktury towarzyszącej na całej linii PKM – będzie po stronie Miasta Gdańska.

Od momentu podpisania umowy wykonawca koncepcji będzie miał około pół roku na jej przygotowanie. Później PKM SA dokona wyboru najlepszego wariantu całej inwestycji do realizacji. Umowa zostanie podpisana pomiędzy PKM SA oraz konsorcjum firm: Infra – Centrum Doradztwa Sp. z o.o. i EnviRail Sp. z o.o.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Bajpas kartuski w zaawansowanym stadium budowy [zdjęcia]

Infrastruktura

Bajpas kartuski w zaawansowanym stadium budowy [zdjęcia]

Michał Szymajda 24 marca 2023

Wystartowało podbijanie toru na bajpasie kartuskim

Fotorelacje

Bajpas kartuski już połączony z PKM [zdjęcia, film]

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Bajpas kartuski w zaawansowanym stadium budowy [zdjęcia]

Infrastruktura

Bajpas kartuski w zaawansowanym stadium budowy [zdjęcia]

Michał Szymajda 24 marca 2023

Wystartowało podbijanie toru na bajpasie kartuskim

Fotorelacje

Bajpas kartuski już połączony z PKM [zdjęcia, film]

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5