Łącznie 44 Elektryczne Zespoły Trakcyjne zamierza zakupić Samorząd Województwa Pomorskiego dla zabezpieczenia połączeń aglomeracyjnych, a także na potrzeby Pomorskiej Kolei Metropolitalnej po elektryfikacji.
– Pomorze od wielu lat jest liderem w pasażerskich przewozach kolejowych. Konsekwentnie inwestujemy w rozwój kolei. Obecnie naszym największym zmartwieniem jest zapewnienie odpowiedniego taboru. Przypomnę, że rok temu zakończyliśmy zakup 10 nowych zespołów elektrycznych, inwestowaliśmy też w tabor spalinowy. Teraz ogłaszamy dwa kolejne duże przetargi. Priorytetem dla nas jest zakup takiego taboru, jakiego potrzebuje pasażer w obszarze aglomeracji. Z danych dotyczących przejazdów na linii aglomeracyjnej wiemy, że zdecydowana większość pasażerów (86 proc.) to osoby, które w podróży spędzają do 25 minut. Chcemy więc dysponować taborem, który będzie szybki i wygodny na takich właśnie dystansach – mówi marszałek Mieczysław Struk.
Przetarg w lipcu 2021
Zakup realizowany będzie w formie dwóch przetargów ogłoszonych w lipcu – pierwszy dotyczyć będzie 30 pojazdów do obsługi aglomeracji (linia komunikacyjna Gdańsk Śródmieście – Wejherowo). Pojazdy powinny trafić na Pomorze do końca 2025 roku. W drugim przetargu samorząd zamierza zakupić 14, również elektrycznych zespołów trakcyjnych, do obsługi sieci PKM po elektryfikacji. W tym przypadku dostawa nowych pociągów zakończyć się ma w 2024 roku.
Pojazdy mają odpowiadać na potrzeby komunikacji aglomeracyjnej: będą szybkie, a trzy pary drzwi w każdym członie pojazdu umożliwią płynną wymianę pasażerów. To sprawi, że czas przejazdu między Gdańskiem a Wejherowem będzie krótszy niż obecnie. Standardem we wszystkich pojazdach będzie oczywiście sieć Wi-Fi, monitoring, oraz wyposażenie w defibrylator AED. Dla linii Gdańsk – Wejherowo projektuje się zakup pojazdów o pojemności (razem miejsca siedzące i stojące) od 450 do 500 pasażerów, a więc 4- lub 5-członowe, a dla linii PKM (tutaj w pojazdach będą po dwie pary drzwi na stronę członu pojazdu) – o pojemności 350 do 400 pasażerów, czyli zapewne trójwagonowe. Pociągi dla PKM przygotowane będą dla prędkości 160 km/h, a dłuższe – dla kolei aglomeracyjnej między Gdańskiem a Wejherowem – do 120 km/h.
Samorząd wyręcza SKM?
– Dla mieszkańców naszego regionu unowocześnienie pasażerskiego taboru kolejowego to niezwykle ważne zagadnienie. Niestety wciąż problemem jest nowoczesny tabor. Od kilku lat czekaliśmy na konkretne działania ze strony spółki SKM, czy nadrzędnej dla niej spółki PKP, dotyczące wymiany taboru, ale widzimy wyraźnie, że sami musimy przejąć inicjatywę. Stąd decyzja o ogłoszeniu przetargów – mówi wicemarszałek Leszek Bonna. Przypomnijmy – PKP SKM Trójmiasto nie ma środków własnych na realizację zamówienia na 10 jednostek elektrycznych, na które już pozyskało środki. Na razie SKM rozpisało przetarg na zakup jednego pojazdu z opcją na 9 kolejnych. Skąd tak dziwne rozwiązanie?
O tym piszemy tutaj.
Co ciekawe, samorząd również chce stosować to bardzo dziwne rozwiązanie. Oba projekty rozpoczną się bowiem od zakupu jednego pojazdu, zaś uruchomienie tzw. prawa opcji, czyli rozszerzenia zamówienia o kolejne składy zaplanowano na grudzień 2022 roku. Środki na zakup nowych pojazdów mają pochodzić z nowej perspektywy unijnej, samorząd zapowiedział także, że będzie zabiegał o środki z budżetu centralnego.