PKP SKM Trójmiasto otrzymało od województwa pomorskiego 5-letnią umowę na wykonywanie przewozów. Operator uważa, że taka umowa nie wystarczy na pozyskanie wkładu własnego na zakup dziesięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych i zwraca uwagę, że to samorząd mógłby wziąć na barki ten zakup. Urząd marszałkowski, w odpowiedzi na prośbę "Rynku Kolejowego", zajął stanowisko w odpowiedzi na oczekiwania przewoźnika.
5-letnia umowa, zdaniem rzecznika Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego Michała Piotrowskiego, zabezpiecza stabilność finansową zarówno Polregio, jak i SKM, a pracownicy spółek nie muszą obawiać się cięć czy też zwolnień. Dodaje jednak, że SKM ma jedne z najwyższych kosztów uruchomienia pociągów w przeliczeniu na jeden pociągokilometr. Są one wyższe od kosztów Polregio o co najmniej 60 proc. Piotrowski wyjaśnia, dlaczego region zdecydował się na 5-, a nie 10-letnią umowę i
odpiera zarzuty PKP SKM Trójmiasto.
– Owszem, w ramach prowadzonych negocjacji z PKP SKM był rozważany wariant zawarcia umowy na okres do 2030 roku z obowiązkiem zapewnienia dodatkowych nowych 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych do końca 2023 roku. Ten wariant nie został przyjęty przede wszystkim dlatego, że wartość projektu w krótkim czasie wzrosła z 320 mln zł do 400 mln zł przy niezmienionej wysokości dofinansowania z UE na poziomie 160 mln zł, co stanowi 40 proc. wartości projektu – pisze.
Rzecznik urzędu zaznacza przy tym, że spółka będąca pod kontrolą Skarbu Państwa – PKP SKM – oczekiwała od samorządu województwa całkowitego sfinansowania zakupu wspomnianych pojazdów oraz wypłacenia dodatkowego zysku. Do końca 2030 roku oczekiwania te oszacowano na 200 mln zł, a w kolejnych ośmiu latach – na kwotę kolejnych 200 mln zł.
– Przypomnijmy, że proces poszukiwania przez zarząd PKP SKM wkładu własnego do projektu trwa już od ponad 2,5 roku i jak do tej pory skupia się na szukaniu tego wkładu wszędzie tylko nie u głównego właściciela, jakim są spółki rządowe – stanowczo podkreśla przedstawiciel urzędu. Zaznacza przy tym, że pozyskanie nowego taboru do obsługi przewozów aglomeracyjnych w województwie jest priorytetem województwa.
Region kupuje tabor, oczekiwania SKM są "nieporozumieniem"
– Świadczy o tym nie tylko zakupienie przez samorząd 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń, ale też składane głównemu właścicielowi SKM, jakim jest PKP SA, propozycje dokapitalizowania przez samorząd województwa pomorskiego spółki PKP SKM w Trójmieście. Ta hojna propozycja została przez rządową spółkę PKP SA odrzucona, co budziło nasze zdumienie. Ostatnio został również złożony przez województwo projekt zakupu 14 pojazdów do Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. Ubolewamy, że ten projekt nie uzyskał wsparcia ze strony Rządu RP, który poprzez swoje spółki jest właścicielem SKM. Oczekiwanie, że samorząd województwa samodzielnie sfinansuje zakup nowego taboru przewoźnika rządowego jest nieporozumieniem – czytamy w oświadczeniu.
Pomorskie przygotuje przetarg
Samorząd województwa przygotowuje się do realizacji w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich na swoim obszarze, które będą realizowane po 2026 roku. Umowy z obydwoma operatorami zostały zawarte do tego samego terminu, aby dać czas na szczegółowe przygotowanie postępowań przetargowych na lata następne. Zgodnie z założeniami IV pakietu kolejowego będą to już wyłącznie postępowania konkurencyjne, ze szczególnym uwzględnieniem posiadania przez przewoźnika odpowiedniego taboru. Pozwoli to na świadczenie usług na odpowiednim poziomie.
– Ponadto samorząd województwa planuje w roku 2021 ogłosić postępowanie konkurencyjne na realizację przewozów kolejowych na sieci Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, których realizacja ma się rozpocząć z dniem 15.12.2022 – dodaje Piotrowski.
Więcej wydatków na kolej
Rzecznik pomorskiego dodaje, że w wyniku tych negocjacji zostały zwiększone środki finansowe na realizację przewozów kolejowych w województwie pomorskim z kwoty 150,7 mln zł w 2020 do kwot: w 2021 – 194 mln, w 2022 – 211,4 mln zł, w 2023 – 226,2 mln, w 2024 – 203,7 mln zł, w 2025 – 192,2 mln zł oraz w 2026 – 176,2 mln zł. Łącznie do końca 2026 r. z budżetu województwa na transport kolejowy przeznaczonych będzie co najmniej 1,2 mld zł. Jesteśmy jednym z nielicznych województw, które tak znacząco zwiększyło swoje zaangażowanie finansowe w transporcie kolejowym.