PKP PLK podpisały trzeci aneks do umowy z Transprojektem Gdańskim na zaprojektowanie inwestycji na linii C-E65 w obszarze LCS Tczew. Wykonawca będzie musiał zaprojektować modyfikacje zwiększające prędkość wjazdową do stacji oraz usprawniające zasilanie sieci trakcyjnej. Termin rozpoczęcia prac budowlanych będzie jednak bardzo odległy – zarządca chce czekać na zakończenie innej inwestycji, która… nie ma nawet wybranego wykonawcy.
Modyfikacja ma objąć dodatkowe prace projektowe, związane z układem torowym. – Korekta geometrii toru na wjeździe na stację Tczew pozwoli na zwiększenie prędkości pociągów z 40 do 100 km/h oraz zwiększenie przepustowości na trasie – wyjaśnia Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK.
Szybciej i bezpieczniej dzięki nowym wiaduktom
Transprojekt ma zaprojektować także inne elementy nieuwzględnione w pierwotnym zamówieniu. Jednym z nich będzie nowe zaplecze techniczne dla ISE w Tczewie oraz na potrzeby Straży Ochrony Kolei. To również dwa wiadukty: za likwidowany przejazd kategorii A w Pelplinie (km 477,423) i za likwidowany stary wiadukt w Majewie (km 463,450). Przyczyną likwidacji tego ostatniego jest planowana korekta łuku poziomego. – Przebudowa wiaduktu drogowego w rejonie przystanku Majewo umożliwi korektę geometrii torów i uzyskanie zwiększenia prędkości na przeważającym obszarze odcinka LCS Tczew. Budowa wiaduktu drogowego w Pelplinie, który zastąpi przejazd kolejowo-drogowy w ciągu ul. Mickiewicza, podniesie poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym – uszczegóławia przedstawiciel zarządcy infrastruktury.
Ostatnim nowym zadaniem będzie analiza systemu zasilania trakcji dla podstacji Tczew. W okolicach Tczewa, zwłaszcza na linii w kierunku Gdańska, występują dziś problemy z zasilaniem. Znaczenie mają też jednak plany elektryfikacji linii w kierunku Chojnic oraz innych inwestycji. – Analiza układu zasilania podstacji Tczew dotyczy kompleksowego uwzględnienia wpływu planowanych inwestycji w rejonie Tczewskiego Węzła Kolejowego (przebudowa linii 131, elektryfikacja linii 203, rozbudowa linii 9 oraz stacji Zajączkowo Tczewskie) na obciążenie podstacji – wylicza Zieliński.
Wynagrodzenie wykonawcy wzrośnie z tego tytułu o 2 982 058 zł. Nowa kwota kontraktu to 11 852 458 zł netto.
Realizacja po przebudowie linii 201. Czyli kiedy?
Umowę na opracowanie dokumentacji projektowych wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla projektu „Prace w ciągu C-E65 na odcinku Zduńska Wola – Inowrocław – Tczew” na obszarze LCS Tczew podpisano
24 września 2019 r. W myśl pierwotnych założeń projekt miał być gotowy w ciągu 2 lat, potem jednak podpisano dwa aneksy. Modernizacji ok. 50 km linii 131 między Twardą Górą a Tczewem ma obejmować dostosowanie jej do prędkości nawet 200 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla towarowych, a także przebudowę peronów na stacjach Smętowo, Morzeszczyn, Pelplin i Subkowy oraz przystankach Majewo i Kulice Tczewskie. Plany obejmują też modernizację blisko 60 obiektów inżynieryjnych, w tym – mostów i wiaduktów, oraz budowę bezkolizyjnych skrzyżowań z drogami.
Odcinek, o którym mowa, jest częścią VI Europejskiego Korytarza Transportowego (Bałtyk – Adriatyk). W 2019 r. planowano, że realizacja nastąpi w latach 2022-2025, a koszt zamknie się w kwocie 1,1 miliarda euro. Obie wartości trzeba jednak będzie zweryfikować. Nasz rozmówca z PKP PLK podaje, że zmiana harmonogramu wyniknęła – między innymi – z wydłużenia czasu opracowania zwiększonego zakresu dokumentacji oraz przedłużającej się procedury pozyskania decyzji środowiskowej.
Przedsięwzięcie znajduje się obecnie na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego. – PKP PLK posiadają gotową dokumentację projektową dla zadania „Prace w ciągu C-E 65 na odcinku Zduńska Wola – Inowrocław – Tczew” LCS Tczew. Z uwagi na kompleksowe podejście do realizacji prac budowlanych na sieci linii kolejowych planujemy modernizację odcinka linii 131 Twarda Góra – Tczew po zakończeniu
prac na linii 201 Bydgoszcz – Trójmiasto – deklaruje Zieliński. Oznacza to w praktyce bardzo duże odsunięcie inwestycji w czasie: jak informowaliśmy niedawno, po unieważnieniu poprzedniego przetargu na modernizację linii 201
nie jest znany nawet przybliżony termin jej rozpoczęcia.