Zarząd Województwa Pomorskiego podjął decyzję dotyczącą wszczęcia postępowania przetargowego na zakup 2 elektrycznych zespołów trakcyjnych z opcją zakupu 29 dodatkowych pojazdów o napędzie elektrycznym.
Województwo pomorskie poinformowało o wszczęciu przetargu na zakup 2 elektrycznych zespołów trakcyjnych z opcją zakupu 29 dodatkowych pojazdów. – Obecnie największym wyzwaniem jest zapewnienie taboru dla PKM po elektryfikacji oraz wymiana taboru na liniach kolejowych obsługujących ruch aglomeracyjny. W tym drugim przypadku musi to być tabor dostosowany do dużej liczby pasażerów. Łącznie ma być to 20 nowoczesnych EZT dla aglomeracji oraz 11 dedykowanych linii PKM. W obu przypadkach będzie to skok jakościowy, na który bez wątpienia zasługują nasi pasażerowie – mówi marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk, cytowany w komunikacie.
Na razie tylko dwa pociągi
W podstawowym zamówieniu samorządu są jednak tylko dwa pociągi; wcześniej
zapowiadano zakup nawet 44 pociągów. Wciąż nie ma jednak zatwierdzonego unijnego dofinansowania na kolejne lata, co utrudnia plany województwa.
Bliźniaczo podobny pomysł miało wcześniej PKP SKM Trójmiasto, które chciało kupić jeden pociąg podstawowo i kolejne dziewięć w opcji. Producenci nie byli tym zainteresowani –
w przetargu nie wpłynęła żadna oferta.
Samorząd województwa czeka też na rozpatrzenie złożonego w drugiej edycji Polskiego Ładu wniosku na
zakup 4 pojazdów o napędzie hybrydowym (elektro-spalinowym). Jak tłumaczy, konieczność zakupu tego typu pojazdów wynika z przedłużającej się
elektryfikacji LK 201, za którą odpowiada PKP PLK.
Kolejowe województwoPrzy okazji samorząd po raz kolejny podkreślił, że jego mieszkańcy najczęściej w Polsce korzystają z pociągów. Wskaźnik wykorzystania kolei (liczba podróży koleją, który odbył mieszkaniec w ciągu roku) za rok 2021 na Pomorzu wyniósł 19,9. To najwyższy wynik w Polsce. Drugie miejsce zajęło Mazowsze ze wskaźnikiem 13,6 - przypomina samorząd choć trzeba podkreślić, że wskaźnik ten uwzględnia SKM Trójmiasto – bez tego przewoźnika liczba pasażerów nie odbiega od innych regionów.
– Ten wynik nie jest najwyższy w historii, ale widać powolne odbicie po okresie pandemii, gdzie liczba podróży koleją spadła radykalnie, o blisko połowę. Jeśli nie zaskoczy nas kolejna silna fala zachorowań lub inne okoliczności, których dziś nie możemy przewidzieć, to spodziewam się, że z roku na rok będziemy notować duże wzrosty w wolumenie pasażerów – mówi Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego cytowany w komunikacie.