Nowe Impulsy 2, które w użyczenie od pomorskiego urzędu marszałkowskiego otrzymało Polregio, jeżdżą po pomorskich torach bardzo rzadko. To ma się wkrótce zmienić.
Komplet Impulsów 2 w wariancie regionalnym ma już PKP SKM Trójmiasto. Tam, bez niemal żadnych problemów, operują w ramach trójmiejskiej aglomeracji, z zajazdami do Wejherowa. Identyczne pojazdy zaczęły docierać na Pomorze w marcu, tuż przed wyborami.
Tym razem ich dysponentem jest Polregio.Impuls 2 rarytasem na regionalnych torachJak zauważa „Puls Gdańska” nowoczesne pojazdy w ramach siatki połączeń Polregio, pojawiają się na trasach jednak bardzo rzadko. W rejonie Tczewa, Malborka i Elbląga wciąż najpopularniejszym typem taboru jest niezmodernizowany EN57 z lat 70-tych lub 80-tych ubiegłego wieku. Jak pisze Emil Włuka z „Pulsu Gdańska”, w dni robocze dwa Impulsy 2, połączone w jeden pociąg, przejeżdżają zaledwie 400 kilometrów dziennie. Dla porównania - dzienne obiegi nowych Elfów 2 w Kolejach Dolnośląskich są nawet dwa razy większe.
– W pierwszy kurs pojazdy wyruszają o 5:46 z Elbląga do Gdyni Chyloni. Do stacji docelowej dojeżdżają o 7:29, a następnie zjeżdżają na stację postojową Gdynia Cisowa, na której stoją ponad 7 godzin. W kolejny kurs wyjeżdżają dopiero o 14:42 z Gdyni Chyloni do Elbląga, do którego dojeżdżają o 16:38. O 16:51 wracają do Gdyni Gdynia i znów trafiają na cisowską stację postojową, gdzie stoją kolejne 3 godziny, od około 18:40 do 21:39. Następnie jadą z Gdyni Chyloni do Elbląga. W Elblągu pojazdy stoją od 23:30 do 5:46 rano (…). W ciągu doby najnowsze pociągi spędzają na postoju około 17 godzin, a na przewożeniu pasażerów około 7 godzin – podaje dziennikarz i dodaje, że Impulsy 2 w SKM Trójmiasto kursują od świtu do późnych godzin nocnych niemal bez przerwy. Pomaga w tym ich niemal zupełna bezawaryjność. Skąd biorą się takie różnice w użyciu pojazdów?
Postoje wymuszone brakiem załóg– U przewoźnika wciąż trwa procedura uzyskiwania autoryzacji na najnowsze pojazdy przez maszynistów. Na razie nie ma więc możliwości, aby zwiększyć liczbę pociągów, potrzeba do nich więcej przeszkolonych maszynistów – mówi Michał Piotrowski, rzecznik prasowy pomorskiego urzędu marszałkowskiego, który jest właścicielem pojazdów przekazanych w użytkowanie do Polregio. Jak dodaje, właśnie się to zmienia, bo kolejni maszyniści operatora będą zdolni do prowadzenia nowoczesnych jednostek. Znikną wtedy luki w wykorzystaniu taboru.
W ciągu dwóch następnych lat łącznie na Pomorze dotrze aż 41 elektrycznych Impulsów 2 i 4 hybrydowe pojazdy, także z Newagu.