PKP Polskie Linie Kolejowe pochwaliły się zaawansowaniem prac na linii nr 31 Hajnówka – Czeremcha – granica województwa. Realizowany przez Torpol kontrakt powinien być jednak już od kilku miesięcy zakończony. Wykonawca otrzymał jednak od inwestora dodatkowe 17 miesięcy na prace, które miały potrwać 20 miesięcy.
Jak poinformowała pasażerów i mieszkańców PKP PLK, pasażerowie korzystają z nowego, wyższego peronu na stacji w Czeremsze, zmodernizowano też 11 torów stacyjnych. – Widać już efekty prowadzonych robót – chwali się inwestor, zapowiadając wyposażenie peronu jeszcze w tym miesiącu w wiaty, ławki, tablice informacyjne i stojaki rowerowe. Drugi peron ma zostać udostępniony pasażerom we wrześniu. Na stacji powstało także stanowisko do obserwacji wagonów i cystern i wyremontowana została rampa. Przebudowano trzy przejazdy kolejowo-drogowe w Czeremsze.
Z nowych peronów pasażerowie korzystają też w Nurcu, Syczach i Siemiatyczach, a kolejne obiekty powstają w Borowikach, Nowym Nurcu, Dobrowodzie, Policznej i Witowie. Między Czeremchą a Hajnówką pociągi kursują nowym torem. Na odcinku od Czeremchy do gr. województwa oczyszczono tłuczeń w torze wraz z podbiciem i uzupełnieniem. Jak informuje PLK, we wrześniu planowane jest rozpoczęcie budowy nowej nastawni w Czeremsze.
Inwestycja opóźniona o prawie tyle, ile miała trwać realizacjaJak podaje PKP PLK, zakończenie inwestycji "zaplanowano w drugiej połowie 2020 roku". To nieprawda. Zgodnie z podpisanym we wrześniu 2017 roku kontraktem, roboty miały trwać 20 miesięcy, czyli do maja 2019 roku. Warto podkreślić, że wykonawca wygrał przetarg dzięki zadeklarowaniu skrócenia czasu realizacji inwestycji –
konkurencyjne oferty były tańsze, ale ich realizacja miała trwać dłużej. Jednak w maju tego roku Torpol i PKP PLK podpisały aneks wydłużający termin realizacji prac aż do 21 października 2020 roku, czyli o 17 miesięcy; to niewiele mniej, niż miała trwać realizacja umowy. W umowie nie zmieniono żadnych istotnych postanowień poza terminem realizacji.
Później lub wcaleTo nie jedyna inwestycja realizowana przez Torpol na Podlasiu. Spóła realizuje też prace na linii kolejowej nr 32 Białystok – Bielsk Podlaski. Jak informowaliśmy w kwietniu,
tam również przedłużono termin realizacji na październik 2020 roku. Powodem były, według spółek, problemy ze stanem prawnym gruntów pod mostami. Pod koniec tego roku
ma zostać ukończony nowy dworzec w Czeremsze (podpisanie umowy na jego realizację opóźniło się o rok). Zakończyły się za to
prace na przejściu granicznym Czeremcha – Wysokolitowsk.
Nie cały ciąg linii nr 31 i 32 będzie modernizowany. W tej chwili
nie ma środków na rewitalizację odcinka linii 32 Lewki – Czeremcha. Natomiast ani województwo mazowieckie, ani resort infrastruktury
nie są zainteresowane modernizacją odcinka linii 31 do Siedlec.