Pod koniec lutego, po 530 dniach i ponad 180 tysiącach przejechanych kilometrów, dwa pierwsze na świecie wodorowe zespoły trakcyjne iLint pomyślnie zakończyły oficjalną fazę testową. Dwa przedseryjne pojazdy Coradia iLint kursowały po Dolnej Saksonii z pasażerami od września 2018 r. Po raz pierwszy pokazano je w tym samym miesiącu na targach Innotrans w Berlinie.
Eksploatacja nadzorowana dwóch iLintów jest wstępem do dostawy 14 seryjnych iLintów, które pojawią się na torach Dolnej Saksonii w 2022 roku. Ich operatorem będzie przewoźnik EVB. 14 pociągów Coradia iLint zastąpi, będące obecnie w eksploatacji, spalinowe zespoły trakcyjne. Alstom dostarczy zespoły trakcyjne Coradia iLint wraz z usługą serwisowania. Firma Linde, zajmująca się dystrybucją gazów, zbuduje i będzie obsługiwać stację tankowania wodoru dla tej rodziny pociągów, zlokalizowaną w pobliżu stacji Bremervoerde. Dostawy wodoru mają trwać 30 lat.
– Przez ostatnie półtora roku nasze dwa pociągi Coradia iLint poprzedzające produkcję seryjną udowodniły, że technologia ogniw wodorowych może być z powodzeniem stosowana w codziennej obsłudze składów pasażerskich. To dla nas ważna siła napędowa na drodze do bezemisyjnej i zrównoważonej mobilności w transporcie kolejowym. Podczas testów eksploatacyjnych pociągów wodorowych pozyskaliśmy także cenne dane, które posłużą nam do dalszego rozwoju technologii napędowej – powiedział Jörg Nikutta, dyrektor zarządzający Alstom Transport na Niemcy i Austrię.
Jesteśmy dumni, że jako pierwszy operator kolejowy na świecie, mamy możliwość obsługiwania dwóch pierwszych pociągów napędzanych ogniwami paliwowymi na sieci Weser-Elbe. Od samego początku nasi pasażerowie wykazywali duże zainteresowanie tymi pociągami i wykorzystaną w nich technologią wodorową. Oprócz bardzo niskiego poziomu hałasu, pociąg wodorowy osiągał znakomite wyniki jako pojazd bezemisyjny, co jest szczególnie istotne w obliczu zachodzących zmian klimatycznych. Co więcej, obsługa pociągów iLint była silnym motywatorem dla naszych maszynistów – dodał Andreas Wagner, kierownik działu kolei regionalnej EVB.
– Zakończona z powodzeniem faza testowa oznacza, że spełnione zostały warunki do uruchomienia stałej eksploatacji pociągów wodorowych od 2022 r u operatora EVB, działającego w ramach LNVG – zarządcy kolei w Dolnej Saksonii.
Coradia iLint to pierwszy na świecie pociąg pasażerski wyposażony w ogniwa paliwowe do przetwarzania wodoru w energię elektryczną. Pociąg jest w pełni bezemisyjny i cichy, a co najważniejsze emituje jedynie parę wodną i skroploną wodę. Pociąg został wyposażony w kilka innowacyjnych rozwiązań: technologię czystej konwersji energetycznej, umożliwiające elastyczne magazynowanie energii w bateriach oraz inteligentny system zarządzania mocą napędową i dostępną energią. Zaprojektowany specjalnie do użytku na niezelektryfikowanych trasach, zapewnia czystą i zrównoważoną obsługę linii kolejowych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.