Chińskie firmy są coraz bliżej wejścia na polski rynek modernizacji infrastruktury kolejowej. Konsorcjum polskiego PUT Intercor i chińskich wykonawców Stecol Corporation oraz Sinohydro Corporation wygrało aukcję elektroniczną na modernizację odcinka Czyżew –Białystok linii Rail Baltica.
W sierpniu PKP PLK otworzyła oferty w drugim przetargu na wykonanie modernizacji Rail Baltiki na odcinku Czyżew – Białystok (pierwsze postępowanie
zostało unieważnione w grudniu). Oferty znacznie przekroczyły kosztorys założony przez PKP PLK, a
najtańsza była oferta złożona przez China Civil Engineering Construction Corporation i China Railway Group.
Kilka dni temu przeprowadzona została dogrywka w formie aukcji elektronicznej. Wygrało ją konsorcjum tworzone przez PUT Intercor i dwóch innych wykonawców z Chin: Stecol Corporation oraz Sinohydro Corpration Limited. Przed aukcją ich oferta była droższa, niż złożona przez konsorcjum Torpolu i Budimeksu.
Wciąż nie jest pewne, czy inwestycję uda się zrealizować, bo PLK przeznaczyła na realizację prac 1,572 mld zł brutto, a oferta Intercor i chińskich firm przed aukcją opiewała na 5,261 mld zł, przekraczając kosztorys ponad trzykrotnie. W informacji z aukcji elektronicznej nie są podawane warunki zaproponowane przez wykonawców. Dyrektor regionu centralnego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK SA Krzysztof Pietras informował w ostatnich dniach Polską Agencję Prasową, że mimo iż oferty na odcinek Czyżew – Białystok przekraczały wartość zamówienia, jest szansa na rozstrzygnięcie tego przetargu i PKP PLK "będą do tego dążyć". "Krajowy Program Kolejowy przewiduje już finansowanie na tę inwestycję, na odcinek Czyżew – Białystok" – mówił PAP Pietras. Poinformował wtedy, że "są podjęte decyzje w tej sprawie". Dodał, że brakujące środki są zabezpieczone we wrześniowej aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego, ale, jak podkreśla PAP, nie podawał żadnych kwot.
Przypomnijmy, że wartość modernizacji odcinka Czyżew – Białystok
już raz została znacznie podniesiona – z pierwotnie planowanego całego zadania (1,69 mld zł) do realizacji ze środków CEF zrobiła się Faza I (warta 1,63 mld zł). Na liście rezerwowej pojawiło się wówczas nowe zadanie – faza II odcinka Czyżew – Białystok – warte 1,735 mld złotych.