Niemiecki tygodnik gospodarczy „Wirtschafts Woche” pisze o szczegółach umowy ramowej, którą Pesa Bydgoszcz ma podpisać z Deutsche Bahn w przyszłym tygodniu na targach InnoTrans w Berlinie. Według magazynu umowa dotyczy produkcji do 190 pociągów serii Link, które prawdopodobnie mają pomóc niemieckiemu przewoźnikowi w wygrywaniu przetargów na polskim rynku kolejowych przewozów pasażerskich.
400 mln na tabor
O zakończeniu negocjacji w sprawie podpisania umowy na dostawę wieloczłonowych pojazdów do połączeń regionalnych informował prezes Pesy Tomasz Zaboklicki już pod koniec sierpnia. Ale do tej pory obie strony konsekwentnie milczały na temat szczegółów tej umowy. Rzecznik bydgoskich zakładów, Michał Żurowski ujawnił tylko, że wartość kontraktu będzie zbliżona do tego na dostawę 186 tramwajów dla Warszawy opiewającego na kwotę 1,5 mld zł.
Z informacji przekazanych przez „Wirtschafts Woche”, wynika, że DB kupi niecałe 200 pociągów za nieco mniej niż zapłaciła stolica Polski za tramwaje. – „Deutsche Bahn i polski producent pociągów Pesa Bydgoszcz finalizują umowę ramową na budowę do 190 sztuk pociągów do obsługi ruchu regionalnego. Wartość zamówienia szacuje się na ponad 400 mln euro” – czytamy w poniedziałkowym wydaniu „Wirtschafts Woche”.
„Spalinowe zespoły trakcyjne serii „Pesa Link” poruszają się z prędkością 120 km/h i mają być wykorzystywane na niezelektryfikowanych liniach. Deutsche Bahn nie chciało się oficjalnie odnieść do tego kontraktu. Konkurenci mają jeszcze czas na złożenie protestów" – zaznacza tygodnik.
Arriva pojedzie Linkami?
Według magazynu nowe pociągi mogą pomóc niemieckiemu przewoźnikowi w ekspansji na polskim rynku kolejowych przewozów regionalnych.” Całkiem prawdopodobne wydaje się, że pociągi Pesy będą wykorzystywane głównie przez zagraniczną spółkę-córkę Deutsche Bahn – Arrivę, aby zwiększyć jej szanse w przetargach na obsługę ruchu regionalnego w Polsce – twierdzi tygodnik.
Deutsche Bahn jest właścicielem spółki Arriva RP, która obsługuje linie niezelektryfikowane w województwie kujawsko-pomorskim. W tym roku polska spółka należąca do niemieckiego giganta próbowała rozszerzyć swoją działalność. Na razie bezskutecznie. Zapowiadany na Śląsku przetarg na przewozy, w którym Arriva RP zapowiadała złożenie oferty, został odwołany, gdyż województwo obsługę linii powierzyło Kolejom Śląskim. Natomiast w przetargu na Podlasiu uległa spółce Przewozy Regionalne.
Pesa wśród wielkich
„Wirtschafts Woche” sugeruje, ze podpisanie kontraktu z Pesą może być dla DB jeszcze z jednego powodu bardzo korzystne. „Ponadto, szef Deutsche Bahn dodatkowo zmniejszy uzależnienie od ledwie kilku dostawców, jak Siemens, Bombardier czy Alstom. To pozwoli obniżyć ceny” – czytamy w magazynie.
Tygodnik przypomina także, że dla Pesy ten kontrakt jest drugim sukcesem w Niemczech. Od 2014 polski producent rozpocznie dostawy dwunastu pociągów Link dla Netinery, spółki należącej do włoskich kolei Trenitalia. Pociągi mają jeździć we wschodniej Bawarii.