Alstom rozpoczął testy pociągu ED250 Pendolino należącego do PKP Intercity na terenie Republiki Czeskiej. Nie jest to pierwsza wizyta na testach w tym kraju. Producent musi uzyskać dopuszczenie do ruchu pojazdu w trzech krajach.
O testach Pendolino w Czechach
poinformowały miejscowe media. Skontaktowaliśmy się z firmą Alstom, która potwierdza informacje podane czeskim mediom przez rzecznika prasowego zarządcy infrastruktury Martina Nováka: próbna eksploatacja bez pasażerów prowadzona jest na odcinkach Bohumín – Přerov – Nedakonice, Prosenice – Dluhonice i Přerov – Kolín.
Zezwolenie jest ważne do końca lipca i zakończy się ewaluacją. Przewoźnikiem są Koleje Czeskie (Ceske Drahy). Jak dotąd Pendolino w Czechach podczas testów pracuje pod stosowanym w Polsce i na części czeskiej sieci napięciem 3 kV prądu stałego.
Warto przypomnieć, że to nie pierwsza wizyta polskiego Pendolino w Czechach. Pierwsze testy
prowadzone były już w maju 2018 roku. Niedawno jeden ze składów udał się na ponowne testy do Niemiec (
pierwsze odbyły się w 2017 roku), co niestety
tym razem zakończyło się wypadkiem.
Jak już pisaliśmy, zgodnie z umową pomiędzy Alstomem i PKP Intercity na dostawę ED250 producent ma obowiązek uzyskać zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji na terenie Austrii, Niemiec i Czech w ciągu 5 lat od odbioru ostatniego pojazdu.
Termin ten upłynął pod koniec marca 2020 roku, ale kontrakt nie przewiduje kar umownych za takie opóźnienie.