Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Polskie Koleje Państwowe w obiektywie uchwycone - recenzja

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-09-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
mg, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Polskie Koleje Państwowe w obiektywie uchwycone - recenzja
„Kolejowe rarytasy w fotografii Jacka Radziewicza-Winnickiego” to album stanowiący kolekcję czarno-białych zdjęć przedstawiających budowle i urządzenia kolejowe z lat 60., 70,. 80. i 90. ubiegłego wieku. Jej autor jest architektem, ale również pasjonatem kolejnictwa, który z aparatem przemierzył tysiące kilometrów polskich torów.

Skompletowanie kolekcji ponad 450 zdjęć z pewnością nie było w tym okresie rzeczą łatwą , a dla niektórych - wręcz niemożliwą. Jak wskazuje w przedmowie sam autor: „Miłośnicy kolejnictwa i ludzie uczuciowo związani z koleją, w szczególności, którzy ją uwieczniają na fotografii, wiedzą, że jeszcze w końcu lat 80. ubiegłego wieku fotografowanie tzw. obiektów kolejowych było dla większości surowo zakazane. Aby móc realizować swe zamiłowania w gromadzeniu fotografii taboru czy budynków kolejowych trzeba było posiadać zezwolenie wydane przez Komendę Główną Służby Ochrony Kolei i corocznie ją odnawiać. Mając jednak taki dokument, fotografujący miłośnik kolejnictwa mógł się czuć jak uprzywilejowany dygnitarz” – pisze prof. Radziewicz-Winnicki. Nawet średnio doświadczeni mikole wiedzą jednak, że pomimo oficjalnego zniesienia nakazu posiadania zezwolenia, z możliwością fotografowania na polskich torach różnie bywa…

Fotografie pogrupowano w kilku rozdziałach. Pierwszy z nich obejmuje stacje kolejowe, drugi – urządzenia sygnalizacji, tory i budowle inżynierskie, a dwa kolejne – lokomotywownie oraz tabor. Autor wybrał te zdjęcia, które jego zdaniem przedstawiają obiekty z różnych względów wyjątkowe. Nie ukrywa również, że podstawowa wartość zbioru zdjęć to próba uchwycenia w obiektywie aparatu okresu, gdy Polskie Koleje Państwowe funkcjonowały na takim poziomie, jakiego i dziś wielu by sobie życzyło. Z tego względu nie mają tutaj znaczenia techniczne niedociągnięcia czy też brak finezji wykonania w przypadku niektórych fotografii. Prezentują one kolejowy świat, którego w większości przypadków już nie ma – a to ze względu na z jednej strony modernizację polskiego kolejnictwa w niektórych obszarach, a z drugiej – jego postępującą degradację w innych sferach. Pewne zastrzeżenia można mieć do opisu części zdjęć – często zbyt krótkich. Z pewnością znawcy tematu nie będą mieli kłopotu ze wskazaniem, dlaczego wybrano te, a nie inne obiekty i na czym polega ich wyjątkowość – dlaczego nazywane są „rarytasami”. Ale nie wszyscy, do rąk których album trafi, muszą posiadać takową wiedzę. Godne wzmianki są także ostatnie strony publikacji – zamieszczono tam opisy poszczególnych fotografii w języku niemieckim.

„Kolejowe rarytasy…” będą z pewnością obowiązkową pozycją dla tych spośród fanów kolejnictwa, których pasją jest przede wszystkim infrastruktura. No i dla tych, którzy z sentymentem wspominają nie tak dawne, niepodzielone Polskie Koleje Państwowe.


Jacek Radziewicz-Winnicki, „Kolejowe rarytasy w fotografii Jacka Radziewicza-Winnickiego”, Wydawnictwo Eurosprinter 2011, ISBN 978-83-931006-2-0, 232 str.
 

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Opóźnienia pociągów Warszawa – Berlin. Zbyt mała rezerwa Husarzy

Tabor i technika

Siemens z kontraktem na cyfryzację floty DB Cargo

Innowacje

Łódzkie: Kolej próbuje zdobyć nowych pasażerów

Pasażer

Eurosprinter ze Szczecina do Warszawy

Tabor i technika

Eurosprinter ze Szczecina do Warszawy

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego, 5 lutego 2010 05 lutego 2010

\"Atlas linii kolejowych 2011\" - nowa edycja

Warte uwagi

\"Atlas linii kolejowych 2011\" - nowa edycja

mg, Rynek Kolejowy 26 października 2011

Zobacz również:

Opóźnienia pociągów Warszawa – Berlin. Zbyt mała rezerwa Husarzy

Tabor i technika

Siemens z kontraktem na cyfryzację floty DB Cargo

Innowacje

Łódzkie: Kolej próbuje zdobyć nowych pasażerów

Pasażer

Eurosprinter ze Szczecina do Warszawy

Tabor i technika

Eurosprinter ze Szczecina do Warszawy

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego, 5 lutego 2010 05 lutego 2010

\"Atlas linii kolejowych 2011\" - nowa edycja

Warte uwagi

\"Atlas linii kolejowych 2011\" - nowa edycja

mg, Rynek Kolejowy 26 października 2011

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5