Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Polskie Koleje Linowe prezentują strategię rozwoju

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
17-06-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Polskie Koleje Linowe SA (PKL), których właścicielem jest pośrednio fundusz inwestycji infrastrukturalnych Polskiego Funduszu Rozwoju SA (PFR) zaprezentowały strategię rozwoju i wieloletni program inwestycyjny spółki o wartości ponad 400 mln zł.

Inwestycje mają służyć unowocześnieniu i rozwojowi infrastruktury w połączeniu z komplementarną obsługa hotelarsko-gastronomiczną, w szczególności w regionie Zakopanego, Palenicy, czy Krynicy. PKL planuje także realizację znaczących inwestycji w zupełnie nowych lokalizacjach m.in. w Solinie w Bieszczadach. Program inwestycyjny ma na celu zwiększenie atrakcyjności, dostępności i bezpieczeństwa infrastruktury turystycznej polskich gór oraz innych lokalizacji turystycznych w Polsce. Strategia ma na celu zrównoważony rozwój, zapewniający równowagę pomiędzy zachowaniem naturalnych walorów przyrodniczych i krajobrazowych, a dostępnością infrastruktury z korzyścią dla turystów oraz dla lokalnych społeczności i samorządów - podaje spółka.

PKL to najstarszy i największy operator kolei i wyciągów górskich, posiadający siedem ośrodków w Tatrach i Beskidach, z których najbardziej znane to Kasprowy Wierch i Gubałówka w Zakopanem, a także Jaworzyna Krynicka w Krynicy-Zdrój. W grudniu 2018 r. fundusz infrastrukturalny, którego częścią portfela inwestycyjnego zarządza PFR, pośrednio zakupił 99,77% akcji PKL. Wartość nabywanych akcji PKL, uwzględniająca dług netto spółki wyniosła 417,3 mln zł.

- PFR jest długoterminowym inwestorem, zainteresowanym rozwojem infrastruktury narciarskiej i turystycznej z korzyścią dla turystów przy jednoczesnym zachowaniu naturalnych walorów środowiskowych i we współpracy z lokalną społecznością. Zaprezentowana strategia zakłada największy realizowany dotychczas przez PKL program inwestycji o wartości ponad 400 mln zł, który ma zwiększyć atrakcyjność turystyczną wielu polskich ośrodków w Tatrach, Bieszczadach i Beskidach. Jestem przekonany, że zaprezentowane dziś plany inwestycyjne, w połączeniu z prognozowanym na kolejne lata intensywnym wzrostem popytu na rynku usług turystycznych w Polsce na poziomie 10% rocznie do 2021 r. przyczynią się także do wzrostu skali działalności i wartości PKL. Cieszymy się z bardzo dobrych wyników finansowych PKL, jednocześnie szczególnie istotne jest dla nas, aby planowane inwestycje zapewniały zachowanie naturalnych walorów środowiskowych polskich gór, zwłaszcza na terenach objętych szczególną ochroną. Liczymy tutaj na dobra współpracę z Tatrzańskim Parkiem Narodowym i samorządami - powiedział dziś Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju

Prezentowane plany inwestycyjne Polskich Kolei Linowych obejmują lata 2019-2025. W tym czasie ośrodki PKL mają zyskać nową jakość i znacznie podwyższyć atrakcyjność oferty turystycznej regionów. Planowane budowy tras narciarskich, modernizacje kolei i pobliskich ośrodków hotelowo-gastronomicznych tworzone są z myślą o ochronie środowiska naturalnego polskich gór. Łączny koszt inwestycji prognozowany na ten okres wynosi ponad 400 mln złotych.

- Wsparcie większościowego akcjonariusza, Polskiego Funduszu Rozwoju, ma dla PKL wymierne znaczenie. Liczymy, że realizacja inwestycji doprowadzi do planowanego wzrostu przychodów i wartości spółki ale też bardzo wzmocni lokalną ofertę turystyczną z korzyścią dla turystów i mieszkańców. - stwierdził Janusz Ryś, prezes zarządu Polskich Kolei Linowych. Jak podaje PFR, Polskie Koleje Linowe są w bardzo dobrej kondycji finansowej. - Zysk EBITDA wynosi blisko 60 mln zł. Spółka jest przygotowana by realizować zaprezentowany przez Zarząd plan inwestycyjny przy wsparciu PFR. Inwestycje obejmą wszystkie ośrodki Grupy PKL by podtrzymać pozycję lidera na rynku usług turystycznych - stwierdził Patryk Białokozowicz, członek zarządu PKL.

Rejon Kasprowego Wierchu

Plan inwestycyjny w rejonie Kasprowego Wierchu obejmuje kompleksową modernizację infrastruktury na trasie Goryczkowej m.in.: wymianę obecnej 2-osobowej kolei krzesełkowej, funkcjonującej od 1963 roku, na nowoczesną 4-osobową kolei spełniającą najnowsze standardy, w tym środowiskowe, a także korektę jej przebiegu. Planowane są również mniejsze inwestycje towarzyszące mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu narciarzy. Realizacja tej części inwestycji planowana jest do 2023 r., a jej szacowany koszt to ok. 60 mln zł. W zakresie pozostałej infrastruktury Kasprowego Wierchu Spółka planuje modernizację budynków kolei głównej, mającą na celu zapewnić swobodny dostęp ośrodka dla osób niepełnosprawnych, zwiększyć przestrzenie widokowe, oraz poprawić organizację ruchu i usprawnić obsługę turystów.

Gubałówka i Butorowy Wierch

Plany PKL dotyczące Gubałówki obejmują przede wszystkim modernizację i odświeżenie budynku stacji dolnej oraz budowę regionalnej restauracji w jej bezpośrednim sąsiedztwie. Planowana jest również przebudowa budynku restauracji przy górnej stacji. Realizacja tej części inwestycji planowana jest w latach 2021-2023, a jej koszt szacowany jest na ok. 25 mln zł. Mając na względzie historycznie narciarski charakter Gubałówki, PKL jest gotowy wspierać inicjatywy mające na celu przywrócenie stoków i współpracować w tym zakresie z lokalnymi władzami. Realizacja tych planów jest aktualnie warunkowana uzyskaniem zgód właścicieli nieruchomości, opracowaniem planu zagospodarowania przestrzennego oraz uzyskaniem odpowiednich zgód administracyjnych.

Strategia inwestycyjna spółki zakłada również rozpoczęcie rewitalizacji turystycznej Butorowego Wierchu. Istniejąca tam kolej krzesełkowa, stworzona w latach 60. XX w. funkcjonuje obecnie w ograniczonym zakresie jedynie w wysokim sezonie letnim. Pierwsza faza inwestycji PKL w tej lokalizacji zakłada budowę wieży widokowej o wysokości 45 metrów z dwoma tarasami widokowymi, a także budynku technicznego kolei i części gastronomicznej. Ta część inwestycji planowana jest w latach 2021-2022, a jej koszt szacowany jest na ok. 10 mln zł. Spółka weryfikuje także plany wymiany kolei linowej i stworzenia dodatkowych atrakcji w tym ośrodku.

Jaworzyna Krynicka

W planach PKL na 2022 rok, dotyczących rejonu Jaworzyny Krynickiej, jest budowa nowej kolei krzesełkowej „Izwór” o długości ok. 1 km, która pozwoli stworzyć alternatywny sposób dostępu do ośrodka, co istotnie poprawi komfort klientów. Kolejne inwestycje planowane są na 2023 rok. Obejmą one wymianę istniejących orczyków na koleje krzesełkowe, a także rozbudowę infrastruktury hotelowo-gastronomicznej w rejonie dolnej stacji. Łączny szacowany koszt planowanych inwestycji w Jaworzynie Krynickiej wyniesie ok. 100 mln zł.

Palenica

Plany inwestycyjne w rejonie Palenicy obejmują głównie kompleksową rozbudowę infrastruktury narciarskiej. PKL zamierza wybudować kolej gondolowo-krzesełkową do Przystani Flisackiej łącznie z trasą narciarską wyposażoną w system naśnieżania. Całość zaplanowana jest na 2024 rok, a prognozowane koszty wyniosą ponad 40 mln. zł.

Zapora Solina

Solina to jedno z bardziej znanych turystycznych miejsc w Polsce. Co roku nad zalew soliński przyjeżdża ok. 1,4 mln turystów. Aby jeszcze lepiej wyeksponować walory tego miejsca PKL stworzył ofertę realizacji projektu kolei gondolowej i wieży widokowej, które uatrakcyjnią ofertę turystyczną regionu. Możliwa data realizacji inwestycji przypada na 2022 rok, a jej szacowany koszt wyniesie ok 60 mln zł.

Pozostałe ośrodki i nowe obszary działalności

Jednocześnie Spółka nie zapomina o swoich mniejszych ośrodkach, tj. Góra Parkowa, Mosorny Groń i Góra Żar, które będą podlegały bieżącej modernizacji w zakresie infrastruktury kolei linowych oraz obiektów gastronomicznych. Spółka weryfikuje także możliwości dodatkowego zwiększenia swojej działalności w tych lokalizacjach. Jednocześnie PKL opracowuje plany rozwoju Spółki w nowych obszarach branży turystycznej i rekreacyjno-rozrywkowej.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Podano cenę odkupienia PKL

Prawo i polityka

Podano cenę odkupienia PKL

Jakub Madrjas 01 kwietnia 2019

Premier na Kasprowym: Odkupujemy PKL po bardzo dobrej cenie

Biznes

TPN wzywa do demontażu kolei linowej na Kasprowy Wierch

Biznes

TPN wzywa do demontażu kolei linowej na Kasprowy Wierch

jm, Rynek Kolejowy/Gazeta Wyborcza/PAP 30 stycznia 2018

Prokuratura wznowiła śledztwo ws. sprzedaży PKL

Prawo i polityka

Prokuratura wznowiła śledztwo ws. sprzedaży PKL

Jakub Madrjas 02 października 2017

Prywatyzacja PKL sfinalizowana

Biznes

Prywatyzacja PKL sfinalizowana

PKP SA/PKG 06 września 2013

Pieniądze ze sprzedaży akcji PKL powinny trafić do FWP?

Biznes

Pieniądze ze sprzedaży akcji PKL powinny trafić do FWP?

Rynek Kolejowy/Wolna Droga 19 marca 2014

Zobacz również:

Podano cenę odkupienia PKL

Prawo i polityka

Podano cenę odkupienia PKL

Jakub Madrjas 01 kwietnia 2019

Premier na Kasprowym: Odkupujemy PKL po bardzo dobrej cenie

Biznes

TPN wzywa do demontażu kolei linowej na Kasprowy Wierch

Biznes

TPN wzywa do demontażu kolei linowej na Kasprowy Wierch

jm, Rynek Kolejowy/Gazeta Wyborcza/PAP 30 stycznia 2018

Prokuratura wznowiła śledztwo ws. sprzedaży PKL

Prawo i polityka

Prokuratura wznowiła śledztwo ws. sprzedaży PKL

Jakub Madrjas 02 października 2017

Prywatyzacja PKL sfinalizowana

Biznes

Prywatyzacja PKL sfinalizowana

PKP SA/PKG 06 września 2013

Pieniądze ze sprzedaży akcji PKL powinny trafić do FWP?

Biznes

Pieniądze ze sprzedaży akcji PKL powinny trafić do FWP?

Rynek Kolejowy/Wolna Droga 19 marca 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5