PKP Intercity zmieniło swoje wymagania dotyczące doświadczenia firm, które mogą startować w przetargu na dostawę 30 wagonów piętrowych do obsługi połączeń Warszawa - Łódź. Teraz w przetargu mogą wystartować polskie firmy.
Przetarg na dostawę 30 wagonów piętrowych do obsługi połączenia Warszawa - Łódź PKP Intercity ogłosiło w październiku ubiegłego roku. Projekt jest na rezerwowej liście Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zainteresowanie udziałem w przetargu zgłaszali już od dawna producenci zagraniczni - Bombardier i Skoda. Polskie firmy nie spełniały jednak wymogu doświadczenia - przetarg zakładał, że firma startująca w przetargu powinna była dostarczyć 20 piętrowych wagonów pasażerskich w ciągu ostatnich 3 lat. Teraz furtka dla polskich producentów została otwarta.
PKP Intercity zmieniło warunki przetargu, dopuszczając do niego wszystkich producentów, którzy dostarczyli w ciągu trzech lat 20 wagonów piętrowych, jednopokładowych, lub choćby członów pociągów pasażerskich - Wymagania zmieniliśmy z własnej woli, bez jakiegokolwiek nakazu ze strony Krajowej Izby Odwoławczej - podkreśla rzeczniczka PKP Intercity Małgorzata Sitkowska. Przewoźnik chciał w ten sposób zwiększyć konkurencję w przetargu, żeby powiększyć wybór dostawców. Co ciekawe, od pierwotnego wymogu doświadczenia odwoływała się Pesa, ale KIO odrzuciła to odwołanie.
- Należy pamiętać, że na rynku nie ma stricte polskich producentów wagonów piętrowych. Wagony produkowane w fabryce Cegielskiego były jednopoziomowe, a wszystkie jeżdżące w naszym kraju wagony piętrowe są produkcji niemieckiej. Uważamy, że dopuszczenie w przetargu polskich firm byłoby bardzo korzystne dla zamawiającego. Pesa modernizowała już wagony piętrowe Bdhpumn. To, w połączeniu z olbrzymim doświadczeniem w produkcji elektrycznych i spalinowych zespołów trakcyjnych pozwoli nam na wyprodukowanie wagonów piętrowych - mówił w ubiegłym roku "Rynkowi Kolejowemu" Karol Żarnowski, szef marketingu rynku napraw i modernizacji taboru pasażerskiego. Teraz w krótkiej rozmowie z naszym portalem potwierdził, że Pesa dzięki zmianie warunków będzie mogła złożyć ofertę w przetargu, a nawet już przygotowuje się do jej złożenia.
Dzięki bardzo szerokiej definicji kryterium doświadczenia, również drugi z największych krajowych producentów taboru - nowosądecki Newag - stanął przed szansą uczestnictwa w przetargu. - Tego rodzaju zapis umożliwi nam złożenie oferty w przetargu na dostawę wagonów piętrowych dla PKP Intercity - mówi Józef Michalik, dyrektor marketingu Newagu. Spółka obecnie analizuje warunki zamówienia i nie składa deklaracji dotyczących przystąpienia do przetargu.
- Jest bardzo duże zainteresowanie przetargiem wśród producentów - mówi Małgorzata Sitkowska. Zdradza, że od lutego do przewoźnika zdążyło już wpłynąć 140 pytań od potencjalnych dostawców. Na nie wszystkie udało się jeszcze odpowiedziec. Z powodu dużej ilości pytań, a także ponieważ zmieniły się warunki przetargu, Intercity przełożylo termin składania ofert o dwa miesiące, do 29 maja.