Są już wyniki drugiego naboru do Programu Inwestycji Strategicznych w ramach Polskiego Ładu. Choć ogromna większość środków pójdzie na drogi, znajdzie się trochę pieniędzy na tabor kolejowy. Zyskają na tym pasażerowie trzech województw.
Pod koniec grudnia
rozpoczął się kolejny nabór do Programu Inwestycji Strategicznych w ramach Polskiego Ładu. Każdy samorząd (lub związek samorządów) mógł zgłosić 3 wnioski o dofinansowanie (do 65 mln zł, do 30 mln zł i do 5 mln zł), co
przy obecnych cenach taboru wydaje się niską kwotą. Ostatecznie do dofinansowania zakwalifikowały się trzy projekty taborowe oraz jeden dotyczący kolei wąskotorowej.
– 98 proc. samorządów złożyło wnioski w ramach tej edycji programu i wszystkie z nich dostały dofinansowanie – powiedział podczas dzisiejszej konferencji podsumowującej nabór premier Mateusz Morawiecki w trakcie konferencji, podczas której ogłosił wyniki drugiego naboru.
Łódzkie kupi cztery pociągi
Województwo zachodniopomorskie otrzyma dofinansowanie do projektu pt. Budowa dworca kolei wąskotorowej w Niechorzu, Gmina Rewal oraz remont zabytkowego parowozu Px48. Z kolei wspomniane trzy projekty taborowe zrealizują ze środków Polskiego Ładu województwa: łódzkie, kujawsko-pomorskie oraz pomorskie. Wszystkie trzy otrzymają dofinansowanie w wysokości najwyższego progu, czyli 65 mln złotych. W przypadku województwa łódzkiego chodzi o nowy zakup, o którym dotąd szerzej nie informowano.
Jak dowiedział się “Rynek Kolejowy”, samorząd łódzki chce kupić cztery trzyczłonowe pociągi elektryczne. Nie będą one przypisane do konkretnych tras, a wzmocnią obsługę połączeń przez rozwijającą się Łódzką Kolej Aglomeracyjną. Specyfikacja przetargu jest właściwie gotowa – może ruszyć, gdy tylko zostanie podpisana promesa z rządem.
Kujawsko-pomorskie chce kupić pociągi elektryczne
Jak już informowaliśmy, województwo kujawsko-pomorskie
chce w ramach Polskiego Ładu zakupić co najmniej 3 elektryczne zespoły trakcyjne. Nie podano konfiguracji pociągów, ale warto pamiętać, że samorząd
niedawno otworzył oferty w przetargu na pięć ezetów.
– Jednym z celów, jakie postawił przed sobą samorząd województwa kujawsko-pomorskiego jest rozbudowa posiadanego parku taborowego. Pozwoli to na bardziej elastyczne kształtowanie oferty przewozowej, dalsze podnoszenie komfortu podróżowania oraz coraz większą niezależność od taboru oferowanego przez operatorów, który nie zawsze spełnia nasze oczekiwania – mówił nam Wiktor Plesiński, wicedyrektor Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu.
Hybrydy dla Pomorza
Najciekawszym projektem wydaje się zakup czterech pociągów spalinowo-elektrycznych (hybrydowych) przez województwo pomorskie. Chce ono kupić pojazdy o długości do 60 metrów.
Więcej o ich specyfikacji można przeczytać tutaj.
Wartość projektu województwa pomorskiego szacuje się na 100 mln złotych. Przy rosnących cenach taboru. Dopiero po otwarciu ofert w przetargach okaże się, ile tak naprawdę trzeba będzie wydać. Warto jednak zauważyć, że ostatni przetarg województwa pomorskiego, w którym
ceny były rekordowo wysokie – nawet 100 mln złotych – był mocno specyficzny.
Ogółem rządowe środki dla samorządów to 30 mld złotych. Bezkonkurencyjnie największym obszarem wsparcia jest infrastruktura drogowa, na którą przeznaczonych zostanie prawie połowa wszystkich pieniędzy.