Od 3 sierpnia Polski Bus rusza z regularnym połączeniem na trasie z Warszawy do Radomia. W dni robocze zaplanowano 12 kursów. Przewoźnicy kolejowi nie planują na razie działań zmierzających do uatrakcyjnienia oferty, ale zdają sobie sprawę, że wiele tak naprawdę zależy od stanu infrastruktury.
Do tej pory Polski Bus obsługiwał trasy dalekobieżne i międzynarodowe. Uruchamiając dedykowane połączenie do Radomia, spółka wkracza na rynek regionalny. W dni robocze zaplanowano aż dwanaście połączeń, natomiast w weekendy – sześć. Czas przejazdu wyniesie do dwóch godzin, a autobusy zatrzymają się na dodatkowym przystanku na Służewcu. Każdy autobus pomieści 70 pasażerów. Pojazdy nie będą odbiegały standardem od tych, które spotkać można na innych trasach – pasażerowie będą mogli skorzystać m.in. z darmowego internetu na pokładzie.
Swoją nową ofertę autobusowy przewoźnik kieruje – co odróżnia tę trasę od innych – do pasażerów regularnych. Jak reklamuje – bilety dostępne są już od złotówki (plus 1 zł za rezerwację). – Myślę, że Polski Bus będzie idealnym rozwiązaniem dla osób podróżujących do pracy czy na uczelnię – mówi Piotr Bezulski, dyrektor zarządzający Souter Holdings Poland, która uruchamia Polskiego Busa. Czy kolej powinna się obawiać konkurencji na trasie do Radomia?
– Trudno określić, czy uruchomienie przez firmę Polski Bus połączeń autobusowych na trasie Radom – Warszawa – Radom spowoduje rezygnacje z podróży pociągiem. Oczywiście to podróżny dokonuje wyboru najdogodniejszej dla niego oferty. Specyfika przejazdów w obydwu przypadkach jest jednak nieco inna – zauważa Katarzyna Łukasik z biura prasowego Kolei Mazowieckich. Jako zalety kolei wymienia to, że pociąg przyspieszony z Radomia do Warszawy Zachodniej jedzie godzinę i 45 minut, co jest porównywalne z przejazdem autobusem. Pociągi poza tym obsługują znacznie więcej miejscowości po trasie. Do tego kolej dociera do centrum miasta, a Polski Bus tylko do pętli Metro Wilanowska. – Zdecydowana większość pasażerów, którzy podróżują pociągami KM na linii Radom – Warszawa – Radom to osoby dojeżdżające do pracy, korzystające z biletów okresowych (miesięcznych bądź kwartalnych). Natomiast Polskibus nie oferuje biletów okresowych – mówi Łukasik. Jej nadzieje mogą się jednak okazać płonne – Polski Bus nie wykluczył możliwości wprowadzenia biletów miesięcznych w zależności od zainteresowania nowymi połączeniami.
Inny kolejowy przewoźnik, PKP Intercity, zdaje sobie sprawę, że trudno będzie konkurować z Polskim Busem – na razie główną przeszkodą jest stan infrastruktury. – Zawsze z uwagą obserwujemy i analizujemy działania innych przewoźników na rynku. Brak takie spojrzenia dla każdego usługodawcy wiązałby się z ryzykiem przegapienia czynników, które już w niedalekiej perspektywie wpłynęłyby na jego działalność i wyniki. W naszym przypadku, nie tyle nowi przewoźnicy, a uwarunkowania infrastruktury mają największy wpływ na frekwencję pasażerów w naszych pociągach. Im lepszy stan infrastruktury, tym lepsze czasy przejazdów, a co za tym idzie atrakcyjniejsza oferta – mówi Beata Czemerajda z zespołu ds. relacji z mediami w Intercity. Jak wyjaśnia, przed spółką jest początek prac modernizacyjnych na trasie radomskiej. Pociągi będą kursowały trasą okrężną przez Dęblin, co spowoduje wydłużenie czasu przejazdu. – Dziś jesteśmy w trakcie przygotowywania szkieletu połączeń jakie będą obsługiwane w rozkładzie jazdy na sezon 2012/13. Kolejnym krokiem będzie nałożenie na siatkę mapy zamknięć wprowadzonych przez zarządcę infrastruktury, a na to wszystko naszej oferty handlowej. Proces budowania oferty stanowi dla nas konieczność powiązania oferty połączeń oraz oferty handlowej, tak by finalny produkt cieszył się zainteresowaniem pasażera – zapewnia Czemerajda.
Nowe połączenie Polskiego Busa do Radomia rusza już 3 sierpnia. Przewoźnik ten obsługuje z powodzeniem dziesięć tras krajowych, łącząc w sumie dwadzieścia polskich miast (Białystok, Bydgoszcz, Częstochowa, Gdańsk, Katowice, Kielce, Kraków, Lublin, Łódź, Ostrowiec Świętokrzyski, Ostróda, Piła, Poznań, Radom, Rzeszów, Szczecin, Toruń, Warszawa, Wrocław i Zakopane), a także Berlin, Wiedeń, Bratysławę i Pragę. Połączenia te obsługuje flota 68 autobusów. Od startu w czerwcu 2011 r. do końca lipca br. przewoźnik przewiózł już milion pasażerów.