Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Polska Wschodnia: Projekt krajowego planu transportowego bez połączeń przez Bełżec i Lubaczów

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
27-11-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Polska Wschodnia: Projekt krajowego planu transportowego bez połączeń przez Bełżec i Lubaczów
fot. jar (2016)Kadr z linii nr 101
Przesłany do zaopiniowania projekt zmiany planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w zakresie sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym nie zakłada realizacji połączeń między Zwierzyńcem a Jarosławiem. "Rynek Kolejowy" ustalił, że jest to spowodowane  stanem technicznym infrastruktury linii nr 69 i 101.

Trwają prace nad rozporządzeniem zmieniającym rozporządzenie w sprawie planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w zakresie sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym. Jak wynika z zamieszczonego na stronach Rządowego Centrum Legislacji projektu planu, zakłada się rozwój sieci połączeń dalekobieżnych, co ma przyczynić się do poprawy dostępu do publicznego transportu kolejowego.

Kolejowa „dziura” na pograniczu

Jednak projektowany plan w każdym ze scenariuszy, w tym dotyczącym połączeń sezonowych, pomija położoną w południowo-wschodniej Polsce trasę Zwierzyniec – Bełżec – Lubaczów – Jarosław o długości ok. 142 km. W ruchu dalekobieżnym linia 101 Munina – Hrebenne oraz południowy odcinek linii nr 69 Rejowiec – Hrebenne przestały być obsługiwane przed kilkoma laty. Wcześniej tą trasą kursowały pociągi łączące Zamość z większymi miastami Polski Południowej, jak m.in. Rzeszów, Kraków, Katowice i Wrocław.

Od tamtego czasu mieszkańcy terenów położonych w południowo-wschodniej części województwa lubelskiego oraz północno-wschodniej części regionu podkarpackiego stracili dostęp do kolejowych połączeń dalekobieżnych. Przy omawianym odcinku położona jest siedziba starosty – Lubaczów (12, tys. mieszkańców), mniejsze miasta: Horyniec-Zdrój (2,4 tys. mieszkańców), Józefów (2,5 tys. mieszkańców), Lubycza Królewska (6,4 tys. mieszkańców) i Oleszyce (3,0 tys. mieszkańców). Przy omawianym ciągu kolejowym położone są również osady Bełżec (2,7 tys. mieszkańców), Susiec (1,3 tys. mieszkańców) oraz leżące w sąsiedztwie przejścia granicznego Hrebenne (300 mieszkańców). Zatem omawiany ciąg komunikacyjny nie obsługuje większych ośrodków miejskich. Z drugiej jednak strony tereny te są chętnie odwiedzane przez turystów, generatorem ruchu może być również uzdrowisko Horyniec-Zdrój. Jednak zasadniczym argumentem za przywróceniem połączeń na tej trasie może być słabość transportu publicznego. Główne miejscowości położone przy wspomnianych ośrodkach nie mają dostępu do wielu połączeń dalekobieżnej komunikacji autobusowej. Kolejowe przewozy regionalne na całym ciągu realizowane są głównie w miesiącach wakacyjnych (do 3 par pociągów w weekendy) – przez cały rok obsługiwany jest jedynie odcinek Jarosław – Lubaczów – Horyniec-Zdrój (maksymalnie 4 pociągi na dobę).

Niska prędkość i przepustowość


Jak wynika z przesłanego stanowiska Ministerstwa Infrastruktury, stan techniczny omawianego ciągu komunikacyjnego był argumentem za wyłączeniem z planu transportowego trasy Zwierzyniec – Hrebenne – Jarosław. – Stan techniczny linii kolejowych nr 69 i 101 na ciągu Zwierzyniec – Bełżec – Lubaczów – Jarosław nie pozwala na efektywne prowadzenie przewozów dalekobieżnych ze względu na niskie prędkości oraz niewielką przepustowość – informuje „Rynek Kolejowy” Szymon Huptyś, rzecznik prasowy w Ministerstwie Infrastruktury.

Potwierdzają to dostępne dane. Generalnie na trasie obowiązuje prędkość rozkładowa 70 km/h. Jednak na najgorszym szlaku między Horyńcem-Zdrojem a Werchratą linii 101 pociągi mogą poruszać się z prędkością 30 km/h. Ponadto są to linie jednotorowe, co wpływa na przepustowość trasy. Utrudnieniem dla przewoźnika dalekobieżnego jest brak elektryfikacji trasy.

Inwestycje wojewódzkie szansą dla połączenia


Istnieją niewielkie szanse na zasadniczą poprawę stanu infrastruktury linii kolejowych. W obowiązującym do 2023 r. Krajowym Planie Kolejowym znalazł się projekt rewitalizacji linii nr 101 na odcinku położonym na terenie regionu podkarpackiego. Trafił on na listę rezerwową projektów RPO tego województwa. Jednak zadanie o wartości 214 mln zł raczej nie będzie realizowane w tej perspektywie finansowej. Dotychczas brak nie było publikowanych informacji o prowadzeniu choćby prac przygotowawczych dotyczących tego projektu.

Być może inwestycje będą realizowane w przyszłości. O środki na inwestycje w infrastrukturę kolejową między Zwierzyńcem a Jarosławiem zabiegają władze samorządowe obu województw. – Obecnie prowadzone są prace planistyczne związane z nową perspektywą finansową na lata 2021–2027. Wśród projektów rozważanych do realizacji w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych znalazł się m.in. projekt rewitalizacji linii kolejowej nr 101 Munina – Hrebenne oraz rewitalizacji linii kolejowej nr 69 na odcinku Zawada – Zwierzyniec Towarowy – Hrebenne. Lista przyszłych projektów będzie uwarunkowana wielkością dostępnego budżetu oraz decyzjami na szczeblach rządowym i regionalnym. Obecnie nie są jeszcze znane zasady korzystania z instrumentów finansowych Unii Europejskiej ani potencjalna wielkość alokacji dla przyszłej perspektywy, w tym dla programów regionalnych – wyjaśnia Szymon Huptyś.

Niepotrzebne połączenie?

Inną kwestią jest brak zaangażowania interesariuszy na rzecz przywrócenia dalekobieżnych połączeń kolejowych. Jak informuje rzecznik prasowy resortu, w latach 2017–2019 nikt nie zgłaszał do organizatora kolejowych przewozów międzywojewódzkich postulatów dotyczących uruchomienia pociągów na omawianym ciągu komunikacyjnym.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jest promesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego dla lotniska CPK

Infrastruktura

Świnoujście: Powstanie przejście pod torami w kierunku plaży

Pasażer

Świnoujście: Powstanie przejście pod torami w kierunku plaży

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 15 lipca 2023

KPK 2030 po konsultacjach. Większość uwag nieuwzględniona

Infrastruktura

Śląskie: KŚ będą nadal jeździć do Kluczborka

Pasażer

Śląskie: KŚ będą nadal jeździć do Kluczborka

Roman Czubiński 21 października 2020

Zobacz również:

Jest promesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego dla lotniska CPK

Infrastruktura

Świnoujście: Powstanie przejście pod torami w kierunku plaży

Pasażer

Świnoujście: Powstanie przejście pod torami w kierunku plaży

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 15 lipca 2023

KPK 2030 po konsultacjach. Większość uwag nieuwzględniona

Infrastruktura

Śląskie: KŚ będą nadal jeździć do Kluczborka

Pasażer

Śląskie: KŚ będą nadal jeździć do Kluczborka

Roman Czubiński 21 października 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5