18 października zacznie obowiązywać skorygowany już po raz 6 roczny rozkład jazdy pociągów 2014/2015. Negatywnych z punktu widzenia podróżnych zmian w kursowaniu pociągów będzie mniej niż dotychczas. Nadal najwięcej utrudnień będzie w województwie podkarpackim.
Zaplanowana na połowę bieżącego miesiąca korekta rocznego rozkładu jazdy pociągów przyniesie podróżnym mniej utrudnień niż dotychczas. Wiąże się to z mniejszym natężeniem robót torowych niż dotychczas. To powoduje, że mniej pociągów będzie zastępowanych przez autobusy zastępcze.
Przykładowo, przymusowych przesiadek nie będzie już w województwie lubelskim, a także w relacji Kielce – Sędziszów – Katowice, która jest obsługiwana przez Oddział Świętokrzyski Przewozów Regionalnych. W trakcie obowiązywania skorygowanego rozkładu jazdy mają skończyć się również prace wstrzymujące ruch pociągów w innych regionach.
Prace torowe w podkarpackim
Nadal najwięcej utrudnień będzie miało miejsce w województwie podkarpackim. Roboty torowe wykonywane na ciągu komunikacyjnym Tarnów – Rzeszów – Przemyśl powodują liczne utrudnienia, z zastępowaniem niektórych pociągów komunikacją autobusową włącznie. Pojazdy na gumowych kołach będą kursowały w miejsce 2 par pociągów – jednej w relacji Przemyśl – Tarnów, a drugiej Tarnów – Rzeszów. Autobusy nie obsłużą przystanków Rudna Wielka i Wałki, w przypadku miejscowości bądź osiedli Świlcza, Będziemyśl, Ropczyce Witkowice, Dębica Wschodnia, Grabiny, Wola Rzędzińska nie dotrą do usytuowanych tam przystanków kolejowych.
Do 16 listopada zaplanowano prace remontowe przy wiadukcie w Widełce na linii kolejowej nr 71 Rzeszów – Ocice, co skutkuje zamknięciem ruchu kolejowego na odcinku Głogów Małopolski – Kolbuszowa – Głogów Małopolski. Połączenia na tej trasie będą realizowane komunikacją zastępczą. Dwa połączenia komunikacji zastępczej pojadą dalej – w przypadku pociągu nr 23435 relacji Tarnobrzeg – Rzeszów Gł. pojazd zastępczy obsłuży całą trasę, zaś odnośnie pociągu nr 32430 Rzeszów Gł. – Stalowa Wola Południe, autobus obsłuży odcinek od Głogowa Małopolskiego do stacji końcowej.
W przypadku pozostałych tras nie nastąpią większe zmiany w kursowaniu pociągów. Ze względu na zaprzestanie uruchamiania pociągów sezonowych łączących Rzeszów z Zamościem, nastąpił koniec obsługi w ruchu regionalnym odcinka Horyniec Zdrój – Werchrata – granica województwa linii nr 101 Munina – Hrebenne.
Warmińsko- mazurskie: Przedłużenie obowiązywania komunikacji zastępczej
Jak informuje „Rynek Kolejowy” Jolanta Pych, rzecznik prasowy w Warmińsko-Mazurskim Oddziale Przewozów Regionalnych w Olsztynie, zmiany wprowadzone 18 października będą nieznaczne. Do 30 października przedłużona została autobusowa komunikacja zastępcza na trasach Olsztyn Gł. – Braniewo oraz Olsztyn Gł. – Gutkowo. Uruchomiony zostanie nowy pociąg nr 55194 „Wiślany” z Elbląga (wyjazd 8:08) do Gdyni Chyloni (przyjazd 10:02). Dwa pociągi (oba z Olsztyna, jeden do Iławy, a drugi do Jabłonowa Pomorskiego) będą kursowały w dwóch wariantach, a datą graniczną będzie 31 października. Część pociągów będzie miała zmienione godziny kursowania, nawet do 45 minut względem rozkładu obowiązującego obecnie.
Lubelskie, podlaskie, świętokrzyskie: Bez komunikacji zastępczej
W pozostałych regionach zmiany w rozkładzie nie będą duże. Głównie dotyczą one godzin kursowania poszczególnych pociągów. Przykład takich zmian ma miejsce na Podlasiu. – Pociąg z Czeremchy do Białegostoku, który obecnie odjeżdża o godz. 5:58, od 18 października będzie odjeżdżał aż 19 minut wcześniej, o godz. 5:39, a pociąg z Hajnówki do Siedlec, odjeżdżający o godz. 4:52 będzie odjeżdżał o godz. 4:45, czyli 7 minut wcześniej – informuje Elżbieta Załuska, Dyrektor w firmie Przewozy Regionalne Oddział Podlaski w Białymstoku. W Lubelskiem znikają z rozkładów pociągi sezonowe, w wyniku czego bez obsługi w ruchu regionalnym pozostają linie kolejowe nr 81 Chełm – Włodawa oraz nr 69 na odcinku Zawada – Hrebenne.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.