Ponad 350 km/h – taką prędkość mogą osiągać pociągi, do których wózki napędowe i toczne zaprojektowali inżynierowie z krakowskiej firmy EC Engineering. Jak podkreśla firma, projekt realizowany na potrzeby rynku azjatyckiego i był ciekawym wyzwaniem i okazją, by uczestniczyć w projektach skoncentrowanych na ulepszaniu technologii pojazdów dużych prędkości.
Krakowscy inżynierowie mieli za zadanie opracować konstrukcję i przeprowadzić analizy symulacyjne wózków napędowych i tocznych, przeznaczonych do pojazdów pasażerskich poruszających się z prędkością powyżej 350 km/h. – Zleceniodawca oczekiwał nowoczesnych rozwiązań technologicznych i materiałów, które pozwoliłyby uzyskać oczekiwany niski ciężar wózków i pojazdu, jednocześnie osiągając bardzo dobre parametry komfortu jazdy – tłumaczy Ireneusz Łuczak, prezes EC Engineering. – Chciano także zminimalizować poziom hałasu, który odgrywa dużą rolę w zapewnieniu komfortu jazdy pasażerów przy prędkościach powyżej 200 km/h.
Dodatkowym wyzwaniem było dostosowanie materiałów, komponentów i rozwiązań do pracy w niskich temperaturach, które często prowadzą do oblodzenia podwozia i elementów wózków pojazdu. Wymagało to stosowania aktywnych systemów odmrażania oraz nietypowych rozwiązań konstrukcyjnych. Projekt wózka jest już gotowy, produkcja egzemplarza testowego jest zaplanowana na przyszły rok.
To nie jedyny projekt dotyczący kolei dużych prędkości. Krakowscy inżynierowie zaprojektowali kompletny układ wózków napędowych pojazdów pasażerskich na zlecenie hiszpańskiego producenta pociągów Talgo. Pojazdy wyróżniają się innowacyjnym układem kinematycznym, wykorzystującym unikatowe jednoosiowe wózki, które znacząco poprawiają stabilność i wydajność podróży. – Te pojazdy mogą osiągać prędkość ponad 250 km/h, a przeznaczone są dla najbardziej wymagającego klienta w Europie czyli Deutsche Bahn – podkreśla Ireneusz Łuczak. – Ponadto nasz zespół odpowiedzialny był za obliczenia wytrzymałościowe dla konstrukcji nadwozia, co zapewni trwałość i zwiększy bezpieczeństwo podróży pasażerów.
Z Kolejami Dużych Prędkości związane było także zlecenie zaprojektowania i wyprodukowania systemów wyjścia z najnowocześniejszych pociągów TGV Avelia, które są już zamówione przez francuskie koleje SNCF. Jest to specjalny, wysuwający się stopień, wypełniający przestrzeń między wagonem a peronem. Obecnie firma dostarcza gotowe systemy do La Rochelle we Francji, gdzie są integrowane z pociągami.
TGV Avelia jest w fazie testów we Francji.
EC Engineering jest jednym z największych na świecie dostawcą usług projektowych w branży kolejowej. Poza działalnością projektową spółka w dwóch zakładach produkcyjnych: w Podłężu koło Krakowa oraz w Mielcu wytwarza oprzyrządowanie i komponenty do pojazdów szynowych - czytamy w komunikacie.