Partnerzy serwisu:
Biznes

Polska kolej w taryfowej dżungli

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
03-03-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

– Tworząc system ofert na kolei, przewoźnik lub organizator transportu staje przed dylematem: czy oferta ma być czytelna, czy też dopasowana do najróżniejszych potrzeb? Pytanie to dotyczy nie tylko ofert biletowych kolei czy szerzej – transportu publicznego, ale również innych usług, np. telefonii komórkowej. Sukces zależy od umiejętnego balansowania pomiędzy tymi dwoma przeciwstawnymi trendami – pisze w najnowszym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy" dr Michał Beim.

Mnogość kategorii

Choć umiejętny wybór między prostotą systemu taryfowego a wyjściem naprzeciw specyficznym oczekiwaniom jest trudny, to w warunkach polskich nie jest jedynym problemem przewoźników kolejowych.

Pierwsza rzecz, która odstrasza potencjalnych pasażerów kolei, to mnogość kategorii pociągów. W ostatnich miesiącach wprawdzie nastąpiła tutaj znacząca poprawa – zarówno PKP Intercity, jak i Przewozy Regionalne dokonały uproszczeń oferty (do kategorii Express Intercity, TLK, interREGIO i REGIO), niemniej jeszcze rok temu system był bardziej skomplikowany. Również niektórzy wojewódzcy przewoźnicy zrezygnowali ostatnio z rożnych stawek dla pociągów zwykłych i przyspieszonych. Problemem było nie tylko utrudnienie zrozumienia przez pasażera systemu taryfowego, ale również komplikacje wynikające z zakresu obowiązywania poszczególnych ofert promocyjnych (np. „z wyłączeniem pociągów wracających z zagranicy”).

Mimo pozytywnych zmian obawy przed zagubieniem się w taryfowej dżungli odstraszają część potencjalnych klientów. Sytuacje, gdy podróżny wsiada z nieodpowiednim typem biletu do pociągu, rodzą zawsze konflikty i często poczucie niesprawiedliwości. Nawet jeśli obsługa jest życzliwa, to podróżnym pozostaje pewien niesmak i konsekwencje finansowe (m.in.
potrącenie kilkunastu procent wartości za oddanie niewłaściwego biletu, opłata za zakup poprawnego biletu u konduktora itp.). Opóźnienia pociągów, brak spójnej identyfikacji wizualnej poszczególnych kategorii pociągów itp. sprzyjają pomyłkom.

Bez gwarancji standardów

Wielość kategorii pociągów byłaby uzasadniona, gdyby oferta dawała gwarancję jakości. Wprawdzie skromny poczęstunek zawarty w cenie biletu w pociągu EIC jest pewny, jednak nie ma innych przesłanek, które wyróżniałyby tę markę. Nie ma ani pewności skorzystania z gniazdka elektrycznego, ani Wi-Fi, ani gwarancji rozkładanych foteli itp. Co więcej, zdarza się, że wagony w EIC są mniej komfortowe od części kursujących po marką TLK. Jedynym wyróżnikiem EIC są nieco krótsze czasy przejazdu i dużo atrakcyjniejsze godziny kursowania. Ostatnia zaleta jest też dla wielu podróżnych wadą. Uświadamia ona, iż spółka wykorzystuje de facto monopolistyczną pozycję, aby maksymalizować swój przychód. W czasie, kiedy najwięcej osób zmuszonych jest do podroży koleją, zwłaszcza w godzinach porannych, do dyspozycji są tylko najdroższe pociągi. Ponad dwukrotną różnicę w cenie pomiędzy EIC a TLK trudno pasażerowi wytłumaczyć darmową kawą z wafelkiem czy kilkudziesięciominutową różnicą w czasie przejazdu.

Brak standardów wyróżniających długodystansową markę widoczny jest również u konkurenta – w Przewozach Regionalnych. Podroż pociągiem interREGIO może odbywać się w skrajnie rożnych warunkach: od jazdy komfortowym, klimatyzowanym składem wyposażonym w wagon barowy i Internet, po nostalgiczną podroż starymi wagonami czy nie pierwszej młodości EN57.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Polregio poszukuje prezesa

Biznes

Polregio poszukuje prezesa

Michał Szymajda 14 maja 2020

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Polregio poszukuje prezesa

Biznes

Polregio poszukuje prezesa

Michał Szymajda 14 maja 2020

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5