Światowi liderzy technologii łączności podpisali z Instytutem Kolejnictwa listy intencyjne na wdrożenie kolejowej łączności przyszłości - opartego na 5G systemu FRMCS – na torze doświadczalnym w Żmigrodzie.
Niedawno Komisja Europejska opublikowała nowe standardy interoperacyjności, które obejmują po raz pierwszy nową generację standard komunikacji bezprzewodowej - następcę ERTMS o nazwie Future Railway Mobile Communication System (FRMCS). Zmiana jest epokowa bowiem obecny ERTMS/GSM-R oparty jest o drugą generację telefonii komórkowej (2G), a FRMCS o najwszą, piątą (5G), z perspektywą dostosowania do przyszłego 6G.
Polska kolej w 5G
Instytut Kolejnictwa, na którego torze doświadczalnym w Żmigrodzie nie ma systemu GSM-R, postanowił przejść od razu w kolejny etap i wdrożyć na 8km linii FRMCS. W tym celu podczas targów Trako podpisał listy intencyjne z liderami technologicznymi - firmami Alstom, Ericsson oraz NetWorkS. Ta ostatnia to spółka joint venture Orange Polska i T-Mobile Polska, powołana do zarządzania radiową siecią obu tych operatorów.
W ramach współpracy sygnatariusze listu Intencyjnego opracują wspólne projekty badawczo-rozwojowe, przeprowadzą weryfikację wymagań i rozwiązań w rzeczywistych warunkach kolejowych, tj. na pełnowymiarowym torze, oraz stworzą i rozwiną modele szkoleniowe i certyfikacje systemu FRMCS. Zgodnie z postanowieniami:
- Alstom dostarczy nowoczesny podsystem sterowania dla pojazdów.
- Ericsson dostarczy rozwiązanie radiowej sieci telekomunikacyjnej na potrzeby realizacji pilotażu technologii FRMCS.
- NetWorkS! zapewni kompetencje w zakresie rozwiązań telekomunikacyjnych w sektorze transportu kolejowego oraz budowy i utrzymania sieci testowej FRMCS.
- Instytut Kolejnictwa dostarczy niezbędną infrastrukturę badawczą, gdzie system FRMCS będzie poddawany testom.
Jak mówił dr hab. inż. Marek Pawlik, z-ca Dyrektora Instytutu Kolejnictwa ds. Interoperacyjności Kolei, polska kolej musi zagwarantować niezawodność i bezpieczeństwo nowego systemu, obronić się przed interferencjami i zakłóceniami. - Podnosimy rękawicę i jeszcze zanim nowa specyfikacja interoperacyjności wejdzie w życie, to my zaczynamy wdrażanie 5G - ogłosił dodając, że już za dwa lata, na kolejnych targach Trako będziemy mogli zobaczyć efekty wdrożenia. - Nie na papierze, w dokumentach, ale w realu, do zastosowania - podkreślił.
Światowi partnerzy IK
- Pracujemy w kilkunastu miejscach świata nad technologiami łączności i wszystko to, co zebraliśmy i czego się nauczyliśmy jesteśmy w stanie zaproponować tutaj, u nas, w Polsce - mówił Sławomir Cyza. Dyrektor zarządzający Alstomu w Polsce, Ukrainie i Krajach Bałtyckich. - Wierzę, że nasze doświadczenie z zakresu 5G można przysłużyć się rozwojowi kolei w Polsce - dodał prezes NetWorkS Maciej Zengel.
- Z roku na rok bezpieczeństwo krytycznych sieci komunikacyjnych staje się ważniejsze dla bezpieczeństwa publicznego, w tym dla kolei. Wysoka przepustowość sieci 5G i wdrożone w niej zabezpieczenia przynoszą wiele korzyści dla całego sektora łączności - podsumował Martin Mellor, szef firmy Ericsson w Polsce.