Partnerzy serwisu:
Innowacje

Polska kolej będzie testować 5G w Żmigrodzie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Partner działu:
GMV

Data publikacji:
20-09-2023
Ostatnia modyfikacja:
20-09-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Światowi liderzy technologii łączności podpisali z Instytutem Kolejnictwa listy intencyjne na wdrożenie kolejowej łączności przyszłości - opartego na 5G systemu FRMCS – na torze doświadczalnym w Żmigrodzie.

Niedawno Komisja Europejska opublikowała nowe standardy interoperacyjności, które obejmują po raz pierwszy nową generację standard komunikacji bezprzewodowej - następcę ERTMS o nazwie Future Railway Mobile Communication System (FRMCS). Zmiana jest epokowa bowiem obecny ERTMS/GSM-R oparty jest o drugą generację telefonii komórkowej (2G), a FRMCS o najwszą, piątą (5G), z perspektywą dostosowania do przyszłego 6G.

Polska kolej w 5G

Instytut Kolejnictwa, na którego torze doświadczalnym w Żmigrodzie nie ma systemu GSM-R, postanowił przejść od razu w kolejny etap i wdrożyć na 8km linii FRMCS. W tym celu podczas targów Trako podpisał listy intencyjne z liderami technologicznymi - firmami Alstom, Ericsson oraz NetWorkS. Ta ostatnia to spółka joint venture Orange Polska i T-Mobile Polska, powołana do zarządzania radiową siecią obu tych operatorów.

W ramach współpracy sygnatariusze listu Intencyjnego opracują wspólne projekty badawczo-rozwojowe, przeprowadzą weryfikację wymagań i rozwiązań w rzeczywistych warunkach kolejowych, tj. na pełnowymiarowym torze, oraz stworzą i rozwiną modele szkoleniowe i certyfikacje systemu FRMCS. Zgodnie z postanowieniami: 
  • Alstom dostarczy nowoczesny podsystem sterowania dla pojazdów. 
  • Ericsson dostarczy rozwiązanie radiowej sieci telekomunikacyjnej na potrzeby realizacji pilotażu technologii FRMCS. 
  • NetWorkS! zapewni kompetencje w zakresie rozwiązań telekomunikacyjnych w sektorze transportu kolejowego oraz budowy i utrzymania sieci testowej FRMCS. 
  • Instytut Kolejnictwa dostarczy niezbędną infrastrukturę badawczą, gdzie system FRMCS będzie poddawany testom.   
Jak mówił dr hab. inż. Marek Pawlik, z-ca Dyrektora Instytutu Kolejnictwa ds. Interoperacyjności Kolei, polska kolej musi zagwarantować niezawodność i bezpieczeństwo nowego systemu, obronić się przed interferencjami i zakłóceniami. - Podnosimy rękawicę i jeszcze zanim nowa specyfikacja interoperacyjności wejdzie w życie, to my zaczynamy wdrażanie 5G - ogłosił dodając, że już za dwa lata, na kolejnych targach Trako będziemy mogli zobaczyć efekty wdrożenia. - Nie na papierze, w dokumentach, ale w realu, do zastosowania - podkreślił.

Światowi partnerzy IK

- Pracujemy w kilkunastu miejscach świata nad technologiami łączności i wszystko to, co zebraliśmy i czego się nauczyliśmy jesteśmy w stanie zaproponować tutaj, u nas, w Polsce - mówił Sławomir Cyza. Dyrektor zarządzający Alstomu w Polsce, Ukrainie i Krajach Bałtyckich. - Wierzę, że nasze doświadczenie z zakresu 5G można przysłużyć się rozwojowi kolei w Polsce - dodał prezes NetWorkS Maciej Zengel.

- Z roku na rok bezpieczeństwo krytycznych sieci komunikacyjnych staje się ważniejsze dla bezpieczeństwa publicznego, w tym dla kolei. Wysoka przepustowość sieci 5G i wdrożone w niej zabezpieczenia przynoszą wiele korzyści dla całego sektora łączności - podsumował Martin Mellor, szef firmy Ericsson w Polsce.
Partnerzy działu

Partner działu:
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Świat kolei księdza Grygiera w krzywym zwierciadle

Pasażer

Świat kolei księdza Grygiera w krzywym zwierciadle

Michał Szymajda 01 stycznia 2024

Plasser & Theurer: Chcemy zaoferować maszyny hybrydowe

Tabor i technika

Zobacz również:

Trako 2023 w podsumowaniu Stadlera [film]

Tabor i technika

Trako 2023 w podsumowaniu Stadlera [film]

Jakub Rösler 27 września 2023

Siemens podsumowuje targi Trako (wideo)

Tabor i technika

Siemens podsumowuje targi Trako (wideo)

Jakub Rösler 26 września 2023

Siemens Mobility podsumowuje targi Trako 2023

Biznes

Siemens Mobility podsumowuje targi Trako 2023

inf. pras 25 września 2023

Pozostałe z wątku:

Świat kolei księdza Grygiera w krzywym zwierciadle

Pasażer

Świat kolei księdza Grygiera w krzywym zwierciadle

Michał Szymajda 01 stycznia 2024

Plasser & Theurer: Chcemy zaoferować maszyny hybrydowe

Tabor i technika

Zobacz również:

Trako 2023 w podsumowaniu Stadlera [film]

Tabor i technika

Trako 2023 w podsumowaniu Stadlera [film]

Jakub Rösler 27 września 2023

Siemens podsumowuje targi Trako (wideo)

Tabor i technika

Siemens podsumowuje targi Trako (wideo)

Jakub Rösler 26 września 2023

Siemens Mobility podsumowuje targi Trako 2023

Biznes

Siemens Mobility podsumowuje targi Trako 2023

inf. pras 25 września 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5