Trwa wielki przetarg na kompleksowe prace elektryfikacyjne dla 870 km trasy kolejowej między Tallinem a granicą z Polską. Zamówienie realizowane jest w formule zaprojektuj i wybuduj. Spółka RB Rail AS – joint-venture Litwy, Łotwy i Estonii, powołane do realizacji projektu Rail Baltiki – poinformowała o zaproszeniu zakwalifikowanych podmiotów do złożenia ofert.
Przetarg, ogłoszony w połowie zeszłego roku, jest kompleksowy i obejmuje wszystkie elementy systemu zasilania: przyłącza, podstacje, sieć trakcyjną czy systemy sterowania i zarządzania energią. Założono zasilanie 2x25 kV AC.
Wnioski o udział w postępowaniu złożyły cztery podmioty. Spółka RB Rail AS, które ogłosiło przetarg, poinformowała właśnie o rozpoczęciu drugiego etapu przetargu. Do złożenia ofert zostały poproszone trzy podmioty:
- hiszpańskie konsorcjum Cobelec Rail Baltica, złożone z firm Cobra Instalaciones y Servicios i Elecnor Servicios y Proyectos,
- łotewsko-francusko-polskie konsorcjum złożone z firm BMGS, Bombardier Transportation Baltics, Alstom Transport, GE Energy Power Conversion France i Torpol,
- także francusko-niemiecko-łotewskie konsorcjum STC Baltic Electrification, złożone z firm Colas Rail, Siemens Mobility i TSO.
Pierwotnie planowano podpisanie umowy ze zwycięzcą pod koniec 2023 r. Teraz mowa jest o połowie przyszłego roku.
Zadanie obejmuje elektryfikację 894 km dwutorowej linii – od Tallina, przez Łotwę i Litwę, do granicy z Polską, a także odnogi od Kowna do Wilna. W sumie długość sieci trakcyjnej wyniesie 2,4 tys. km, ustawionych zostanie 50 tys. słupów i bramek trakcyjnych, wybudowanych zostanie 10 podstacji. Projekt wymagać będzie 4350 ton miedzi.