Praktycznie pewne jest już, że nowe linie kolejowe, które mają być budowane w ramach tzw. komponentu kolejowego CPK zostaną zelektryfikowane w systemie 25 kV prądu zmiennego.
Aktualnie prowadzony przez PKP Intercity i Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
dialog techniczny na pociągi “lotniskowe” do obsługi Centralnego Portu Komunikacyjnego zakłada zamówienie pociągów wielosystemowych - wyposażonych zarówno w systemy zasilania dla prądu stałego 3 kV, jak i prądu przemiennego 15 kV i 25 kV. Jak potwierdził “Rynek Kolejowy”, potrzeby te wynikają nie tylko z ewentualnej możliwości wykorzystywania taboru w połączeniach międzynarodowych, co z chęci wdrożenia nowego systemu zasilania sieci trakcyjnej w Polsce.
Różne systemy zasilania są jedną z ważniejszych barier dla interoperacyjności kolei w Europie. Stosowane w Polsce napięcie 3 kV prądu stałego u naszych sąsiadów wykorzystywane jest tylko częściowo w sieci trakcyjnej Czech, Słowacji i Ukrainy. Generalnie kraje na południe i wschód od Polski stosują system 25 kV, a np. Niemcy, Austria i Szwajcaria - 15 kV. “Polskie” napięcie 3kV spotkamy np. w Belgii i we Włoszech.
Oparte na prądzie przemiennym systemy zasilania mają zalety, takie jak lżejsza i tańsza sieć jezdna czy rzadziej rozmieszczone podstacje (od 30 do 50 km). Przewoźnicy mogą też uzyskać mniejsze zużycie energii - podczas konferencji “Kolej na Energię” prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz na podstawie doświadczeń przewoźnika w Czechach szacował oszczędności na sześć procent.
Kwestie dotyczące zmiany napięcia na polskiej sieci kolejowej przeanalizował Instytut Kolejnictwa. Według udostępnionych “Rynkowi Kolejowemu” przez IK wyników, stwierdzono że długość linii kolejowej zelektryfikowanej w systemie 25 kV 50 Hz powinna wynosić powyżej 60 kilometrów, a na linii nie powinien być prowadzony ruch lokalny. Warto zauważyć, że do Instytut Kolejnictwa chce rozwinąć swój tor doświadczalny
w Żmigrodzie o systemy zasilania prądu przemiennego.
Według informacji “RK”, pewne jest już, że w systemie 25 kV będą elektryfikowane
nowe linie kolejowe, budowane w ramach komponentu kolejowego CPK. Bardzo prawdopodobna jest również zmiana napięcia na
Centralnej Magistrali Kolejowej. Wynika to z planów wprowadzenia w przyszłości na CMK prędkości maksymalnej
powyżej 230 km/h, którą tą prędkość wskazuje się jako górną granicę efektywności systemu 3 kV.