PKP PLK podsumowują realizowane w ostatnim czasie prace infrastrukturalne na trasach prowadzących do przejść granicznych z Ukrainą. Większe przedsięwzięcia są dotowane z KPO. Mniejsze naprawy spółka finansuje zaś z własnego budżetu.
Od lutego 2022 r., gdy rozpoczęła się rosyjska pełnoskalowa inwazja na Ukrainę, strona polska zintensyfikowała prace inwestycyjne na polsko-ukraińskim pograniczu. W drugiej połowie 2024 r. rozpoczęły się kolejne przedsięwzięcia, które w aktualnej sytuacji geopolitycznej nabierają znaczenia strategicznego. Podsumowujemy działania prowadzone w tym zakresie przez ostatnich sześć miesięcy.
Lubelskie: Trasy do Dorohuska i Hrebennego
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami zainaugurowane zostały
roboty na szerokotorowej linii 63 łączącej przejście graniczne w Dorohusku z Chełmem i bocznicą Naftobazy. Trasa w ostatnich latach jest wykorzystywana nie tylko w ruchu towarowym, ale i pasażerskim, bo do Chełma docierają dalekobieżne pociągi Kolei Ukraińskich (Ukrzaliznycia) uruchamiane we współpracy z PKP Intercity. – Prace obejmują modernizację toru w kilku lokalizacjach i zwiększenie [dopuszczalnego] nacisku osi na tor do 245 kN – mówi Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Wymienione zostaną rozjazdy, wyremontowane będzie kilka obiektów inżynieryjnych, a robotnicy pojawią się też na przejeździe kolejowo-drogowym znajdującym się w obrębie stacji Dorohusk.
Wartość wszystkich prac to ok. 23 mln zł, a środki na ten cel pochodzą z budżetu państwa. Zadanie ma zostać sfinalizowane w drugiej połowie tego roku. Zakończyły się natomiast prace na prowadzącej do sąsiedniego przejścia w Hrebennem normalnotorowej linii nr 69 z Rejowca. Były one finansowane ze środków własnych spółki i z KPO, a ich łączna wartość to ok. 42 mln zł. Kwota ta pozwoliła na montaż nowych urządzeń sterowania ruchem, podniesienie poziomu bezpieczeństwa na przejazdach oraz wymianę nawierzchni w wybranych lokalizacjach połączoną z remontem kilku przepustów.
Zainaugurowana została też anonsowana wcześniej inwestycja, której najważniejszym elementem jest stworzenie nowego
lokalnego centrum sterowania w Zawadzie. Tamtejsza stacja położona jest na przecięciu wspomnianej już linii 69 z linią 72 do Hrubieszowa i 83 do Zamościa. Zadanie wpłynie więc także na ruch pociągów krajowych. Prace są warte ok. 129 mln zł i są dofinansowane z KPO.
Podkarpackie: Skromniejsze prace w rejonie Krościenka i Przemyśla
– W drugim półroczu 2024 r. zrealizowaliśmy także zadania remontowe ze środków własnych na kilku podkarpackich odcinkach przygranicznych – informuje nasza rozmówczyni. Wśród nich znalazła się normalnotorowa linia 108 Stróże – Krościenko, na której naprawę przeszły obiekty inżynieryjne
między Uhercami Mineralnymi a granicą państwa. Efekty inwestycji na razie nie są wykorzystywane, bo między stacją Ustrzyki Dolne a przejściem granicznym nie jest prowadzony ruch pociągów.
Blisko 360 tys. zł pochłonęły natomiast prace na szerokotorowej linii 92 Przemyśl – Medyka. Ponad 2 mln zł kosztowały zaś roboty na innym szerokotorowym odcinku w rejonie Przemyśla – linii 614 Żurawica – Hurko. W pierwszym z przypadków PKP PLK wymieniły szyny, co miało umożliwić utrzymanie dotychczasowych parametrów technicznych i zwiększyć bezpieczeństwo ruchu towarowego i pasażerskiego (z trasy korzystają pociągi UZ z Przemyśla w kierunku Lwowa).
– Na linii 614 zrealizowaliśmy naprawę torów oraz wymianę rozjazdów na stacji Żurawica – relacjonuje przedstawicielka krajowego zarządcy infrastruktury. Tym samym przepustowość stacji miała wzrosnąć. W opinii PLK ruch towarowy pomiędzy Polską a Ukrainą został więc usprawniony.