Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Polska – Ukraina: Przejście w Malhowicach tylko dla ruchu towarowego?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Data publikacji:
28-07-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Polska – Ukraina: Przejście w Malhowicach tylko dla ruchu towarowego?
fot. Kasper Fiszer
Odpowiedzialne za obsługę przejść granicznych Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji rozważa otwarcie nowego punktu odpraw przy linii kolejowej nr 102. Analizy dotyczą jednak obecnie ruchu towarowego. Czy uda się wykorzystać powstającą właśnie infrastrukturę pasażerską?

Trwa remont linii kolejowej nr 102 łączącej Przemyśl z Malhowicami. Tor biegnie stamtąd dalej na Ukrainę. Inwestycja obejmuje m.in. odtworzenie infrastruktury pasażerskiej, ale nie wiadomo, czy będzie ona w praktyce wykorzystywana. Samorząd województwa podkarpackiego nie planuje bowiem uruchamiania pociągów krajowych, a w Malhowicach formalnie nie ma obecnie przejścia granicznego.

Analizy dotyczą przewozów towarowych

Zgodnie z deklaracją podkarpackiego marszałka do Niżankowic mogłyby pojechać pociągi regionalne, gdyby spełnione zostało kilka warunków, w tym właśnie organizacja nowego punktu odpraw granicznych. Rząd rzeczywiście rozważa ustanowienie w Malhowicach nowego przejścia, jednak być może nie będzie ono dostępne dla pasażerów. – Do MSWiA wpłynęła informacja z Ministerstwa Infrastruktury o możliwym uruchomieniu pociągów towarowych na odcinku od granicy państwa w rejonie miejscowości Malhowice do Przemyśla – poinformowało nas bowiem Biuro Prasowe Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Granicę przekraczały wyłącznie pociągi tranzytowe

Nie jest przy tym pewne, czy przejście w ogóle powstanie. – Kwestie te są obecnie przedmiotem analiz w MSWiA – poinformowały nas bowiem jedynie służby prasowe resortu. Ewentualna rezygnacja z organizacji punktu odpraw granicznych w znacznym stopniu zniweczyłaby wysiłek włożony w odtworzenie infrastruktury kolejowej pomiędzy Przemyślem a granicą. Rola odcinka w ruchu krajowym pozostałaby bowiem marginalna.

Dodajmy, że choć dawniej pociągi przejeżdżały w Malhowicach przez granicę, formalnie nigdy nie było tu przejścia granicznego. Do dawnego Związku Radzieckiego kierowano bowiem pociągi pospieszne z Przemyśla w kierunku Warszawy jadące tranzytem do Krościenka, a dalej do Sanoka. Podróżni byli konwojowani przez radzieckie służby i nie mogli wsiadać ani wysiadać na żadnej stacji na terenie ZSRR.

Tor rozstawu europejskiego biegł niegdyś równolegle do szerokotorowej linii Niżankowice – Chyrów, a w niektórych miejscach obie linie biegły we wspólnym splocie. Po likwidacji połączeń tranzytowych do 2010 r. utrzymywany był ruch pociągów międzynarodowych Sanok – Chyrów. Obecnie po stronie ukraińskiej trwają prace torowe - wkrótce napiszemy więcej na ten temat.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5