Partnerzy serwisu:
Biznes

Polska – Ukraina: Po linii 102 nie pojadą pociągi towarowe

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting
METRANS

Data publikacji:
12-08-2024
Ostatnia modyfikacja:
09-08-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Polska – Ukraina: Po linii 102 nie pojadą pociągi towarowe
fot. Mieczysław Borowiec/PKP PLKLinia kolejowa nr 102
Mijają dwa lata od zakończenia remontu linii Przemyśl – Malhowice – Niżankowice (Ukraina). Do dziś odcinek nie jest jednak wykorzystywany w ruchu pasażerskim. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że nie będą kursować tamtędy również składy towarowe.

Po pełnoskalowej inwazji Rosji na Ukrainę nastąpiła duża intensyfikacja prac infrastrukturalnych na polskich odcinkach sieci kolejowej prowadzących do punktów granicznych. Jednym z najważniejszych przedsięwzięć był podjęty tuż po 24 lutego 2022 r. remont linii nr 102 Przemyśl Główny – Malhowice – granica państwa. Analogiczne prace podjęła także strona ukraińska, udrażniając normalnotorowy odcinek do stacji Niżankowice. Roboty prowadzono również na dalszym odcinku trasy w kierunku Chyrowa.

Nieużywana także nowa infrastruktura graniczna

W ciągu kilku miesięcy odtworzony został nieczynny przez ponad dwie dekady korytarz transportowy. Rok później przeprowadzono kolejną inwestycję obejmującą m.in. budowę peronu dla służb granicznych po polskiej stronie projektowanego przejścia. Do dziś ruch pasażerski nie został jednak wznowiony.

Wbrew zapowiedziom obsługi pociągów nie zlecił dotąd Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego, tłumacząc to problemem z ubezpieczeniem dla polskiego operatora, który musiałby wjechać swoim taborem na obszar państwa objętego wojną. Tym niemniej prywatny polski przewoźnik SKPL Cargo uruchamia nadal codzienne połączenia pasażerskie z Polski do ukraińskiej Rawy Ruskiej i zapowiada rozszerzenie swojej oferty o kursy z Sanoka do Chyrowa. W marcu Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że podejmuje działania zmierzające do nakłonienia samorządu do inauguracji ruchu.

Data startu połączeń nie jest znana

Pismo z wnioskiem w tej sprawie podpisane przez wiceministra Piotra Malepszaka nie przyniosło jednak przełomu. – W wyniku porozumienia MI, MSWiA, Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego ze stroną ukraińską zostało uzgodnione uruchomienie kolejowych połączeń pasażerskich na linii nr 102 w liczbie trzech lekkich szynobusów na dobę. MI zobowiązało się do zapewnienia odpowiednich parametrów linii kolejowej i konieczne prace zostały wykonane przez PKP PLK – podkreśla Biuro Komunikacji Ministerstwa Infrastruktury.

– Do uruchomienia przewozów pasażerskich konieczne jest jeszcze formalne utworzenie kolejowego przejścia granicznego, co należy do kompetencji MSWiA, oraz zapewnienie taboru, co pozostaje w gestii marszałka – zaznacza resort. Ministerstwo nie wskazało przy tym żadnej konkretnej daty, gdy wszystkie strony porozumienia będą gotowe do rozpoczęcia obsługi regularnych połączeń. Dopiero co wyremontowana i częściowo zbudowana od podstaw infrastruktura pozostaje więc nieużytkowana.

Nie ma ruchu pasażerskiego ani towarowego

Z odcinka nie korzystają bowiem przewoźnicy towarowi. Nie ma też planów zmiany tego stanu rzeczy. – Obecnie nie jest planowane wykorzystanie linii nr 102 do transportu towarowego – usłyszeliśmy w ministerstwie.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Pierwszy tramwaj z Bonn już w Poznaniu

Tabor i technika

Pierwszy tramwaj z Bonn już w Poznaniu

Redakcja/inf. pras. 03 lutego 2025

W ciągu 5 lat Polregio wycofa 42% floty. Co z nowymi jednostkami?

Tabor i technika

Tomasz Szuba (TINES): Pewnym krokiem w nowy rok

Infrastruktura

Tomasz Szuba (TINES): Pewnym krokiem w nowy rok

Łukasz Malinowski 03 lutego 2025

Zobacz również:

Rządowe konsultacje ws. kolejowego przejścia w Malhowicach

Infrastruktura

Rządowe konsultacje ws. kolejowego przejścia w Malhowicach

Kasper Fiszer 25 października 2024

PLK: Rozmawiamy o elektryfikacji linii do Malhowic i Krościenka z UZ

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Pierwszy tramwaj z Bonn już w Poznaniu

Tabor i technika

Pierwszy tramwaj z Bonn już w Poznaniu

Redakcja/inf. pras. 03 lutego 2025

W ciągu 5 lat Polregio wycofa 42% floty. Co z nowymi jednostkami?

Tabor i technika

Tomasz Szuba (TINES): Pewnym krokiem w nowy rok

Infrastruktura

Tomasz Szuba (TINES): Pewnym krokiem w nowy rok

Łukasz Malinowski 03 lutego 2025

Zobacz również:

Rządowe konsultacje ws. kolejowego przejścia w Malhowicach

Infrastruktura

Rządowe konsultacje ws. kolejowego przejścia w Malhowicach

Kasper Fiszer 25 października 2024

PLK: Rozmawiamy o elektryfikacji linii do Malhowic i Krościenka z UZ

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5