fot. Kasper FiszerPrzystanek Hermanowice na linii nr 102
Choć samorząd województwa podkarpackiego podtrzymuje swoje deklaracje o chęci uruchomienia jednej pary kursów z Polski na Ukrainę przez nieistniejące jeszcze przejście Malhowice – Niżankowice, wiadomo już, że reaktywacja przewozów na linii nr 102 nie nastąpi w najbliższym czasie. Województwo stawia bowiem istotne warunki i podkreśla, że konieczne byłyby uzgodnienia na szczeblu rządowym obu państw.
W ostatnim okresie głośny stał się temat potencjalnego wznowienia regularnych przewozów na linii kolejowej nr 102 Przemyśl Główny – Malhowice – granica państwa – Niżankowice (Ukraina). W sierpniu na naszych łamach przywoływaliśmy deklarację Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego, który wyraził wolę finansowania jednej pary kursów przygranicznych. Choć znacznie poprawiłoby to sytuację komunikacyjną na polsko-ukraińskim pograniczu, gdzie wciąż liczba połączeń kolejowych jest stosunkowo niewielka, wszystko wskazuje na to, że do wznowienia przewozów w najbliższym czasie nie dojdzie.
Województwo oczekuje odbudowy torów po stronie ukraińskiej
– Szybkie uruchomienie pociągów jest mało prawdopodobne – ocenia bowiem Monika Konopka z Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego. Zaznacza przy tym, że dotychczasowe stanowisko samorządu nie uległo zmianie. – W sprawie uruchomienia pociągów linią 102 w kierunku Ukrainy marszałek województwa podkarpackiego wypowiada się pozytywnie – zapewnia.
Wskazuje ona jednak na warunki konieczne do zainaugurowania przewozów. O ile przywrócenie sprawności technicznej linii kolejowej po stronie polskiej wydaje się zadaniem realnym, o tyle województwo podkreśla, że niezbędna byłaby także odbudowa linii normalnotorowej po stronie ukraińskiej (tor normalny jest obecnie przejezdny do granicznej stacji Niżankowice; według Moniki Konopki toru brakuje na odcinku siedmiu kilometrów). To postulat, który dotychczas nie pojawiał się w rozmowach o możliwej reaktywacji trasy, a wobec trudnej kondycji Kolei Ukraińskich (UZ, Ukrzaliznycia) wydaje się on trudny do spełnienia.
Istotnym problemem jest utworzenie przejścia granicznego
– Niezbędne będą również uzgodnienia resortowe na poziomie rządów obu państw m.in. w zakresie odpraw granicznych (w Malhowicach brak jest możliwości odprawy) – mówi nasza rozmówczyni. – Proces odbudowy infrastruktury torowej wymaga szeregu uzgodnień i pozwoleń budowlanych – podkreśla przedstawicielka UMWP, tłumacząc, czemu ewentualne wznowienie przewozów byłoby raczej odłożone w czasie.
Obecnie linia 102 na odcinku do ukraińskiej stacji Niżankowice jest przejezdna, a dzięki staraniom lokalnego stowarzyszenia Linia102.pl odbywają się na niej okazjonalne kursy lekkich pojazdów szynowych. W uzgodnieniu ze służbanmi granicznymi drezyny docierają także na Ukrainę, a odprawa prowadzona jest wówczas bezpośrednio na granicy. Nie ma tam jednak żadnej infrastruktury – funkcjonariusze dojeżdżają w odpowiednie miejsce samochodami terenowymi i ustawiają prowizoryczny punkt graniczny.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.