Jak wykorzystywane będzie przywrócone dopiero co połączenie kolejowe pomiędzy polskim Przemyślem a ukraińskimi Niżankowicami? W razie potrzeby linię 102 można będzie zelektryfikować – zapewniają Polskie Linie Kolejowe. Na razie na trasie nie kursują jednak żadne pociągi.
Mija kwartał od zakończenia remontu linii kolejowej nr 102. Trasa wybiegająca z Przemyśla na południe do granicy polsko-ukraińskiej w Malhowicach pozostaje jednak niewykorzystana. Przywrócona po ponad dwóch dekadach przerwy techniczna możliwość prowadzenia ruchu w relacjach międzynarodowych pozostaje póki co jedynie teoretyczna. Pociągi nie kursują też w relacjach krajowych.
– Zrealizowaliśmy remont umożliwiający przywrócenie przejezdności z prędkością maksymalną 60 km/godz. – mówi Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Przypomina, że prace objęły ponad 12 km torowiska, a także 9 przejazdów kolejowo-drogowych i 15 obiektów inżynieryjnych.
Na styku Polski i Ukrainy kluczową kwestią pozostaje jednak prześwit toru. O ile po stronie ukraińskiej w kierunku Chyrowa ma ponownie zafunkcjonować splot umożliwiający przejazd taboru zarówno o europejskim, jak i wschodnim rozstawie osi, na polskiej linii nr 102 zachowano dawny układ wyłącznie z torem europejskim. – Prace polegały na odtworzeniu toru o prześwicie 1435 mm – potwierdza nasza rozmówczyni. Nie zastosowano też rozwiązań umożliwiających łatwe utworzenie splotu w przyszłości. Przynajmniej częściowo ogranicza to możliwość wykorzystania trasy w ruchu dalekobieżnym, ale przede wszystkim do przewozów towarowych.
Jeszcze na terenie Ukrainy musiałby bowiem odbywać się przeładunek lub proces wymiany wózków w wagonach, tymczasem w rejonie przejścia granicznego Malhowice – Niżankowice nie ma przeznaczonej do tego infrastruktury. Jak zapewniły nas natomiast Polskie Linie Kolejowe, w przyszłości będzie możliwa elektryfikacja linii nr 102. – Dostępność terenu pod ustawienie słupów trakcji elektrycznej jest wystarczająca – usłyszeliśmy od przedstawicielki spółki.
Na razie kluczową kwestią pozostaje jednak uruchomienie pierwszych pociągów po remoncie. – Trasa jest gotowa – zapewniła nas Dorota Szalacha. Wciąż trwają uzgodnienia międzynarodowe dotyczące potencjalnych kursów pasażerskich relacji Przemyśl Główny – Niżankowice. Na razie nie ma jednak żadnych szczegółowych ustaleń, a rząd nie uruchomił nadal formalnie przejścia granicznego pomiędzy krajami.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.