fot. ZielioniyAnton, lic. CC BY-SA 4.0Stacja kolejowa Włodawa na Białorusi
Choć zabiega o to lokalny samorząd, w najbliższym czasie nie należy spodziewać się otwarcia kolejowego przejścia granicznego we Włodawie. Po II wojnie światowej granica rozdzieliła leżące po stronie polskiej miasto od powiązanej z nim stacji, która dziś leży na terenie Białorusi. Dwóch brzegów Bugu nie zepnie ponownie most, który miałby m.in. ułatwić transport towarów.
Sygnalizowanym przez spedytorów problemem pozostaje przepustowość polsko-białoruskiego przejścia granicznego Terespol – Brześć. Jedną z koncepcji poprawy sytuacji w tym zakresie jest otwarcie nowych przejść kolejowych, które przejęłyby część ruchu z magistrali E20. Jedno z nich mogłoby zafunkcjonować w przedzielonej Bugiem Włodawie. Pomysł ten jest wspierany przez lokalny samorząd polskiego powiatu włodawskiego.
Strona białoruska chce rozwijać przede wszystkim infrastrukturę ruchu pieszego
– Ciągle marzymy o kolejowym przejściu granicznym. Do jego uruchomienia potrzeba jednak nie tyle mostu na Bugu, co woli politycznej. W obecnej sytuacji politycznej raczej trudno się jej spodziewać – powiedział nam Waldemar Zakrzewski, specjalista w Wydziale Organizacyjno-Prawnym Starostwa Powiatowego we Włodawie. Rzeczywiście władze centralne nie mają obecnie konkretnych planów odbudowy mostu na Bugu, który pozwoliłby skomunikować Polskę z Białorusią w nowej lokalizacji.
– Kwestie związane z ewentualnym otwarciem nowych przejść granicznych stanowią nieodłączny element uzgodnień na formum Podkomisji ds. Przejść Granicznych i Infrastruktury Polsko-Białoruskiej Międzyrządowej Komisji Koordynacyjnej ds. Współpracy Transgranicznej. W rejonie Włodawy sprawnie działa drogowe przejście graniczne Sławatycze – Domaszewo – ocenia Wydział Prasowy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Resort zwrócił także uwagę, że strona białoruska poinformowała rząd polski o uznaniu za priorytetową kwestię modernizacji przejść drogowych Kuźnica Białostocka – Bruzgi i Połowce – Pieszczatka tak, by możliwe było tam prowadzenie odprawy pieszych.
Budowa nowych przejść granicznych nie jest traktowana priorytetowo
Wśród omawianych przez przedstawicieli rządów pomysłów budowy nowych przejść w 2019 r. pojawił się temat ewentualnego otwarcia drogowego terminala Lipszczany – Sofijewo. Polskie MSWiA nie wskazało natomiast na potencjalną możliwość stworzenia nowych punktów granicznych na sieci kolejowej. Straż Graniczna ma priorytetowo traktować dążenie do optymalnego wykorzystania istniejących przejść i dokończenia podjętych działań modernizacyjnych. Dopiero w następnej kolejności SG ma przeanalizować potrzeby i możliwości otwierania nowych przejść.
Przypomnijmy, że po białoruskiej stronie granicy znajduje się stacja kolejowa Włodawa, która w okresie II RP (a także wcześniej – w czasach zaboru rosyjskiego) obsługiwała Włodawę leżącą po przeciwnej stronie Bugu. Stacja ta jest czynna w ruchu pasażerskim i towarowym. W Polsce również znajduje się stacja Włodawa. W sezonie letnim kończą tam bieg pociągi weekendowe z Chełma.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.